Vårt hus är byggt 1949, med en tillbyggnad från 1979. Originalbyggnaden har källare, däremot inte tillbyggnaden, som har krypgrund. Nu är det så att den del där originalhuset möter tillbyggnaden är i köket, som vi håller på att renovera. Matrummet är i tillbyggnaden, köket ligger i originaldelen av huset, och vid tillbyggnaden lade ägarna golv ovanpå de redan flera lagren av golv som fanns i köket, vilket vi nu när vi renoverar får betala för, då det blir nivåskillnad om ca.10 mm från brädgolvet vi tagit fram i köket till spånskivan+korkiplastmattan som ligger i tillbyggnaden. Vi tänkte lägga trägolv även i matrumsdelen, så nu alltså till mig fråga (tack för att ni läst så här långt).
Konstruktionen är ovanifrån plastmatta, limmad på 22 mm spånskiva som ligger på 70 mm cellplastisolering, som i sin tur ligger på 22 mm spånskiva. Kan jag ersätta cellplastisoleringen med något annat, tunnare? Jag utgår från att det bärande lagret finns under i form av något träbjälklag, krypgrunden är i övrigt siporex, tror jag. Kan jag regla på den undre spånskivan bara för att ha någonting att fästa trägolvet på, så det inte behöver vara flytande? Och sedan lägga isolering i utrymmet mellan? Jag såg på byggmax att det finns cellplast som är 50 mm, då skulle vi få lite mer marginaler till att få golvet i nivå med köksgolvet.
Golv med synlig nivåskillnad där gammalt och nytt möts i en renoveringssituation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.