1 207 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Isolera inifrån
Håller på och renoverar ett rum och märkte att tidigare ägare har tilläggsisolerat en yttervägg inifrån.
Läste runt lite och förstår det som att det kan vara lite risky.
förutsättningarna är följande:
Radhus 2 plan, den aktuella väggen är en halv gavelyttervägg av homogen blåbetong typ 20-25 cm tjock med tegel på utsidan på plan 2. I princip är det bara påreglat 45x45 träreglar och samma tjocklek glasull och innerst mot rummet sitter en gipsskiva.
Min fundering är om jag ska riva och göra om väggen? Ingen plast eller liknande och reglarna är satta direkt på den gamla tapeten.
Allt känns torrt och relativt fräscht och behåller gärna lite extra isolering då en säng kommer stå mot väggen, men vill samtidigt riskminimera och behöver ändå öppna väggen och fälla in kortlingar, då det ska bli ett sovloft.
vad säger den samlade kunskapen?
Riva eller behålla
Läste runt lite och förstår det som att det kan vara lite risky.
förutsättningarna är följande:
Radhus 2 plan, den aktuella väggen är en halv gavelyttervägg av homogen blåbetong typ 20-25 cm tjock med tegel på utsidan på plan 2. I princip är det bara påreglat 45x45 träreglar och samma tjocklek glasull och innerst mot rummet sitter en gipsskiva.
Min fundering är om jag ska riva och göra om väggen? Ingen plast eller liknande och reglarna är satta direkt på den gamla tapeten.
Allt känns torrt och relativt fräscht och behåller gärna lite extra isolering då en säng kommer stå mot väggen, men vill samtidigt riskminimera och behöver ändå öppna väggen och fälla in kortlingar, då det ska bli ett sovloft.
vad säger den samlade kunskapen?
Riva eller behålla
Tycker du ska kolla innan du river, det är ju en riskkonstruktion, du kan ju alltid provborra med en dosfräs.
Hade samma konstruktion i mitt badrum i källaren innanjag renoverade. Snustorrt efter 35 år och inget murket eller mögel.
Hade samma konstruktion i mitt badrum i källaren innanjag renoverade. Snustorrt efter 35 år och inget murket eller mögel.
tog upp ett hål och det är torrt och känns fräscht, men behöver öppna och fälla i kortlingar. Så frågan är egentligen om jag ska låta väggen vara isolerad fortsattExcel skrev:
Jag hade nog låtit det vara, skulle det i framtiden uppstå problem så kan du väl riva det då. Har själv en hygrometer i vägg med riskkonstruktion, bra att ha lite koll i alla fall. RF är endast hög på hösten och ligger under 50% resten av året.
Klicka här för att svara