Isolering
skogaliten: [citat] Lindrev är superbt till just det ändamålet. Om man konsekvent trycker in lindrev i springan mellan golv och vägg bakom listerna i sitt (äldre) hus, och brukar ha problem med möss, så minskar mössen till nästan ingenting i bra många år. Hos oss i 10+ år hittills.
Arn83: [citat] Sovrummet där isoleringen tidigare varit packad är fortfarande klart kallare än övriga rum på övervåningen. Inte jättemycket men skiljer en grad vilket tydligt märks. Har pratat med några riktiga isolerfirmor som rekommenderat mig att fylla på med två sopsäckar a 200l som de kunde blanda till. Total kostnad 500 kr. Enligt firmorna kan man aldrig få tillbaka den ursprungliga
Norrtull: [citat] Håller med, golv är en riktig nedkylande, har noll isolering (tror jag) i vår minihall, jisses vad det kyler ner allt. Trots en innerdörr som är stängd mot hallen känner jag hur golvet 1meter ifrån hallen med dörren stängd är svinkall. Det är också ett projekt till våren. Vinden känns genom golvet i halva huset dock. Men i storstuga och vardagsrum är det mattor på golvet
Tomture61: Man kan bygga ett hus utan fuktspärr men inte med mineralull , tyvärr .
Myggan577557: [citat] Hej Har byggt ett gästhus plintar utrymmet under ca 70 cm. Golvidoleringen är 220 cm glasull. Nu är golvet ovanligt kallt)-13grader utomhus. Kan jag tilläggsisolera underifrån och isf med vad Thord
JF.: [citat] Det får jag återkomma om, vet faktiskt inte
DE73: [citat] Om du inte ska ha värme så tror jag det är onödigt att isolera mot tak.
klaskarlsson: Du kanske kan använda en kalkylator https://www.paroc.com/spps/sweden/bi_attachments/procalculator/index.html Med oisolerat U värde på 3 fick jag fram att du skulle spara ca12000 kr på att isolera med 220mm isolerskiva om det ligger i mellansverige
raveper: En asfaltboardskiva är väl lika billig som en tub fogskum typ. Bra skruva dit.
Swinson666: Plasten ska vikas ut mot fönstret och tejpas mot karmen så det blir helt lufttätt.
Byggtips: [citat] Sitter kallrasskyddet på plats i fläkten så det inte är där kylan kommer ifrån?
KnockOnWood: [citat] Du får nog vara lite mer detaljerad i beskrivningen av ditt problem! Var blir det is? Var kommer vattnet ifrån? Om du "tilläggsisolerar", var skall du isolera, vilken byggnadsdel? Var skall uppvärmning komma ifrån, och i vilken form?
MrDizzy: [citat] Jag har öppen takfot (dvs jag kan se ut nere vid takfoten om jag är på vinden) det är ca 3-5cm glipa/öppet längs båda långsidorna mellan huset och taket och det är då en fläkt som suger ut luft fungerar. Är det stängt över allt fungerar inte det med fläkt på det sättet, detta då man suger in luft genom isolering / ställen man inte vill ha fukt. Då måste man ha
tomatchili: Hej Forumet! Jag har ett 1.5 plans 50 tals hus som har takstolar som är ca 120 mm höga. Mellan dessa "hänger" det en 30 mm rockwool som är klämd mellan takstol och yttertak: Jag funderar på att efterisolera detta: Min plan är att ta bort det mesta av rockwoolen (med kommer bli kvar under snedtaket i boningsdelen) och sedan blåsa hunton träfiber isolering för att fylla hålrummet mellan
sepani: Någon med hus från 1950 eller tidigare som har erfarenhet av ångspärr och isolering?
Bo arnold: Lägg i ny isolering 15 mm plywood o gips vatrumsfolien fungerar som ångspärr man skall undvika dubbla ångspärrar
salkin85: Kör med frigoliten du, det kommer bli toppen..
ViktorHg: Jo det går bra, fogskum ska inte utsättas för solljus så man ska täcka det med något som tål det
Fideliox: [citat] Ja det var min första tanke. Fast ta typ en plastbit istället och lägga i hålet och silikona över allting.
Nol: Tack för svar Jag vill där det är möjligt utsidan isolera med 100 eller 200mm tjöck men är 100mm tillräckligt ? Och mögelrisk kan förebyggas genom ventilation av vinden
Kanakas123: Jag lånar tråden lite då jag har samma typ av isolering på halva min övervåning. Andra halvan där vårat sovrum är har ingen isolering alls. Det blir en temporär lösning över vintern bara då allt ska göras om i sommar, men tror ni att jag behöver krångla med fuktspärr i det rummet jag ska isolera om det som sagt bara ska va kvar i ett halvår? Tänkte kasta på lite isolering bara
Kanakas123: [citat] Här hamnade jag ytterligare 8 år senare på jakt efter samma svar :)
Gabbe1: Luftspalten kan man strunta i om man väljer en diffusionsöppen duk ovanpå råsponten, det ger bara fördelar. Mindre jobb, mer isolering och man leder inte in kall fuktig utomhusluft in i konstruktionen. Personligen skulle jag dessutom lagt 10cm cellplast utanpå denna diffusionsöppna duk, det hade blivit en riktigt bra och välisolerad lösning. Fast om yttertaket redan är lagt så är det
Norrtull: [citat] Dvs, jag måste ner med allt då? Tror inte 1950-talet va direkt isoleringens toppår heller. Men det bär emot något rejält att börja riva i det, fast genvägar brukar kosta mera i efterhand :crysmile: Snabba lösningar hade varit perfekt som vanligt, aja blir en kall vinter igen inne. Skulle jag våga vindtäta krypgrunden nu? Det är väldigt fritt för vinden att blåsa rakt igenom
Norrtull: Så här är vår vägg byggd mot grannen. Från vår sida mot grannen. Dubbelgips, 100mm stenull,1st gipsskiva, luft/tomrum 300mm, 100mm stenull som ligger på dubbelgips. Vi har noll ljud från grannen. Tror det är en så kallad brandvägg. Men det blir en relativt tjock vägg. Sen hur bjälklaget ser ut vet jag inte. Husets ålder 1899, men ombyggt 1979-1982.
myrstack: Har du eller andra varit inne och arbetat där är det ju möjligt att den ökade fuktbelastningen från utandningsluften kan göra att kondens faller ut. Att det sker där elektrikern varit är väl dock ett tecken på att du har ett lokalt problem där att ta hand om. Antingen att du pga bruten ångspärr har en luftväxling där som på något sätt gör att problemet syns där och detta bör
atomlab: Då är det inga problem läste lite för snabbt. Fick för mig att du hade en "kallvind"
bergquist: Roligt att du skriver det, sitter just nu och kollar på isolerskivor i träfibermaterial. Vill göra det enklaste och hitta en plastbricka och lång skruv och sätta 4-5st i varje skiva, men vart hittar jag det? Hittade något paket med isolerhållare för 700-800 kr för en låda men känns lite överkurs