Isolering
tommy1980: Hi everyone. I hope someone might have an idea for me. I have stripped out the ceilings in our summer house and plan to open it up and vault the ceilings. My issue is the direction of the supporting regels. If I insulate between the regels, instead of putting back the low ceilings, I'm not sure how to ensure airflow behind the insulation as it is trapped by the regels. A guy told me to just use
Jonassl: Hej! Vi har ett tegelhus. Renoverar i ett av rummen, vi ska bland annat byta ut den invändiga isoleringen i ytterväggarna. Vi vill gärna ha någon annan isolering än mineralull som är där idag. Träfiberisolering kändes som ett bra alternativ, men läste följande: "Ännu inte lämpligt i skalmurar eller på ytterväggar i murade hus" Länk:
cederbusch: [citat] Sant. Men jag läste i en annan tråd att kutter bara är halva isoleringsvärdet. Det handlar ju inte om att spara pengar på ved direkt, utan komforten. Så då är frågan om det är mera värt att köra med tex lösull. Men jag håller med, kutter känns lockande för att det är billigt och trevligt att ha i ett gammalt torp. Kanske kan bygga en "låda" på vinden och hälla på
cederbusch: Hej Roffe! Finns definitivt de som kan ge dig bättre och utförligare svar. Jag tänkte bara bidra med mina egna erfarenheter av att isolera gamla hus. Jag tar mig friheten att inte svara enligt dina punkter, utan spånar (höhö) lite fritt här. Det låter onekligen som en utmaning att isolera ett fritidshus som är påbyggt i omgångar. Har bott i en "vinterbonad" sommarstuga som var påbyggd
kribban: [citat] Idag är det nog mest tidningspapper och kutterspån i bjälklaget. yttertaket är helt oisolerat så det är inget fel på ventilationen. Det är ett tak med råspont och plåt.
Gabbe1: Ja, har det funkat sen början av -70 så funkar det nog ett tag till. Men det skadar ju inte att vara observant efter ny lukt om det skulle uppträda.
Tomture61: [citat] Åldersbeständig tejp https://www.byggmax.se/t%C3%A4tningstejp-%C3%A5ldersbest%C3%A4ndig-sp-p21601
hamsun: Grejen är att jag har många springor och hål och otätheter rundt där mineralull går mot takstolarna, även om jag lagt ned mycket arbete på å göra det tätt. Pluss att jag har en spånsug modell större, som jag byggt om så att den fungerar utmärkt till å blåsa cellulosa med. Isolerade rundt mina ackumulatortankar nu för några månader sedan, och det gick lätt och irriterar inte
Tomture61: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/23415/1/gupea_2077_23415_1.pdf
Micke Jonasson: Men främst har den en funktion att förhindra kondensbildning i skorstenen för det är inte bra i längden. Normalt sätt så eldar vi inte som vi gjorde förut då var murstocken i regel varm/torr hela tiden. Troligtvis har man skaffat ett extra/annat värmesystem i samtid med att man isolerade murstocken. Den är bra låt den sitta.
Plutus: Jag gissar på möss, solrosfröna stämmer med möss. och de gillar att bo i isolering
Tomture61: Att ljudet sprider sig till stommen , när ngn går på golvet nere (med hälarna först) är nog inte så konstigt . Ytterväggar och bärande vägg står dikt mot betongplattan , mellanbjälklaget vilar dikt mot ytterväggar och bärande vägg . Golvspånet uppe sitter skruv / limmat på reglarna i mellanbjälklaget . Perfekt sätt att förmedla ljud på :D Cementplattan är också pålar med
MikaelaRosander: Hej, Jag letar med ljus och lykta efter tips på miljövänlig isolering för trädäck. Vi ska bygga uterum och vill isolera för att möjliggöra användning till sen höst/tidig vår. Har tittat på Foamglas men tycker det är lite overkill för "bara" ett uterum. Lösull marknadsförs ofta som miljövänligt men innehåller ju kemiska brandsskyddsmedel. Något annat alternativ? Mvh Mikaela
Byggtankar123: [citat] Precis, kommer ha infälld el. Varför blir det billigare och enklare med liggande reglar?
