Hej forumet

Har precis köpt nytt hus från -63 där energideklarationen rekommenderade en tilläggsisolering på vinden för att spara ca 1300kwh/år. Hade därför över en firma som kollade och skickade därefter detta mailet:

Applikation: Vindsbjälklag via vindslucka, diffusionsspärr saknas

Yta: ca. 185 kvm

Befintlig isolering: 100 mm, tilläggsisolertjocklek: +200 mm. Man bör ej överstiga en total tjocklek på 300-350 mm utan en diffusionsspärr pga. risk för fukt / kondens mot råspont

Vindavledare / takfotsskiva: Slänta vid takfot förutom vid utsprång uteplats där krävs 10 meter sarg/vindavledare

Material rekommendation:

  • Minerallösull (glas)
  • Isolervärde och densitet: Lambda 42 och 15 kg/m3
  • Svensk tillverkat, från Isover / Insulsafe
Pris: 19 300 kr ex moms eller 21 300 kr inkl moms och ROT.

Uppskattad energibesparing: 4 500 kWh/år


Låter firmans uppskattning rimlig, för den är mer en dubbla den som angavs i energideklarationen?
 
B Bygg_Mats skrev:
Hej forumet

Har precis köpt nytt hus från -63 där energideklarationen rekommenderade en tilläggsisolering på vinden för att spara ca 1300kwh/år. Hade därför över en firma som kollade och skickade därefter detta mailet:

Applikation: Vindsbjälklag via vindslucka, diffusionsspärr saknas

Yta: ca. 185 kvm

Befintlig isolering: 100 mm, tilläggsisolertjocklek: +200 mm. Man bör ej överstiga en total tjocklek på 300-350 mm utan en diffusionsspärr pga. risk för fukt / kondens mot råspont

Vindavledare / takfotsskiva: Slänta vid takfot förutom vid utsprång uteplats där krävs 10 meter sarg/vindavledare

Material rekommendation:

  • Minerallösull (glas)
  • Isolervärde och densitet: Lambda 42 och 15 kg/m3
  • Svensk tillverkat, från Isover / Insulsafe
Pris: 19 300 kr ex moms eller 21 300 kr inkl moms och ROT.

Uppskattad energibesparing: 4 500 kWh/år


Låter firmans uppskattning rimlig, för den är mer en dubbla den som angavs i energideklarationen?
Glasfiber är inte att föredra om man inte har diffusionspärr. Du kan läsa mera har t.ex.
https://byggnadsvard.se/tillaggsisolera-men-inte-for-mycket/
 
B Bygg_Mats skrev:
Hej forumet

Har precis köpt nytt hus från -63 där energideklarationen rekommenderade en tilläggsisolering på vinden för att spara ca 1300kwh/år. Hade därför över en firma som kollade och skickade därefter detta mailet:

Applikation: Vindsbjälklag via vindslucka, diffusionsspärr saknas

Yta: ca. 185 kvm

Befintlig isolering: 100 mm, tilläggsisolertjocklek: +200 mm. Man bör ej överstiga en total tjocklek på 300-350 mm utan en diffusionsspärr pga. risk för fukt / kondens mot råspont

Vindavledare / takfotsskiva: Slänta vid takfot förutom vid utsprång uteplats där krävs 10 meter sarg/vindavledare

Material rekommendation:

  • Minerallösull (glas)
  • Isolervärde och densitet: Lambda 42 och 15 kg/m3
  • Svensk tillverkat, från Isover / Insulsafe
Pris: 19 300 kr ex moms eller 21 300 kr inkl moms och ROT.

Uppskattad energibesparing: 4 500 kWh/år


Låter firmans uppskattning rimlig, för den är mer en dubbla den som angavs i energideklarationen?
Spontant låter det mycket!
 
Magnus E K
4500 kWh värme blir ju storleksordningen 1300 kWh el om värmen tillverkas med värmepump, så ingen av siffrorna behöver vara fel. (Har själv inte tilläggsisolerat vinden och tänker aldrig göra det.)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.