Håller på att kolla runt på vad man kan göra för att minska energiåtgången. Så tog mig en titt uppe i taket för att se om man kan göra något där. Men jag skulle behöva lite hjälp för att veta om det finns något att göra där. När jag kikade upp så blåste det en del,
Huset är byggt -74, Har ett platt tak med en sarg runt. När jag tittade upp så blåste det en del, blåste mycket ute också just då. Jag antar att det inte är en sån bra ide att täppa till "lufthålen". Men undrar om det skulle vara värt, eller ens göra någon skillnad att byta ut isoleringen som redan ligger där. Eller om man bara kan lägga på ett lager till av någon sorts isolering?
Eller någon annan ide, eller är det så bra som det kan bli? Jag är väldigt öppen för förslag
Huset är byggt -74, Har ett platt tak med en sarg runt. När jag tittade upp så blåste det en del, blåste mycket ute också just då. Jag antar att det inte är en sån bra ide att täppa till "lufthålen". Men undrar om det skulle vara värt, eller ens göra någon skillnad att byta ut isoleringen som redan ligger där. Eller om man bara kan lägga på ett lager till av någon sorts isolering?
Eller någon annan ide, eller är det så bra som det kan bli? Jag är väldigt öppen för förslag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Du kan ju lägga på ett lagetr till av samma material (ser ut som rockwool) tex 95 mmK Knallhatt skrev:Håller på att kolla runt på vad man kan göra för att minska energiåtgången. Så tog mig en titt uppe i taket för att se om man kan göra något där. Men jag skulle behöva lite hjälp för att veta om det finns något att göra där. När jag kikade upp så blåste det en del,
Huset är byggt -74, Har ett platt tak med en sarg runt. När jag tittade upp så blåste det en del, blåste mycket ute också just då. Jag antar att det inte är en sån bra ide att täppa till "lufthålen". Men undrar om det skulle vara värt, eller ens göra någon skillnad att byta ut isoleringen som redan ligger där. Eller om man bara kan lägga på ett lager till av någon sorts isolering?
Eller någon annan ide, eller är det så bra som det kan bli? Jag är väldigt öppen för förslag
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Men håll koll i så fall så miljön inte påverkas så mycket att du får problem med fukt/mögeltillväxt.
Jag har lagt på 95mm på min 70-tals vind (som har avluftning i gavlar + sidor genom hål (som jag numer satt ventiler i - var rakt in förut = mycket getingar)
Skall hålla koll nu framgent så det funkar...
Låter ju som ett otroligt bra tips att lägga på vindskydd, tånkte jag inte alls på. Så ett lager isolering till och ett vindskydd. Något speciellt vindskydd som rekomenderas som är smidigt att lägga?
Vart är det fukten skulle uppstå i så fall tror ni, som man måste hålla koll på? Är det mot "träbotten" under understa lagret isolering? Vad skulle smidigaste sättet vara att hålla koll på det, någon sorts trådlös fuktmätare kanske, om det fimns någon vettig, eller annat sätt?
Vart är det fukten skulle uppstå i så fall tror ni, som man måste hålla koll på? Är det mot "träbotten" under understa lagret isolering? Vad skulle smidigaste sättet vara att hålla koll på det, någon sorts trådlös fuktmätare kanske, om det fimns någon vettig, eller annat sätt?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Jag har tänkt att köpa en trådlös fuktmätare, men också ockulärbesiktiga med jämna mellanrum så trävirke inte får påväxt osvK Knallhatt skrev:Låter ju som ett otroligt bra tips att lägga på vindskydd, tånkte jag inte alls på. Så ett lager isolering till och ett vindskydd. Något speciellt vindskydd som rekomenderas som är smidigt att lägga?
Vart är det fukten skulle uppstå i så fall tror ni, som man måste hålla koll på? Är det mot "träbotten" under understa lagret isolering? Vad skulle smidigaste sättet vara att hålla koll på det, någon sorts trådlös fuktmätare kanske, om det fimns någon vettig, eller annat sätt?
Vindskyddspapp är nog en rimlig approack - ingen plast bara (som kan stänga in fukt på fel sida)
Jag rullade ut en sådan här med papp på ena sidan, ett arbetsmoment mindre att kliva runt i isolering, finns i olika tjocklekar där jag avslutade med 45 mm.
https://www.rockwool.com/se/produkt...ersikt/byggisolering/byggrulle-med-vindskydd/
https://www.rockwool.com/se/produkt...ersikt/byggisolering/byggrulle-med-vindskydd/
Smart grej med papp redan monterat på ena sidan. Det är ju liiite trångt dit jag ska med isoleringen så varje moment jag slipper är välkommet 
Är det ok att lägga på glasull på den stenullen som redan ligger där, eller måste det vara stenull igen? Har svårt att finna stenull med papp här i området.
Och, är det ok att lägga 45mm isolering även över bjälkarna eller ska man hålla sig på områdena där det redan ligger isolering?
Är det ok att lägga på glasull på den stenullen som redan ligger där, eller måste det vara stenull igen? Har svårt att finna stenull med papp här i området.
Och, är det ok att lägga 45mm isolering även över bjälkarna eller ska man hålla sig på områdena där det redan ligger isolering?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Troligen funkar det bra med glasull, stenull och glasull har rätt liknande egenskaper.K Knallhatt skrev:Smart grej med papp redan monterat på ena sidan. Det är ju liiite trångt dit jag ska med isoleringen så varje moment jag slipper är välkommet
Är det ok att lägga på glasull på den stenullen som redan ligger där, eller måste det vara stenull igen? Har svårt att finna stenull med papp här i området.
Och, är det ok att lägga 45mm isolering även över bjälkarna eller ska man hålla sig på områdena där det redan ligger isolering?
Köp ingen smarthub med mätare ... då fastnar du i hemma-automations träsketklaskarlsson skrev:
(annars är det ett smidigt sätt att få dit sådan mätare för oss som redan sitter fast
Ej nödvändigtvis om jag förstått det rätt.Oldboy skrev:
men man måste hålla koll på fuktigheten, ventilera bara då det är gynnsamt/ha avfuktare och inte isolera för mycket och bara med hydroskopiska material typ träfiberskivor.
Reservation att jag missförstått
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Kan finnas risker, det är därför man skall hålla koll.Oldboy skrev:
Men det behöver inte vara riskfritt för att man lägger in en spärr heller, och det kan vara väldigt svårt att få det helt tätt i efterhand, och det är som sagt dyrt att göra...