Hur tar man bort karbamidskum från en luftspalt i yttervägg på bästa sätt? OK att dammsuga bort med byggdammsugare, eller hälsovådligt med luftgenomströmningen i dammsugaren? Eller ska jag skopa ner det i säckar? Skummet upplöses i princip när man tar på det …Lite bakgrund: Huset är från 1945, från utsidan är det pust/tegel 120mm/luftspalt 90mm/vindpapp svart/liggande spont 28mm. Och runt 1969 har man dragit i karbamidskum i luftspalten … Märks inte i huset generellt, och verkar ha desintegrerats på många ställen, men i ett av rummen bröt man också vindpappen för att installera vägguttag, vilket jag upptäckte när vi nu drar om elen. Där syns skummet tydligt i väggen och en sötaktig doft är påtaglig. Jag vill ta bort det i detta rum, tanken är så här: ta bort två/tre rader plank från väggen, dammsuga upp karbamidskummet i hela luftspalten, sedan ersätta borttagen vindpapp med Omega Vindskyddsduk och sätta tillbaka planken. Men vill försäkra mig om att jag hanterar karbamidskummet på ett OK sätt. Tack tack! <3
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
Vilket sammanträffande. Jag hittade detta usla isolermaterial nyss. Verkar vara ett sätt här:H Hus&Kärlek skrev:Hur tar man bort karbamidskum från en luftspalt i yttervägg på bästa sätt? OK att dammsuga bort med byggdammsugare, eller hälsovådligt med luftgenomströmningen i dammsugaren? Eller ska jag skopa ner det i säckar? Skummet upplöses i princip när man tar på det …Lite bakgrund: Huset är från 1945, från utsidan är det pust/tegel 120mm/luftspalt 90mm/vindpapp svart/liggande spont 28mm. Och runt 1969 har man dragit i karbamidskum i luftspalten … Märks inte i huset generellt, och verkar ha desintegrerats på många ställen, men i ett av rummen bröt man också vindpappen för att installera vägguttag, vilket jag upptäckte när vi nu drar om elen. Där syns skummet tydligt i väggen och en sötaktig doft är påtaglig. Jag vill ta bort det i detta rum, tanken är så här: ta bort två/tre rader plank från väggen, dammsuga upp karbamidskummet i hela luftspalten, sedan ersätta borttagen vindpapp med Omega Vindskyddsduk och sätta tillbaka planken. Men vill försäkra mig om att jag hanterar karbamidskummet på ett OK sätt. Tack tack! <3
[bild]
https://www.google.com/amp/s/askastradet.wordpress.com/2011/01/29/usch-for-karbamidskum/amp/
Hej Benno! Har du också problem med karbamidskum just nu? Yes, har sett den länken sedan innan, den var väldigt hjälpsam i att konstatera att det verkligen var karbamidskum, och insikten att jag behöver plocka ner (delar av) väggen …imported_Benno skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
Jag följer gärna ditt projekt. Jag tar nog bara bort det i golvet nu. Sedan får vi se hur renoveringen fortskrider.H Hus&Kärlek skrev:Hej Benno! Har du också problem med karbamidskum just nu? Yes, har sett den länken sedan innan, den var väldigt hjälpsam i att konstatera att det verkligen var karbamidskum, och insikten att jag behöver plocka ner (delar av) väggen …Däremot framgår det inte så mycket om hälsovådligheten där … de använder till exempel inte P3-masker, som känns självklart för mig. Så, är lite nyfiken på (och angelägen om att höra) vilken eventuell kunskap som finns kring risker. I annan grupp var det tex någon som menade att materialet är lättantändligt, och därför kan dammsugning vara riskfyllt … Kommer nog bli att jag skopar och sedan dammsuger mest för att slutrensa / ta sista ytresterna. Berätta gärna mer om du också söker info eller tar bort! Jag ska uppdatera här också när jag går på det, vilket lär bli den här veckan.
![]()
Man får väl utgå från att det inte är nyttigt att andas in som allt annat gammalt byggdamm. Det är ju synd att de fyllt tomrummen i väggarna med det här. Annars hade man kunnat fylla med cellulosaisolering. Man får inte bort det med mindre än att ta ner spännpapp och råspont som i länken för att komma åt. Det är ju synd på ett annars "orört" 20-talshus som används som fritidshus tills vidare men är nog nödvändigt om man vill höja komforten till permanentboende.
Hej, jag läste någonstans att skumisoleringen endast får tas bort av auktoriserad personal, typ som asbest? Hur farligt är denna isolering egentligen? Vi har det i väggarna…
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
Det kan tydligen läcka formaldehyd som kan ge besvär på sikt och utsätts det för fukt kan också andra problem uppstå. Det brukar komma ut karbamidskum i pulverform ur springor om man spikar i väggen t.ex. Det svider i näsan av dammet så man ska nog inte andas in det.
Hej! Jag tog bort från en vägg, där man tidigare hade gjort elinstallation som brutit plankväggen som "skyddade" mot skummet. Skopade ner i säckar och dammsög sedan ytorna. Allt med halvmask och handskar och långärmat … Gick bra, tänker att det nog är mer fara om man tar bort mycket eller om man jobbar med att ta bort kontinuerligt. Jag har låtit det sitta kvar i alla andra väggar, ingen idé att hålla på och trixa med det (för min del sitter det i en luftspalt mellan tegel och inre plankväggar, som sedan har inre tilläggsisolering och ytskikt, så kommer inte bryta den plankväggen mot skummet något mer). Mitt tips är nog att låta det sitta kvar om det går, eller att vara noga med skydd om det inte gäller alltför mycket … och kanske ta hjälp om det är mycket … men tänker att det också kan bli rätt ordentligt dyrt. Har inte själv hittat någon info om tillstånd, tänker att det kanske är lite som med asbest i takpannor, att man får ta bort själv om man följer alla regler till punkt och pricka …
Klicka här för att svara