Finns säkert många trådar men förutsättningarna är ju alltid olika.
Jag bor i ett hus byggt 1963, 1plan med källare. Ingen tilläggsisolering gjord.
I nuläget ligger ca 10-15cm stenull med vindpapp överst, tjärpapp under. Oisolerade gavlar. Ventilerat enbart vid gavlarna.(tror jag)
1. Jag kommer inte riva ut all isolering för att sedan ångspärra. Tror det är omöjligt att få det helt tätt i ett så gammalt hus.
2. Vill helst inte riva bort den gamla isoleringen.
3. Jag vet att en träfiber, ull etc isolering(dyrt!) bättre kan ta hand om fukt men det kanske gå lika bra med glas/stenull om jag bara ska lägga på 15cm till?
4. Känns som rullar är det lättaste att lägga?
Hur skulle ni lägga ut dem. På tvären? Alltså över bjälkar från gavel till gavel, eller mellan/över reglar som den gamla?
Med vänlig hälsning
Kristian