5 177 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Katastrofkonstruktion badrum
Jag har gott om ventiler av 30-tals typ (typ lucka som man drar ned med en kedja). Nu på vintern är de stängda, men huset är så otätt att jag tror knappast jag får undertryck.L Lin3r skrev:
Undertryck får du, det är liksom det som är finessen med frånluftssystem. Problemet är att du inte vet var luften kommer in. Kanske just i fönsterspringorna närmast tv-soffan? Altandörren vid matplatsen? Luckan till katttvinden från sovrummet?
Ibland kan man använda de gamla kanalerna till genomföringar av moderna tilluftsventiler för att slippa borra. En täckplatta kan behövas om de gamla kanalerna är stora. Eller såga upp ett hål i gamla luckan och behåll den som en tidsenlig "ram" runt den moderna ventilens innerdel? Komforten blir mycket högre (dragfritt) samt viktigast av allt - huset blir alltid ventilerat 24/7. Man kan alltid sänka fläktens varvtal lite på vintern för att sänka förlusterna men man bör ju inte gå ner till noll. Beror lite på hur många som bor i hushållet, och hur ofta och länge det duschas och hängs tvätt.
Ibland kan man använda de gamla kanalerna till genomföringar av moderna tilluftsventiler för att slippa borra. En täckplatta kan behövas om de gamla kanalerna är stora. Eller såga upp ett hål i gamla luckan och behåll den som en tidsenlig "ram" runt den moderna ventilens innerdel? Komforten blir mycket högre (dragfritt) samt viktigast av allt - huset blir alltid ventilerat 24/7. Man kan alltid sänka fläktens varvtal lite på vintern för att sänka förlusterna men man bör ju inte gå ner till noll. Beror lite på hur många som bor i hushållet, och hur ofta och länge det duschas och hängs tvätt.
Klicka här för att svara