Kollar på att använda bewi luftspaltskiva för att isolera snedtaket på vinden. De är 580breda men jag har takstolarna på cc1200. Är det något som hindrar mig från att sätta två i bredd?https://www.bauhaus.se/luftspaltski...9b7ysXAzqQK2H6Tt1Zhdawi8bSyT0luIaAlWQEALw_wcB
(Det är faktiskt en som frågat på Bauhaus hemsida men jag tycker svaret verkar väldigt konstigt)
räknar jag inte helt fel så är m2 priset marginellt högre än för oljebehandlad massonite
30st för 750kr (1200x580) ger om jag räknar rätt(?) 35kr/m2
alternativet är dessa från hornbach för 33kr/m2
känns dock svårare att få dit på egen hand?
https://www.hornbach.se/shop/Board-...-3x1220x2440-mm/5115466/artikel-detaljer.html
jag har mögelstoppers högst upp mot nock och lufthål nere i takfoten. Antar att jag med bewi-skivan behöver sätta en läkt längst med nock så alla kanaler får luft?
(Det är faktiskt en som frågat på Bauhaus hemsida men jag tycker svaret verkar väldigt konstigt)
räknar jag inte helt fel så är m2 priset marginellt högre än för oljebehandlad massonite
https://www.hornbach.se/shop/Board-...-3x1220x2440-mm/5115466/artikel-detaljer.html
jag har mögelstoppers högst upp mot nock och lufthål nere i takfoten. Antar att jag med bewi-skivan behöver sätta en läkt längst med nock så alla kanaler får luft?
Jag har använt bewi skivan nyligen. Jag satte dem mellan takstolar cc60. Jag fick kapa dem för att få dit dem. De är säkert gjorda för att monteras parvis mellan cc120 takstolar.
Jag har dessutom en bunt över, tror det var 18 st. Finns att hämta i Linköping.
Edit Jag skulle se till att alla kanalerna luftas. Borde räcka med en tunn list under skivorna längst upp!?
Edit Jag skulle se till att alla kanalerna luftas. Borde räcka med en tunn list under skivorna längst upp!?
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 378 inlägg
sent svar men dessa är gjorda för att montera parvis cc120. Läkten sätter du längst upp ovanför mögelstoppern.O olofh skrev:Kollar på att använda bewi luftspaltskiva för att isolera snedtaket på vinden. De är 580breda men jag har takstolarna på cc1200. Är det något som hindrar mig från att sätta två i bredd?[länk]
[länk]
Går de enkelt att kapa på längden? Jag har takstolar som är mindre än cc 60, snarare cc 50.L largab skrev:Jag har använt bewi skivan nyligen. Jag satte dem mellan takstolar cc60. Jag fick kapa dem för att få dit dem. De är säkert gjorda för att monteras parvis mellan cc120 takstolar.
Medlem
· västra götaland
· 378 inlägg
Ganska enkelt men ett par skivor lyckades jag knäcka. Jag använde en isolerkniv när jag gjorde det. Ca 20 kvm. Om det är större ytor så skulle jag nog fundera på en annan lösning om varje skiva måste kapas.P pezlin skrev:
Det är synd att dessa bara finns anpassade för 120cc parvis montering. Hade varit fint med en variant för cc60 med så att man slapp kapa varje skiva. I övrigt grymt smidig att montera och verkar kvalitativt som en bra lösning.
Redigerat:
Jag har beställt ett gäng såna och tänkte försöka få upp dom när väl leveransen från byggmax kommer.
Hur har ni gjort/har ni tips för att ansluta skivorna till vindavledare i papp som sitter i takfoten? Kanske är lättare när skivorna väl kommit men just nu har jag lite svårt att visualisera hur jag ska få det tätt..
Hur har ni gjort/har ni tips för att ansluta skivorna till vindavledare i papp som sitter i takfoten? Kanske är lättare när skivorna väl kommit men just nu har jag lite svårt att visualisera hur jag ska få det tätt..
jag har exakt samma utmaning. Hur löste du det??J jontepd skrev:Jag har beställt ett gäng såna och tänkte försöka få upp dom när väl leveransen från byggmax kommer.
Jag lämnade faktiskt tillbaka skivorna efter jag satt upp några stycken. Det kändes inte tidsbesparande pga svårt att få till mot vindavledarna samt mina takstolsfack är liiite för små så det är knappt att jag fick in 2st i bredd och hade alltså behövt kapa en del.T Togy skrev:
Slutade med att jag körde den gamla vanliga lösningen istället (läkt + board)
Tack för infon! Tejpade du pappskivan mot boarden då eller rev du bort de befintliga pappskivorna?J jontepd skrev:Jag lämnade faktiskt tillbaka skivorna efter jag satt upp några stycken. Det kändes inte tidsbesparande pga svårt att få till mot vindavledarna samt mina takstolsfack är liiite för små så det är knappt att jag fick in 2st i bredd och hade alltså behövt kapa en del.
Slutade med att jag körde den gamla vanliga lösningen istället (läkt + board)
Ingen fara! Synd om alla ska behöva uppfinna hjulet på nyttT Togy skrev:
Jag tejpade skarven mellan board & papp. Läkt + board linjerade rätt väl med pappen så det bör sitta kvar tror jag. Kanske inte supertydlig bild men så här såg det ut när jag var klar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J jontepd skrev:
Tack!!!! Då gör jag exakt likadant! Använde du 22mm läkt för att bygga spalten eller tog du tunnare??J jontepd skrev:
Medlem
· västra götaland
· 378 inlägg