Kommer ha lösull i taken, men just i facket för skorstenen kommer jag lägga isolerskivor .
Tänkte mig stenullsskivor, men är det OK med glasull istället ?
Den där 80mm bjälklagsisoleringen sitter ju runt röret så det blir ju inte glasull direkt mot röret.
Tänkte mig stenullsskivor, men är det OK med glasull istället ?
Den där 80mm bjälklagsisoleringen sitter ju runt röret så det blir ju inte glasull direkt mot röret.
Vad är det för skorsten? Material? Uppbyggd?
Vi var tvungna att ha stenull närmast skorstenen, hade inte det från början utan det var glasull, men när sotaren gjorde besiktningen så fick vi åläggande att byta till stenull närmast skorstenen (minst 5cm).
Vi var tvungna att ha stenull närmast skorstenen, hade inte det från början utan det var glasull, men när sotaren gjorde besiktningen så fick vi åläggande att byta till stenull närmast skorstenen (minst 5cm).
Det blir enstålskorsten imoduler 130mm ID, yttre diameter bör vara 230mm:Demmpa skrev:
Med den där bjälklagsisoleringsdelen blir det ju stenull närmast (80mm) men frågan är ju om även resten utanför den måste eller bör vara stenull ?
Om du har en isolerad modulskorsten kan du ha glasull där.
En oisolerad stålskorsten ska däremot ha stenull. De som byggde om min gamla öppna kamin till kassett körde med glasull, den var smält när brandkåren rev väggen...
När jag byggde upp väggen igen valde jag att ha stenull, minerit och stål där det inte var tegel den närmaste metern från genomförningen.
En oisolerad stålskorsten ska däremot ha stenull. De som byggde om min gamla öppna kamin till kassett körde med glasull, den var smält när brandkåren rev väggen...
När jag byggde upp väggen igen valde jag att ha stenull, minerit och stål där det inte var tegel den närmaste metern från genomförningen.
Den skorsten jag tänk på är isolerad med 50mmDowser4711 skrev:
Om du har en isolerad modulskorsten kan du ha glasull där.
När jag byggde upp väggen igen valde jag att ha stenull, minerit och stål där det inte var tegel den närmaste metern från genomförningen.![]()
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 333 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 333 inlägg
Du skall använda stenull som isolering runt skorstensröret .
Dessa detaljer borde finnas info. om i installationsanvisningen .
Har inst. Premodul och där stod det mycket noga beskrivet hur man skulle tänka / isolera .
Dessa detaljer borde finnas info. om i installationsanvisningen .
Har inst. Premodul och där stod det mycket noga beskrivet hur man skulle tänka / isolera .
Klicka här för att svara