Isolering
Liljeros: Jag noterade en nyhet som inte är purfärsk men verkar gott forumet förbi då jag inte lyckats finna diskussioner kring detta. Det verkar som dom stora drakarna på isolermarknaden genom Swedisol genomfört en stämning av Huntons marknadsföring, fann ett antal artiklar kring detta men väljer att länka den jag fann mest saklig.
Hus&Kärlek: Hej! Jag tog bort från en vägg, där man tidigare hade gjort elinstallation som brutit plankväggen som "skyddade" mot skummet. Skopade ner i säckar och dammsög sedan ytorna. Allt med halvmask och handskar och långärmat … Gick bra, tänker att det nog är mer fara om man tar bort mycket eller om man jobbar med att ta bort kontinuerligt. Jag har låtit det sitta kvar i alla andra väggar,
Segsate: Halloj! Japp. Vi kämpar på i vårt gamla hus från tidigt 1800-tal. Nu har jag plockat upp och tagit till vara på plankgolvet i tvättstugan som ligger över källaren. Här ska det bli istället bli klinkers med elgolvvärme. En firma kommer i maj och fixar det. Det har legat kolstybb i facken och en hel del lera/jord/sand och sten ovanpå källarmuren. Det är slitigt att göra sig av med
Nyrostad: Renoverar ett sovrum i vår 60-talskåk. Visar sig vid kompletterande elinstallation att det finns en befintlig ångspärr (tror jag? Se bilder - svart papp/plast-skikt innanför isoleringen som sitter på insidan av takstolar/väggreglar och som inte sitter ihop med gullfiberisoleringen). Denna befintliga ångspärr är dock allt annat än tät. Takvinkeln är vidöppen och ett stort område
Combat: Hej Ska isolera garaget (fristående älvsbyhus F20). De har redan isolerade väggar. Troligen någon fuktspärr redan. Problemet är att det inte är isolerat i tak. Överväger att byta isolering även i väggarna då det inte är någon spalt mellan plast och skivmaterial. Troligen är plasten perforerad av gamla skruvar här och var. Till problemet. Hur avslutar jag ny plast eller ångbroms
Kahuna: [citat] Det stämmer säkert, jag förstod först senare att fasadskiva/västkustskiva är en bättre lösning än två lager och de verkar ju också generellt ha lägre lambda än vad jag räknade med. Att det skulle vara dumsnålt är däremot subjektivt, jag har satt mina fötter på betydligt kallare golv i nyare hus. I vår källare däremot, där har vi kalla golv på riktigt. Någon gång
Jonatan79: Någon kalkon som rökt starka cigg på 70-talet! Helfult till ingen nytta tyvärr :(
klaskarlsson: Om man vill byta isolering i gammalt hur utan plast osv så tycker jag antingen cellulosaisolering eller typ isolina (lin) är bra alternativ. Dom andas och är miljövänliga, men prepareade så dom inte brinner lika lätt. Sen skulle jag dock iofs inte vara överdrivet orolig för bark eller obehandlade träfibrer i golvet pga just brand, har huset stått sedan 1915 så... :) Däremot tror jag
hus520: Har inte huset brunnit ner på över 100år med tanke på att förr så hade man mer levande ljus så är nog risken liten Sätt upp några brandvarnare extra.
ATTAR: [citat] Det har jag inte ens tänkt på, tack :) då bli det nog och sälja vidare
AnnaLisaLjung: [citat] Nejnej. Det är ett mycket gammalt hus. Det sitter alltså regelverk och gips på teglet men ingen isolering emellan. Det är snubben som hyrde huset av förre ägaren som har "renoverat".
Ronny Nilsson: Har ett stort garage , uppmurat i betong hålsten. Nu tänkte jag plåta det. Upp med 45x45 tryckta reglar och plåt på det. Hade funderingar på sprayisolera mellan reglarna . 30-40 mm. Bra ? Dåligt ? U-värde ? Motsvarar hur många mm.mineralull ?
Rickard.: [citat] Ja precis, typ springor mellan elementen eller otäta genomföringar/hål.
