2 872 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Tilläggsisolera vind - Rimlig besparing?
Hej forumet
Har precis köpt nytt hus från -63 där energideklarationen rekommenderade en tilläggsisolering på vinden för att spara ca 1300kwh/år. Hade därför över en firma som kollade och skickade därefter detta mailet:
Applikation: Vindsbjälklag via vindslucka, diffusionsspärr saknas
Yta: ca. 185 kvm
Befintlig isolering: 100 mm, tilläggsisolertjocklek: +200 mm. Man bör ej överstiga en total tjocklek på 300-350 mm utan en diffusionsspärr pga. risk för fukt / kondens mot råspont
Vindavledare / takfotsskiva: Slänta vid takfot förutom vid utsprång uteplats där krävs 10 meter sarg/vindavledare
Material rekommendation:
Uppskattad energibesparing: 4 500 kWh/år
Låter firmans uppskattning rimlig, för den är mer en dubbla den som angavs i energideklarationen?
Har precis köpt nytt hus från -63 där energideklarationen rekommenderade en tilläggsisolering på vinden för att spara ca 1300kwh/år. Hade därför över en firma som kollade och skickade därefter detta mailet:
Applikation: Vindsbjälklag via vindslucka, diffusionsspärr saknas
Yta: ca. 185 kvm
Befintlig isolering: 100 mm, tilläggsisolertjocklek: +200 mm. Man bör ej överstiga en total tjocklek på 300-350 mm utan en diffusionsspärr pga. risk för fukt / kondens mot råspont
Vindavledare / takfotsskiva: Slänta vid takfot förutom vid utsprång uteplats där krävs 10 meter sarg/vindavledare
Material rekommendation:
- Minerallösull (glas)
- Isolervärde och densitet: Lambda 42 och 15 kg/m3
- Svensk tillverkat, från Isover / Insulsafe
Uppskattad energibesparing: 4 500 kWh/år
Låter firmans uppskattning rimlig, för den är mer en dubbla den som angavs i energideklarationen?
Glasfiber är inte att föredra om man inte har diffusionspärr. Du kan läsa mera har t.ex.B Bygg_Mats skrev:Hej forumet
Har precis köpt nytt hus från -63 där energideklarationen rekommenderade en tilläggsisolering på vinden för att spara ca 1300kwh/år. Hade därför över en firma som kollade och skickade därefter detta mailet:
Applikation: Vindsbjälklag via vindslucka, diffusionsspärr saknas
Yta: ca. 185 kvm
Befintlig isolering: 100 mm, tilläggsisolertjocklek: +200 mm. Man bör ej överstiga en total tjocklek på 300-350 mm utan en diffusionsspärr pga. risk för fukt / kondens mot råspont
Vindavledare / takfotsskiva: Slänta vid takfot förutom vid utsprång uteplats där krävs 10 meter sarg/vindavledare
Material rekommendation:
Pris: 19 300 kr ex moms eller 21 300 kr inkl moms och ROT.
- Minerallösull (glas)
- Isolervärde och densitet: Lambda 42 och 15 kg/m3
- Svensk tillverkat, från Isover / Insulsafe
Uppskattad energibesparing: 4 500 kWh/år
Låter firmans uppskattning rimlig, för den är mer en dubbla den som angavs i energideklarationen?
https://byggnadsvard.se/tillaggsisolera-men-inte-for-mycket/
Spontant låter det mycket!B Bygg_Mats skrev:Hej forumet
Har precis köpt nytt hus från -63 där energideklarationen rekommenderade en tilläggsisolering på vinden för att spara ca 1300kwh/år. Hade därför över en firma som kollade och skickade därefter detta mailet:
Applikation: Vindsbjälklag via vindslucka, diffusionsspärr saknas
Yta: ca. 185 kvm
Befintlig isolering: 100 mm, tilläggsisolertjocklek: +200 mm. Man bör ej överstiga en total tjocklek på 300-350 mm utan en diffusionsspärr pga. risk för fukt / kondens mot råspont
Vindavledare / takfotsskiva: Slänta vid takfot förutom vid utsprång uteplats där krävs 10 meter sarg/vindavledare
Material rekommendation:
Pris: 19 300 kr ex moms eller 21 300 kr inkl moms och ROT.
- Minerallösull (glas)
- Isolervärde och densitet: Lambda 42 och 15 kg/m3
- Svensk tillverkat, från Isover / Insulsafe
Uppskattad energibesparing: 4 500 kWh/år
Låter firmans uppskattning rimlig, för den är mer en dubbla den som angavs i energideklarationen?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 606 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 606 inlägg
4500 kWh värme blir ju storleksordningen 1300 kWh el om värmen tillverkas med värmepump, så ingen av siffrorna behöver vara fel. (Har själv inte tilläggsisolerat vinden och tänker aldrig göra det.)
Klicka här för att svara