Stuff: [citat] Med betoning på försöka :) Antar att ni har en vanlig besiktningsklausul. De brukar i grunden barar vara skriva så att ni efter besiktning kan välja om ni vill genomföra köpet eller inte. Sällan brukar någon prutningsprocess vara beskriven. Hur hårt man vågar pruta handlar till viss del också om det fanns fler intresserade köpare och om de låt relativt nära er med sina bud.
BeerFace: [citat] Vet inte om det ligger papp under isoleringen ovanför sovrummet, men ska försöka kolla. Frigoliten ligger i taket över altanen (bredvid sovrummet).
saandersson: Jag står och trampar lite i samma frågor. Att isolera mitt tak utvändigt då jag idag har fuktproblem och kommer byta råspont och hela köret till sommaren. Men då jag ändå gör om vill jag också bygga rätt från början. Men finns ju väldigt lite information om detta ändå. Det skrivs lite här och lite där men det verkar inte blivit ett genombrott på 10år då dom flesta trådarna
Rickard.: [citat] Finns det något som helst bevis för att detta påstående stämmer? Huset har alltså redan en ångströg luftspärr och jag kan verkligen inte förstå hur det kan bli problem om man på en liten yta byter ut den till en lite tätare spärr. Med det sagt så ska man ju inte ändra något som funkar men att sätta in ny bitumenpapp inomhus känns lite sådär tycker jag. Ångbroms är
Razzlion: [citat] Vill inte ha utanpåliggande rör till de nya elementen så det blir nog att göra så endå, men 70% av jobbet är ju borta om jag inte behöver ta upp hela golven för att byta isoleringen, så jag plockar upp där rören går och så får röris byta dom och lägga nya. Blir mer jobb men snyggare i längden tycker jag.
Elisabet K: Det drar väldigt kallt från min balkongdörr och jag har inte funnit orsaken. Under balkongdörren (utvändigt) finns en plåtlist. Listen har en glipa till balkonggolvet på 1 cm. Under listen är det 2 cm in till betongväggen. Är detta ok eller ska jag täta springan och i så fall med vad? [bild] [bild] Jag har i vinter "isolerat" med silvertape därför syns klister på plåten
ati: Det går fint att göra underifrån med, det tar bara mycket längre tid. Gjorde det häromåret, visserligen bara 15 kvm men det var så trångt att man fick åla sig fram. Tog kanske 30h totalt för mig som kontorsråtta. Dock väldigt nitisk i utförandet, gillar inte att göra om saker. Golven är numera varma i rummen ovanför, fanns tydligen vattenburen golvvärme, märkte inte det tidigare
surris: [citat] Är det för ljud så är det bäst att sätta det mot skivan, men det blir ju jävligt bökigt. Varför fyller du inte hela bjälklaget?
Tobbe St: Bara för tydlighetens skull: Jag tänker mig att man kan sätta isolering/drev/tätning på 2 ställen: Mellan den stående regeln och dörrkarmen, dvs det som tråden handlat om hittills. Mellan den stående regeln och tegelväggen, dvs vinkelrätt mot föregående. Frågan är om nån mera erfaren skulle tycka att det(nummer 2) vore en bra idé?
Sir Duke: [citat] Instämmer, jag satte oljehärdad board i min krypgrund för 7 år sedan och den sitter bra och håller formen. Lättare att hantera än minerit. Pris vet jag inte om det skiljer något.
okaenrique: Hej , Håller på att dränera mitt hus från 1978 och dem har används betong väger i källare , Behöver man isolera källarklacken eller bara vägger ? klacken är 8 CM bered , se nedan bild. mvh OKA
salkinisvängen: [citat] En duk som andas. Liknande duk som man sätter bakom träpaneler på väggen utanpå isoleringen. Fukt måste kunna vandra in och ut här. Annars uppstår mögel. Lycka till.
huggan: Harald, verkar inte som du vet hur fysiken kring detta fungerar. Isolerar man mera så sänker man temperaturen på vinden då mindre värmeläckage sker från den varma sidan. Detta ökar risken för kondensering då kall luft inte kan innehålla så mycket vatten som varm luft. Så när den varma luften inifrån kommer upp på vinden och det är mycket kallare där släpper luften ifrån sig
parand85: [citat] Har inte koll på om väggen mellan sovrummet och kattvinden är isolerad, men det är nog tveksamt. Du har säkert rätt i att det är lättare att isolera den väggen än kattvinden...