Segsate: Tack för svar! Då hittar jag en lösning även på detta problem. Jobbar på! :)
MiaLJ: Hej, vi har ett 70 tals hus som vi ska renovera. Golvet är i nuläget uppbyggt som följer: markliggande(oisolerad) betongplatta - - > cellplast - - > vaslag + bergull - - > spånskiva - - > golvMatta. Vi har inte öppnat upp nåt golv ännu så vet inte tjocklek på nåt av lagren. Vi kommer inte att investera i golvvärme då vi inte upplevt golvet som kallt och det är lättare i vårt hus
Tomture61: [citat] Du får räkna ihop allt material på väggen .
klas göransson: [citat] Det ligger ett tunnare lager med grus samt mindre sten kvar i botten på bjälklaget, och det är ganska så rejält pakat så jag har svårt att tro att isloreingen skulle åka emellan sprängstenen
MVJK: Hej! sitter med ett 60tals hus vi köpt. Efter öppnat upp väggar och innertak ser vi att det är lite isolering led dagens standard, men givet tjocklekar på regler och takstolar kan vi inte bygga tjockare, utan jag söker därför tips på mer effektiva isoleringsmaterial. Just nu glasull. Tjocklek väggar: 120mm Tjocklek takstolar: ca 170mm isoleringen i taket har tjärpapp mot innertak.
Glericus: Har rivit ut taket i källaren och plockat bort allt spån. Bjälklaget är ca 200mm. Träet på bjälkarna är spontade bräder som är golv på våningen ovan. Vi kommer att slå igen taket jämns med bjälkarna. Så min första tanke var att man troligtvis inte behöver 200mm isolering. Så frågan är hur ni skulle ha gjort? Ska man sätta en 45-90 icellskiva efter golvet och sedan lämna
Pandre: [citat] [citat] Har du genomfört isoleringen? Vad valde du till slut och varför. Funderar själv på glasull då vi har en skorsten att ta hänsyn till. Har du fått ngn prisuppgift från ngt företag?
Chocken: Hej! Tycker att du ska göra som du tänkt från början. Plast är aldrig fel om den används på rätt sätt! Plast på betong för att spärra fukt från plattan är en bra idé. Väggar och tak behöver plasten för att varm fuktig luft annars letar sig in i konstruktionen och kyls ner varvid fukt avlämnas(kondenseras). Särskilt viktigt såklart om man har badrum, tvättstuga, diskmaskin,
Stenko: [citat] Funkade för mig med. dock blir det strängar och inte en hinna
Benpe: Ganska ofta känner jag att jag är en prickskytt av rang när det kommer till att att sätta en sökning i cyberrymden. Att jag inte lyckades hitta rätt artiklar och data innan jag skrev ovanstående får jag ta som en hemläxa. Kort efter att jag skrev ihop tråden fann jag bl.a. en artikel och tråd här på byggahus. Det verkar som att 45+220+45 är fullt tillräckligt för väggar, 300mm
Asso: [citat] Tack för svaret! Då kör jag tjockare spånskiva (22mm) som är tyngst
Rickard.: Tror du inte du skulle kunna smita undan med en tunn västkustskiva? Känns som att även en 30mm kommer göra skillnad när väggen är så tunn och då bryter du alla köldbryggor helt.
paralun: [citat] Ok, kolla där du bor efter en firma som gör lösull eller vindsullsjobb.
kluddis: Hej! Vad använder man för isolering under golvvärmefolie ifall man behöver 20 mm istället för de 6 -7 mm isoleringsskivor som finns? Kan man lägga 3 st ovanpå varandra? Jag skall lägga laminatgolv ovanpå. MVH Per
Tobrom: Hej har ett 30tals hus och håller på gör iordning ett rum på övervåningen. Funderar på om jag borde tillägsisolera invändigt när jag ändå är igång. Som det ser ut nu består ytterväggar inifrån och ut av: spånskiva -> svart papp -> 2" plank -> 1" luftspalt -> 2" plank -> 45mm isolering -> vindpapp -> spikläkt och brädfodring. Och tak/snedtak består av: spånskiva -> svart papp
joasag: Har läst på så mycket jag kan och många trådar här på byggahus nämner att man inte ska sätta ångspärr I innertaket i garage. Jag har garage + förråd som jag planerar att ha uppvärmt till cirka 15 grader. Ska jag ha ångspärr I taket eller inte? Ångspärr tänkte jag sätta i ytterväggar. En annan fråga, tänkte isolera i taket med Isover lösull. Går det att lägga detta direkt