Byggahus.se
Dvs lyfta hela yttertaket med en halvmeter och isolera hela taket där det skall vara isolering?

Vi bor i ett stort gammalt hus från 1800 talet, det har renoverats i omgångar av olika ägare, men problemet är att det aldrig blir riktigt varmt inomhus vintertid oavsett hur mycket man eldar i kaminer, det är ändå bara 13-14 grader i flera av rummen. Väggarna är ok, men taket är dåligt isolerat, problemet är att det inte finns någon vind som täcker upp hela takytan på övervåningen, det skulle i så fall bli nästan två meter på var sida som blevo utan isolering och de gamla taken går inte att ta isär utan att riva hela konstruktionen då de är hopfogade utan spik till ett helt stycke med inlagd spontfjäder, dessutom skulle jag gärna vilja kunna fortsätta att använda kryputrymmet som är där nu för att kunna komma åt att inspektera taket underifrån ordentligt, om man bygger på en halvmeter därinne med lösull så går det inte längre att komma in där.
Takläggningen är ganska dåligt gjord av korta, spikade plåtar över själva huset så det är inget jag skulle sakna.

Det är en rejäl timmerstomme, ursprungligen byggd för tegeltak så jag tror att det skulle tåla vikten, kanske behöver man förstärka sparrarna ovanifrån.

Tror ni att detta skulle kunna gå?
Tyvärr är jag inte miljonär så jag tänkte då göra större delen av jobbet själv i så fall.

Går det att använda lös pappers ull för att få ned kostnaden, eller måste allt vara stenull för att inte mögla eller brinna i träet runtom?
Smarta lösningar att skydda mot regna och snö medan man bygger?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.