Jag noterade en nyhet som inte är purfärsk men verkar gott forumet förbi då jag inte lyckats finna diskussioner kring detta.
Det verkar som dom stora drakarna på isolermarknaden genom Swedisol genomfört en stämning av Huntons marknadsföring, fann ett antal artiklar kring detta men väljer att länka den jag fann mest saklig.
https://hallbartbyggande.com/trafiberbolag-falls-for-otillborlig-marknadsforing/
Jag har har själv i projekteringsfasen av mitt byggprojekt hela tiden haft med i kalkylen att utföra det med Huntons koncept gällande träfiber främst pga miljö och CO2 utsläpp men denna dom gör att jag nu kan behöva ompröva detta.
Jag förstår att det är något utav en David mot Goliat då mineralullsbranchen nog vill hindra att alternativ får för starkt fotfäste på marknaden, självklart är allt inte är svart eller vitt utan att sanningen i denna situationen finns nog nånstans utmed den berömda gråskalan, frågan är vart. Särskilt anmärkningsvärt tycker jag det är att dom inte kunnat bevisa ett minskat CO2 avtryck i rätten.
Är det någon som läst mer detaljer gällande detta ? Jag har haft planer på att uppföra ett hus med 3 lägenheter i fjällmiljö med Huntons isolersystem som huvudlösning, vad jag kan få fram kommer jag inte kunna klara brandkraven med deras system utan vad det verkar så är det mineralull som gäller. Det var även denna vägen jag fann artikeln och Hunton verkar endast klara Euroklass E vilket är sämre än rent trä.
Som jag tolkar detta är Hunton endast ett alternativ för villor ?