D
Hus från 40-tal, 12 cm kutterspån+Några cm gullfibermatta med papper. Nån före mig har lagt plast lite halvdant i mitten av sågspånet, ej tätt mot vindslucka o genomföringar och inte ner mot kattvindarna. Typ 5 cm. 1 1/2 plan med kattvindar.
Tidigare värmt med panna +10 år sedan. Numera luftvattenpump.
Besiktningsmannen sa att det fanns mikrobiell tillväxt på vinden, jag murare, liksom min far o farfar kikade lite närmare på vad han pekade på - stänk av kalkputs från när skorstenen en gång putsades
Besiktningsmannen är en idiot.

Har en bekant som håller på med lösullsisolering, han sa att vi tar bort den gamla gullfibermattan och lägger på 15-20cm till med nån cellulosaisolreings historia.

Har en annan bekant som är fukttekniker, han säger ge fan i det.

Jag får ont i huvudet. Nån som har en tredje input?

Huset saknar idag takfotsventilation, jag kommer nog att trycka i en masonit och läkt för en liten luftspalt, och iallafall fylla ut med cellulosa mot kattvindarna där sågspånet sjunkit ihop. Eventuellt sedan stänga igen takfotsventilationen om fuktvärdena stiger. Är det en god ide?

Redigerat:
Om ni inte har plast i övrigt så skulle jag ta bort den som ligger "fläckvis".
10-12 cm ull borde gå att lägga på, men ventilationen borde väl snarare förbättras än tas bort. Man vill ju inte stänga in fukt på vinden !

Särskilt inte med cellulosaisolering som andas- då måste ju fukten komma ut från vinden också.

D
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
10-12 cm ull borde gå att lägga på, men ventilationen borde väl snarare förbättras än tas bort. Man vill ju inte stänga in fukt på vinden !

Särskilt inte med cellulosaisolering som andas- då måste ju fukten komma ut från vinden också.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:

tac

tackar för svar. Har plöjt igenom en massa på nätet om ventilationen, en del lutar åt att det ska vara mer eller mindre noll ventilation och en del säger att det ska finnas. Blir lite virrig av allt. Men det låter vettigast som du säger att förbättra denna vid takfoten.

D Drburr skrev:
tackar för svar. Har plöjt igenom en massa på nätet om ventilationen, en del lutar åt att det ska vara mer eller mindre noll ventilation och en del säger att det ska finnas. Blir lite virrig av allt. Men det låter vettigast som du säger att förbättra denna vid takfoten.
Förstår inte varför det skulle vara noll ventilation !? Men det beror förstås på konstruktionen.
I vårt fritidshus är det sedan lång tid tillbaka (stugan byggdes 1974) uppborrat för ventilationen på "blindvinden" som nu är i relativt gott skick. Grannen, som har samma stuga i grunden, berättade att när han tog över den (80 tal?) fanns ingen ventilation och det var pågående angrepp. Det var nog i den vevan som vår stuga blev fixad.

Men då är stugorna byggda med stenull utan plast ned till stugan, så fuktig luft kan komma nedifrån och vandra upp på vinden, där den då kondenseras om den inte kommer ut.

Det enda skälet till "0 ventilationm" som jag ser det är om man har absolut tätt nedåt huset (som i en del moderna konstruktioner), med mycket god isolering, och då ser till att ingen fuktig inomhusluft och väldigt lite uppvärmning kan komma upp.

Men det verkar vara mycket "det beror på" i det där. Det kan också finnas skäl att inte isolera för mycket i hus med äldre konstruktion pga detta. Men om man ändrar så tror jag att man skall hålla det under uppsikt så märker man ev. problem.

I mitt fall så har jag lagt på 95mm ull ovanpå befintlig isolering, inte lagt på någon plast/papp och låter ventilationen vara som den är (ibåde gavlar och takfot) (som verkar ha funkat bra i ett antal årtionden). Jag har numer också access till vinden så jag kan kolla av den regelbundet.

https://www.hallbaratrahus.se/teknisk-ventilation.php

• Gilla
Drburr
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.