Hej,

Har räknat och funderat lite på isolering till källare och kom då fram till att jag får lika bra isolervärden med 70mm isodrän+70mm PIR isolering som 100+100 isodrän. Det blir dessutom billigare och något enklare att montera.
Finns det någon nackdel med denna lösning, den vattenavledande (nedledande) kapaciteten lär väl såklart minska, men det lär komma ytterst lite vatten uppifrån samt från sidan, dessutom kommer ju PIR skivan att vara ganska tät så den lär väl t.o.m. agera någon form av spärr på utsidan (isodrän rekomenderar ju plastduk vid högt vattentryck från sidan, något jag iof inte har).
Man skulle väl möjligen kunna tänka sig att en skiva på utsidan som inte släpper ut fukt hindrar fuktvandring utåt, men det är ju å andra sidan öppet neråt (mot dränering) ifall det blir mycket fukt/väta och då iaf isodrän rekomenderar plastduk på utsidan för en säkrare lösning så lär det väl inte vara ett problem?

Ingen som har någon feedback eller generella erfarenhet av PIR?
I dagens prisläge känns pir väldigt attraktivt då man nu (nästan) får samma isolervärde till samma pris, men med halva volymen/bredden, jämfört med eps..
Dessutom har det ju bättre egenskaper för brand och tryck

B
Jag tänker att dränering inte håller i lika många år om du gör som du tänker. Och dränering är ju rätt dyrt att göra, och bristande dränering kan bli väldigt dyrt beroende på hur man inreder källaren, så det är viktigt att det blir rätt och håller.

Däremot så bär jag dränerande om så sa man på min avloppsfirma att det var nästintill 100% av alla som la mer än 100mm isodrän gjorde det för att uppfylla nybyggnadsnormer. Och de som dränerande om så var det nästan ingen som la mer än 100mm isodrän.

Jag vill minnas att jag räknade på det då, och kom fram till att det inte lönade sig med 200mm då. Men det är andra tider nu. 100mm extra isolering skulle ju även innebära ett antal extra kubik jord som skulle bort, så det var nog en kombo av snålhet och lathet som gjorde att jag stannade vid 100mm.

Hej,

Varför skulle den inte hålla lika länge? Skivan ligger skyddad bakom både pir och markduk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.