1 124 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Genomskinlig vindskyddsfolie/-duk?
Hej
Ska sätta vindskyddsduk i källaren under bjälklaget utan trossbottenskivor. Annars blir det för välisolerat. Pga tidigare hög fukt I bjälklaget vill jag kunna hålla koll på att bjälkar och isolering i blindbotten inte ackumulerar fukt. Duken ska vara diffusionsöppen.
Fråga: finns det vindskydd som är genomskinligt? Vore perfekt att kunna se om det blir kondens på ovansidan av duken och att nedre delen av isoleringen inte är blöt.
Hittar bara dukar som är färgade, vita dukar gör att man förvisso kan se lite skuggor av bjälklaget men helst vill jag kunna se ordentligt!
Vänder mig till er enorma kunskapsbank då mina google-sökningar inte givit resultat.
Andra åtgärder för att sänka fukthalten ska givetvis göras såsom byggplast på marken, sorptionsavfuktare m.m. med det är kanske off topic?
Tack på förhand! / Tobias
Ska sätta vindskyddsduk i källaren under bjälklaget utan trossbottenskivor. Annars blir det för välisolerat. Pga tidigare hög fukt I bjälklaget vill jag kunna hålla koll på att bjälkar och isolering i blindbotten inte ackumulerar fukt. Duken ska vara diffusionsöppen.
Fråga: finns det vindskydd som är genomskinligt? Vore perfekt att kunna se om det blir kondens på ovansidan av duken och att nedre delen av isoleringen inte är blöt.
Hittar bara dukar som är färgade, vita dukar gör att man förvisso kan se lite skuggor av bjälklaget men helst vill jag kunna se ordentligt!
Vänder mig till er enorma kunskapsbank då mina google-sökningar inte givit resultat.
Andra åtgärder för att sänka fukthalten ska givetvis göras såsom byggplast på marken, sorptionsavfuktare m.m. med det är kanske off topic?
Tack på förhand! / Tobias
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Känns osannolikt att någn ogör genomskinliga ångspärrar då man ju bygger in dom för det mesta.
Att byggplast är semi-genomsknilig är ju för att den är tillverkad av en sådan typ av plast
Varför säger du att det bli för välisoerat med trossbottenskivor ? 5mm masonit isolerar väl inte nämnvärt ?
Att byggplast är semi-genomsknilig är ju för att den är tillverkad av en sådan typ av plast
Varför säger du att det bli för välisoerat med trossbottenskivor ? 5mm masonit isolerar väl inte nämnvärt ?
Exakt. Det är väl därför jag inte hittar någon som är genomskinlig men jag tog en chansning att någon hade snubblat överdet någon gång.klaskarlsson skrev:
Övervägde att sätta trossbottenskivor av fibercement då fuktexperter som tittat på konstruktionen avrått från trossbottenskivor av organiskt material eller gullfiberboards och liknande. Där sitter nu ganska tjock glasfiberisolering I blindbotten och de ansåg att risken för kondens skulle öka onödigt om skillnad i värme mellan bottenvåning och krypgrund blev för stor. Dessutom underlättas inspektion om det bara sitter vindduk då man kan känna på duken om den känns fuktig samt att man kan sticka in fuktkvotsmätare i bjälklaget för att kolla nivåer och bara sätta tejp över efteråt istället för att behöva montera ner trossbottenskivor.
Klicka här för att svara