Hej, fick lite snö på vinden nu då det varit storm här i Stockholm. Den har kommit in genom luckan dit man går ut till taket, förmodligen för att snön yrt omkring, kommer inte in nått när det regnar, har tejpat igen där nu. Ligger snö på isoleringen, tog bort det jag fick tag i men det andra når jag inte, huset är från 2007 och detta är en kallvind.
Ska jag bli orolig att isoleringen möglar eller liknande?
Behöver jag göra någon mer åtgärd?
Tacksam för svar

Hälsn Mikael

Har du väv eller råspont som undertak ?

En bild kanske?

är det inga stora mängder skulle jag låta det vara, det blir inga problem av det.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
De vanligaste isoleringarna är ju av icke organiskt material så de möglar inte i första taget. Det är ju självklart inte bra om det är så stora mängder så att det rinner ner under och blöter ner spån/takgips eller liknande men det låter inte som att det skulle kunna vara några sådan stora mängder vi pratar om, utan det bör nog bara dunsta och torka ur helt naturligt. Kan det dessutom snöa-in så är det nog väl ventilerat nog för att detta inte ska bli något problem men några bilder på luckan och snömängden kanske kan ge möjlighet för ett mer pricksäkert svar från någon.

• Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du väv eller råspont som undertak ?

Ingen aning:)

T TypRätt skrev:
De vanligaste isoleringarna är ju av icke organiskt material så de möglar inte i första taget. Det är ju självklart inte bra om det är så stora mängder så att det rinner ner under och blöter ner spån/takgips eller liknande men det låter inte som att det skulle kunna vara några sådan stora mängder vi pratar om, utan det bör nog bara dunsta och torka ur helt naturligt. Kan det dessutom snöa-in så är det nog väl ventilerat nog för att detta inte ska bli något problem men några bilder på luckan och snömängden kanske kan ge möjlighet för ett mer pricksäkert svar från någon.
Tack för svar, fixar bilder!

T TypRätt skrev:

Tomture61
M Mikael Aren skrev:
Ingen aning:)
Om det är en kallvind så borde du kunna se undersidan av ditt tak :thinking:
Eller är det en isolerad kallvind , isolerat i taket .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Om det är en kallvind så borde du kunna se undersidan av ditt tak :thinking:
Eller är det en isolerad kallvind , isolerat i taket .
Ja det ser jag

Tomture61
M Mikael Aren skrev:
Ja det ser jag
Ser du då trä eller en duk eller ngt annat ?

Ser du då trä eller en duk eller ngt annat ?
plåt tak och trä bjälkar

Så då har du plåttak utan kondensskydd :thinking:
WOW :surprised:
Vad jag förstått är det ingen ovanlig lösning om det gäller ett äldre lite enklare hus.

Mitt fritidshus har haft den lösningen sen senaste utbyggnaden på 70-talet.
När vi bytte takplåten för några år sedan så la vi dock på sån plåt med nån lite luddig beläggning på undersidan.

Rickard.
K Kasken skrev:
Vad jag förstått är det ingen ovanlig lösning om det gäller ett äldre lite enklare hus.

Mitt fritidshus har haft den lösningen sen senaste utbyggnaden på 70-talet.
När vi bytte takplåten för några år sedan så la vi dock på sån plåt med nån lite luddig beläggning på undersidan.
På 70talet var det ganska vanligt men 07 var det inte norm att göra så.

Rickard. Rickard. skrev:
På 70talet var det ganska vanligt men 07 var det inte norm att göra så.
Jag missade faktiskt i trådstarten att huset var byggt -07

Det känns som du säger lite märkligt....

Det blir ju en relativt omfattande operation att göra något åt så här i efterhand, tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.