Träkonstruktion, isoleringsmaterial synligt, slitet, takbjälklag, metallplåt i bakgrunden, byggnads- eller renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sönderslagen trävägg med isolering visande genom ett hål; förfall och försummelse synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindsvåning med träbjälkar, genomskinligt takmaterial, skugga av person längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ett riktigt gammalt garage jag ska höja innertaket på så nya porten får plats. Jag är lite fundersam till varför man använt så många olika lager material.

Om man kollar ovanifrån är det masonit, ca 5cm spån, masionit, golvplank, plast/isolering mellan reglar, skiva av okänt slag, träpanel och sist gips.

Någon som vet varför det ser ut såhär, byggde man så förr eller har man bara lagt till mer lager genom åren för isolering?

Bör jag ta bort spånlagret/bygga på det på något annat sätt när jag höjt upp reglarna? Allt kommer rivas ner för att kunna höja upp reglarna ca 30cm.

Yttertaket består bara av plåt så blir lite kondens ibland vilket syns på masoniten att det droppar lite ibland. Är det därför man har lagt spån?

Hoppas någon kan ge lite klarhet i mina frågor
 
Det som är intressant är hur du SKA bygga inte hur Åsa-Nisse innan har byggt eller hur hög promille han hade i blodet vid tillfället ;=) Ska byggnaden vara uppvärmd med plast i taket?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det som är intressant är hur du SKA bygga inte hur Åsa-Nisse innan har byggt eller hur hög promille han hade i blodet vid tillfället ;=) Ska byggnaden vara uppvärmd med plast i taket?
Så sant, därför jag frågar hur man bör ha. Tanken är väl luftvärmepump på sikt för att hålla några plus på vintern så man kan förvara saker i garage/förråd utan att det fryser. Idag är det helt ouppvärmt
 
Går det att flytta upp bjälklaget utan att ändra bärigheten alltså? Sitter dessa inte ihop med takstolarna?
Om du ska ha plast måste du bygga väldigt tätt så du inte får upp fukt och kondens mot plåten. Isolera ordentligt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Går det att flytta upp bjälklaget utan att ändra bärigheten alltså? Sitter dessa inte ihop med takstolarna?
Om du ska ha plast måste du bygga väldigt tätt så du inte får upp fukt och kondens mot plåten. Isolera ordentligt.
Om du kollar på sista bilden ser du att loftgolvet är ca 40cm under takstolarna. Utan att ha rivit något misstänker jag hela loftgolvet är hängande fritt och därmed går att höja upp.

Så egentligen innertak i garage av gips eller liknande mot regel, isolera ordentligt i facken mellan reglarna och sen plasta ovanpå reglarna. Sist lägga ett golv ovanpå reglarna för att kunna gå på loftet. Korrekt?
 
Jag gissar att innertaket agerar underarmar och håller ihop väggarna så dom inte trycks ut av takstolarna?
 
Gissar något liknande
Teknisk ritning av en takstol med måttangivelser på bredd och höjd i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Jag gissar att innertaket agerar underarmar och håller ihop väggarna så dom inte trycks ut av takstolarna?
I förrådsdelen som sitter ihop med garaget är det öppet till nock, utan några reglar som håller ihop väggarna. Men oavsett blir ju konstruktionen likadan fast ca 30cm högre upp. Menar ni allt blir försvagat om de tvärgående reglarna är högre upp?
 
A Akerfeldt skrev:
Menar ni allt blir försvagat om de tvärgående reglarna är högre upp?
Nej, men man bör ta det i beaktande och fästa dom i väggen på rätt sätt.
 
useless useless skrev:
Nej, men man bör ta det i beaktande och fästa dom i väggen på rätt sätt.
Tanken är att allt ska vara likadant som innan med reglarna. Var mest hur isolering/lager av material är nu mot hur jag borde göra sen som jag var nyfiken på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.