Hej!

Jag håller på att renovera ett hus från 1940 som är byggt på stående ca 70 mm tjocka råspontplankor och reveterad puts på utsidan där man sedan har tilläggsisolerat ca 45 mm direkt på putsen och sedan stående panel. Sedan har man endast haft treetex på insidan fäst på de tjocka råspontsplankorna.

Jag har en fundering på följande uppbyggnad istället efter tips från lite olika experter och tänker även rådfråga er:

om vi börjar utifrån och in så är tanken:
Liggande panel
Luftspalt
Västkustskiva 50 mm (mineral)
Reveterad puts
Råspontplankorna
45 mm linisolering Isolina (direkt mot plankorna med stående 45 regel
Ångbroms
45 mm glasull med liggandes 45 reglar och då även som installationsfack för elen
OSB-skiva
Gips

Linisoleringen mot planket främst för att den andas bättre än glasullen och jag tror att den är skonsammare mot plankan än glasullen och mineralullen.

Overkill eller vettigt??
 
Hur många kWh tänker du att det ska spara årligen?
 
F fribygg skrev:
Hur många kWh tänker du att det ska spara årligen?
Har inte tänk så mycket på kWh utan nu gör jag det så bra som man kan göra det! Totalrenoverar så jag ska inte ångra något om man säger som så…
 
Då är väl 3x45mm isolering för lite?
 
F fribygg skrev:
Då är väl 3x45mm isolering för lite?
De tjocka 70 mm plankorna isolerar ju oxå samt att jag isolerar ytterligare 90 mm - treetexen. Det blir nog alldeles för tjocka väggar om jag ska isolera ytterligare. Sedan ska ju minst 1/3 av isoleringen ligga på insidan/varma sida så att tilläggsisolera mer på ytterväggen tror jag inte att man rekommenderar…
 
T A T A skrev:
De tjocka 70 mm plankorna isolerar ju oxå samt att jag isolerar ytterligare 90 mm - treetexen. Det blir nog alldeles för tjocka väggar om jag ska isolera ytterligare. Sedan ska ju minst 1/3 av isoleringen ligga på insidan/varma sida så att tilläggsisolera mer på ytterväggen tror jag inte att man rekommenderar…
Nä, att ha 2x45 på insidan kan ju ses riskfyllt.
Jag hade valt att isolera vinden ordentligt, det sparar energi!
 
F fribygg skrev:
Nä, att ha 2x45 på insidan kan ju ses riskfyllt.
Jag hade valt att isolera vinden ordentligt, det sparar energi!
Den ska givetvis oxå tilläggsisoleras ordentligt…
 
T A T A skrev:
Sedan ska ju minst 1/3 av isoleringen ligga på insidan/varma sida så att tilläggsisolera mer på ytterväggen tror jag inte att man rekommenderar…
Tvärtom, HÖGST 1/3 av isoleringen ska vara på den varma sidan, dvs innanför ångspärren.
 
  • Gilla
T A
  • Laddar…
B b8q skrev:
Tvärtom, HÖGST 1/3 av isoleringen ska vara på den varma sidan, dvs innanför ångspärren.
ja så var det nog men så blir det ju med detta upplägget. Tack
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.