Hej -- i vårt hus (som har varit under renovering/ombyggnad ett tag) finns ett igenmurat fönster i köket. Från utsidan är det alltså igenmurat (se bilden), och på insidan (dvs i köket) finns skåp monterade framför så att fönstret inte syns alls. (Detta arrangemang fanns när vi köpte huset.) Förutom att murningen inte är så snyggt gjord så blir det rätt så kallt i skåpet vintertid, eftersom att fönstret förstås inte isolerar som en yttervägg gör.
Från början var vår plan att göra en något större köksrenovering och då också "se över" placeringen av fönster (det finns ett annat fönster också, som inte syns på bilden), men nu lutar vi nu snarare åt att göra en så liten renovering som möjligt; en "uppfräschning" med byte av sådant som bänkskivor t ex.
Frågan är då: om vi river övermurningen och monterar bort fönstret från utsidan, är det möjligt (lämpligt?) att bygga kompletterande yttervägg i det hål som blir kvar? Då menar jag alltså diffusionsspärr, isolering, vindpapp (?) och någon sorts fasadskiva, räknat inifrån och ut. Och fasadskivan skall sedan putsas för att överensstämma med resten av fasaden. Stommen är i trä på den övervåning där fönstret sitter.
Material inåt, dvs t ex en gipsskiva, behöver inte monteras eftersom det sitter ett skåp där. Alternativet till ovanstående är förstås att montera bort väggskåp så att det går att arbeta inifrån också. Men, då måste taklister mm också göras om, så det blir litet mer jobb.
Från början var vår plan att göra en något större köksrenovering och då också "se över" placeringen av fönster (det finns ett annat fönster också, som inte syns på bilden), men nu lutar vi nu snarare åt att göra en så liten renovering som möjligt; en "uppfräschning" med byte av sådant som bänkskivor t ex.
Frågan är då: om vi river övermurningen och monterar bort fönstret från utsidan, är det möjligt (lämpligt?) att bygga kompletterande yttervägg i det hål som blir kvar? Då menar jag alltså diffusionsspärr, isolering, vindpapp (?) och någon sorts fasadskiva, räknat inifrån och ut. Och fasadskivan skall sedan putsas för att överensstämma med resten av fasaden. Stommen är i trä på den övervåning där fönstret sitter.
Material inåt, dvs t ex en gipsskiva, behöver inte monteras eftersom det sitter ett skåp där. Alternativet till ovanstående är förstås att montera bort väggskåp så att det går att arbeta inifrån också. Men, då måste taklister mm också göras om, så det blir litet mer jobb.
Tilläggas kan att vi inte tänkte göra jobbet med ytterväggen själva, utan det blir till en byggfirma, utan vad det handlar om är snarare om det är möjligt att separera projekten "yttervägg" och "kök". Om vi skall plocka ned köksskåp för att jobba med ytterväggen så är det lika bra att köra de två projekten samordnat.
Klicka här för att svara
