klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Dessutonm brukar många äldre hus vara ventilerade med självdrag...tätar man dom så mycket måste man också fundera på om man måste sätta in någon annan typ av ventilation.
Vi pratar väl om täthet på olika ställen här. Springor vid fönster och dörrar bidrar till husets ventilation. Det är något som man traditionellt alltid försökt att minimera då det funnits i onödigt stor mängd. Men det är ju inte genom väggarna ett hus ventileras hur diffusionsöppen isoleringen än är. Gör man huset så tätt att självdraget inte längre fungerar är det bara att gratulera till ett lyckat resultat. Sedan kan man ta ställning till om man förbättrar ventilationen med spaltventiler i fönstren, ventiler i väggarna eller med ett mekaniskt ventilationssystem.
 
A Avemo skrev:
Vi pratar väl om täthet på olika ställen här. Springor vid fönster och dörrar bidrar till husets ventilation. Det är något som man traditionellt alltid försökt att minimera då det funnits i onödigt stor mängd. Men det är ju inte genom väggarna ett hus ventileras hur diffusionsöppen isoleringen än är. Gör man huset så tätt att självdraget inte längre fungerar är det bara att gratulera till ett lyckat resultat. Sedan kan man ta ställning till om man förbättrar ventilationen med spaltventiler i fönstren, ventiler i väggarna eller med ett mekaniskt ventilationssystem.
Läser man om det så är det ju så att för att täta så ska man täta. Dvs man ska inte ha springor mellan tex karmar och vägg osv eftersom fukt då kan diffundera där.
Och tätar man enlingt konstens alla regler så blir det helt tätt.

Man kan säkert ventilera på andra sätt än just mekanisk ventilation i praktiken, men det står att man bör sätta in ett sådant system om man tätar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.