8 436 läst ·
57 svar
8k läst
57 svar
Rester av asbest på rörledningar?
ahhh vilket betyder att jag har lungcancer ~juni-aug 2052 2057 om det är 30/35 efter exponering. jag återkommer om det är pos elr negC -CFG- skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Skall försöka komma ihåg det. Men Asbest var ett väldigt bra material. Man hade med skivor man la som skydd när man svetsade så det inte skulle ta eld, dom minns även jag.imported_Benno skrev:
Men jag gissar på att han började som rörmokare när mineralullen var uppfunnen. Jag bor i huset som min farfar byggde 1946, det var han som startade rörfirman, och mina rör har minaeralsullsisolering och troligen asbestlinda i böjarna. Sonen har ett hus från 1910, där är det gott om asbest runt rören. Skulle ha behövt fråga farfar. Men oavsett ett gediget hantverk som man bara kan drömma om i dag.
mikethebik skrev:
Ja, jag försökte skämta lite. Ville inte lägga till en blinksmiley för jag tyckte det förtog lite av skämtet.GoC skrev:
Statistiskt är det såklart inte bra att utsätta sig för asbest, rökning, alkohol osv (i större mängder) men man är ju bara en pinne i statistiken så på individnivå handlar ju en hel del om att ha "tur" också. Typ Keith Richards.
Påminner om ett tidningsklipp med en "på stan"-fråga som cirkulerade på internet för många, många år sedan men jag hittar det inte nu. De frågade väl typ äldre människor om de hade några tips för att leva ett långt liv och en gubbe svarade i stil med: "mina vänner har alltid sagt åt mig att jag borde sluta dricka och röka, men de är alla döda nu".
När en ohälsosam ovana kommer på tal brukar farsan alltid skämta om nån som han kände som hade den lasten som dog, för han blev påkörd av tåget. Det ligger ändå något i det, man vet ju aldrig vad det är som kommer och tar en, så då kanske man inte ska noja för allt heller. Som småbarnsförälder är jag övertygad om att barnen kommer att bli min död, typ att de skojhoppar på mitt huvud när det är i någon ofördelaktig position eller råkar knuffa ner mig för trappan
Jag vet inte om du ironiserar, refererar konstiga googlefynd eller är illa upplyst, men det är nonsens att man skulle få asbestrelaterad cancer efter en exponering. Ber om ursäkt om jag missförstått dig men vill inte låta påståendet ovan stå oemotsagt. Det är till och med så att den absoluta risken för exempelvis lungsäckscancer (medoteliom) är rätt blygsam även vid massiv exponering för asbest.C -CFG- skrev:
Edit: för övrigt är jag också nyfiken på varför man alls använde asbest i detta sammanhang.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
För några år sen rev jag ner ventilationstrummor i en föreningslokal, och det var väldigt sannolikt att asbest var inblandat där. Läste på ganska mycket och var livrädd i början, men ju mer jag läste desto mer insåg jag att asbest inte garanterat ger cancer. Det krävs mycket exponering och otur för att få det den vägen.
Det betyder inte att man behöver vara oförsiktig, men andas ut och var ganska övertygad om att du inte har fått cancer av denna blygsamma exponering.
/FWIW
Det betyder inte att man behöver vara oförsiktig, men andas ut och var ganska övertygad om att du inte har fått cancer av denna blygsamma exponering.
/FWIW
Haha, nej jag är fullt införstådd i att så inte är fallet.fatsug skrev:
Jag vet inte om du ironiserar, refererar konstiga googlefynd eller är illa upplyst, men det är nonsens att man skulle få asbestrelaterad cancer efter en exponering. Ber om ursäkt om jag missförstått dig men vill inte låta påståendet ovan stå oemotsagt. Det är till och med så att den absoluta risken för exempelvis lungsäckscancer (medoteliom) är rätt blygsam även vid massiv exponering för asbest.
Edit: för övrigt är jag också nyfiken på varför man alls använde asbest i detta sammanhang.
Detta handlade om att googlande är livsfarligt då informationen man får absolut inte lugnar utan snarare skapar rädsla.
Jag gjorde samma resa kunskapsmässigtandreascarlsson skrev:
För några år sen rev jag ner ventilationstrummor i en föreningslokal, och det var väldigt sannolikt att asbest var inblandat där. Läste på ganska mycket och var livrädd i början, men ju mer jag läste desto mer insåg jag att asbest inte garanterat ger cancer. Det krävs mycket exponering och otur för att få det den vägen.
Det betyder inte att man behöver vara oförsiktig, men andas ut och var ganska övertygad om att du inte har fått cancer av denna blygsamma exponering.
/FWIW
Sen är ju inte asbest i eller på ett rör farligt bara för att det finns där - Det är inget radioaktivt material.andreascarlsson skrev:
För några år sen rev jag ner ventilationstrummor i en föreningslokal, och det var väldigt sannolikt att asbest var inblandat där. Läste på ganska mycket och var livrädd i början, men ju mer jag läste desto mer insåg jag att asbest inte garanterat ger cancer. Det krävs mycket exponering och otur för att få det den vägen.
Det betyder inte att man behöver vara oförsiktig, men andas ut och var ganska övertygad om att du inte har fått cancer av denna blygsamma exponering.
/FWIW
Hanterar men det försiktigt, vidtar åtgärder för att det inte ska damma, ventilerar och städar efteråt så är det inte farligare än att bila ner ett betongbjälklag eller gräva mycket i torr sand.
Klicka här för att svara