Vi ska dränera om vår källaren och isolera den utifrån.
När det kommer till själva väggen så har vi köpt på oss, kallasfalt, membran, fuktisolermatta och pordränskivor. Frågan är om vi behöver allt?
Behöver man måla kallasfalt på hela väggen? Och behöver jag ha fuktisoleringmattan när jag har pordränskivorna?
Och isåfall, ska fuktisoleringsmattan vara närmast väggen, eller utanpå pordränskivorna?

K
Mig veterligen så ska man inte använda kallasfalt i något av isodrän eller pordrän systemen.

Precis. Pordrän-skiktet har i princip två funktioner:
- Att hindra vatten att nå källarmuren
- Att ventilera källarmuren.
Den första funktionen gör att ett tätt skikt på muren inte behövs och den andra funktionen försvinner om man målar på ett tätt asfaltsskikt.

U
Sitter det kallasfalt på idag och du ska köra med poddrän/isodrän så ska du skrapa/slipa bort det.
Som tidigare skrivare; följ leverantörens anvisningar för valt system. Jag förespråkar dränerande skivor före platon-matta. Används platonmatta så gäller det att det aldrig blir hål i den. Vi hade det förut och när vi dränerade om så var det massa vatten innanför mot grunden (pga av en dålig skarv runt ens knuten i samband i närheterna av stuprör. Det gjorde att vi fick göra om en 20 år gammal dränering på tok för tidigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.