Hejsan!
Har gammalt hus med spån på vinden, förra (eller någon av föregående ägare) har slängt på isolerskivor, såna gula glasfiber ovabpå.
Funderar på o riva ut dom för o undvika fuktproblem (om de peppar peppar inte redan är försent).
I samband med detta fylla på med kutterspån.
Men va ja inte lyckas googla mig till är om man ska vända ner de nya spånet i de gamla eller ska man bara hålla på de nya ovanpå?
Känns i min värld som de borde isolera bättre om man vänder ihop de med de nya och får lite "fluffighet" i de?
Kanske är helt ute o cyklar med tanke på att timmer tex isolerar på ett annat sätt med tröghet eller hur man ska säga, blir kanske samma med gammalt packat spån?
Har gammalt hus med spån på vinden, förra (eller någon av föregående ägare) har slängt på isolerskivor, såna gula glasfiber ovabpå.
Funderar på o riva ut dom för o undvika fuktproblem (om de peppar peppar inte redan är försent).
I samband med detta fylla på med kutterspån.
Men va ja inte lyckas googla mig till är om man ska vända ner de nya spånet i de gamla eller ska man bara hålla på de nya ovanpå?
Känns i min värld som de borde isolera bättre om man vänder ihop de med de nya och får lite "fluffighet" i de?
Kanske är helt ute o cyklar med tanke på att timmer tex isolerar på ett annat sätt med tröghet eller hur man ska säga, blir kanske samma med gammalt packat spån?
Jag killgissar mest efter o ha googlat runt.Jonatan79 skrev:
Inte hunnit engagera mig i o gräva där uppe än, men tänkte de börjar va säsong för skitgöra snart, när snöskottning inte längre är en heltidshobby
Blanda glasfiber med spån i gamla timmerhus verkar vara big nono enligt alla forum ( jobbar med bilar inte brädor
Sen vill ja lite upp o se om de går o skotta ner mer i väggar i nå glipor så tänkte kanske lika fylla på o göra om lite o ta bort plattorna om de nu inte är bra.
Plattorna tro ja kan göra nytta på garagevinden istället
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Om läcker, och det gör det i äldre hus, varm luft som någonstans möter kondenspunkten så blir det fukt. Det är därför man i moderna hus har tät plast på insidan så luft inte kan läcka utåt.Jonatan79 skrev:
Alla vindar är inte ventilerade på gamla hus, då blir vinden "halvkall".
Visst är det en riskkonstruktion, men är det några problem med fukt nu? Om det har funkat sen förra eller förrförra ägaren så lär det väl inte bli några akuta problem helt plötsligt flera år senare?F fghfgh skrev:
Aah, tack för förklaringen.T TypRätt skrev:
useless skrev:
De tänkte ja jag ska ta reda på när jag får lite tid över (har bara bott här ett år, jobbar på annan ort o är bara hemma på helger just nu så har varit en "sen" o kolla där uppe, kommit andra fix projekt emellan som blev lite mer prioriterade)useless skrev:
Vet inte hur många år de legat, vet ungefär så mycke som de står på besiktningsprotokollet från köpet som säger såhär(bifogar screenshot).
Alla varianter finns nog men jag tänkte främst på inredd vind.F fghfgh skrev:
1) Om det inte är några problem så är det ju lite onödigt att riva i det. Har det fungerat i många år så är sannolikheten stor att det kommer att fortsätta fungera.
2) Om du ändå behöver flytta på glasfiberisoleringen för att fylla på mer spån i väggar etc så kan du göra som du tänkt, dvs flytta dem till garaget, och fylla på med mer spån som ersättning för glasullen. Skulle rekommendera att inte röra om i spånisoleringen. Kan inte se att det skulle göra något bättre utan snarast är risken att det hela blir sämre. Ideal spånisolering består av grovt sågspån, inte kutterspån och inte fint sågspån.
2) Om du ändå behöver flytta på glasfiberisoleringen för att fylla på mer spån i väggar etc så kan du göra som du tänkt, dvs flytta dem till garaget, och fylla på med mer spån som ersättning för glasullen. Skulle rekommendera att inte röra om i spånisoleringen. Kan inte se att det skulle göra något bättre utan snarast är risken att det hela blir sämre. Ideal spånisolering består av grovt sågspån, inte kutterspån och inte fint sågspån.
Var väl mest de som var tanken med o gå upp där till sommarn, ta reda på om de finns nå problem under skivorna o, se om de går o försöka peta ner spån mot väggarna / snedtaket och kanske fylla på lite o lite inspektera taket bättre från insidan, då de finns nå småskeptisak konstruktioner på några vinklar i plåttaket som ska åtgärdas i sommar medT TypRätt skrev:Alla varianter finns nog men jag tänkte främst på inredd vind.Men det finns äldre hus där man har vind som inte isoleras utvändigt men heller inte ventileras och det går utmärkt i enskilda fall medans ventilerade ”kall”-vindar som tilläggsisoleras helt plötsligt får problem med fukt. Min uppfattning när det kommer till vindar är om det inte är ett problem så försök inte fixa det, stor risk det bara blir ett problem istället.
Men som sagt fått känslan av att spån kanske är ett bättre material då idag endel av huset (osäker om hela då en del är utbyggd för hundra år sen men iaf typ halva huset vet jag helt hundra har timmerstomme bakom panelen)
Var lite de med grovt fint o kutter som fick mig o fundera på o vända runt de, kutter känns som att de borde isolera bra/bättre med all luft om man vänder ner de?Oldboy skrev:
1) Om det inte är några problem så är det ju lite onödigt att riva i det. Har det fungerat i många år så är sannolikheten stor att det kommer att fortsätta fungera.
Kanske är ute o cyklar men är de inte typ luften som isolerar eller hur man säger?
Vad för spån som ligger under är ja osäker på, har ju bara sett de som smiter ner in mellan listerna ibland o de ser oförskämt fint ut, men samtidigt kanske de bara är smul som trillar ner, är ju inte så glest att tex kutter sku komma igenom
Klicka här för att svara