Hej, vi har ett 70 tals hus som vi ska renovera. Golvet är i nuläget uppbyggt som följer: markliggande(oisolerad) betongplatta - - > cellplast - - > vaslag + bergull - - > spånskiva - - > golvMatta. Vi har inte öppnat upp nåt golv ännu så vet inte tjocklek på nåt av lagren. Vi kommer inte att investera i golvvärme då vi inte upplevt golvet som kallt och det är lättare i vårt hus att installera vattenburna värmeelement(luft/vattenvärmepump). Men jag funderade över om man skulle förnya isoleringen i golven enligt följande, om det finns rum för det. Ta bort all isolering ner till betongplattan. Hoppas att inget verkar fuktskadat eller mögligt. Förnya med xps 100 mm - - > vaslag + ekovilla 50 mm(100mm?) - - > spånskiva - - > vinylgolv. Eller är det helt bortkastade pengar ifall man öppnar upp och allt verkar ok?
Sen påstod min killgissande pappa att man borde ytbelägga betongplattan med nåt som skulle hindra fukten att vandra upp i isoleringen, tyckte han sa Bitumin??
Några tips/råd angående detta?