2 276 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Isolering 40-tals hus med stående plankor
Hej!
Jag håller på att renovera ett hus från 1940 som är byggt på stående ca 70 mm tjocka råspontplankor och reveterad puts på utsidan där man sedan har tilläggsisolerat ca 45 mm direkt på putsen och sedan stående panel. Sedan har man endast haft treetex på insidan fäst på de tjocka råspontsplankorna.
Jag har en fundering på följande uppbyggnad istället efter tips från lite olika experter och tänker även rådfråga er:
om vi börjar utifrån och in så är tanken:
Liggande panel
Luftspalt
Västkustskiva 50 mm (mineral)
Reveterad puts
Råspontplankorna
45 mm linisolering Isolina (direkt mot plankorna med stående 45 regel
Ångbroms
45 mm glasull med liggandes 45 reglar och då även som installationsfack för elen
OSB-skiva
Gips
Linisoleringen mot planket främst för att den andas bättre än glasullen och jag tror att den är skonsammare mot plankan än glasullen och mineralullen.
Overkill eller vettigt??
Jag håller på att renovera ett hus från 1940 som är byggt på stående ca 70 mm tjocka råspontplankor och reveterad puts på utsidan där man sedan har tilläggsisolerat ca 45 mm direkt på putsen och sedan stående panel. Sedan har man endast haft treetex på insidan fäst på de tjocka råspontsplankorna.
Jag har en fundering på följande uppbyggnad istället efter tips från lite olika experter och tänker även rådfråga er:
om vi börjar utifrån och in så är tanken:
Liggande panel
Luftspalt
Västkustskiva 50 mm (mineral)
Reveterad puts
Råspontplankorna
45 mm linisolering Isolina (direkt mot plankorna med stående 45 regel
Ångbroms
45 mm glasull med liggandes 45 reglar och då även som installationsfack för elen
OSB-skiva
Gips
Linisoleringen mot planket främst för att den andas bättre än glasullen och jag tror att den är skonsammare mot plankan än glasullen och mineralullen.
Overkill eller vettigt??
De tjocka 70 mm plankorna isolerar ju oxå samt att jag isolerar ytterligare 90 mm - treetexen. Det blir nog alldeles för tjocka väggar om jag ska isolera ytterligare. Sedan ska ju minst 1/3 av isoleringen ligga på insidan/varma sida så att tilläggsisolera mer på ytterväggen tror jag inte att man rekommenderar…F fribygg skrev:
Nä, att ha 2x45 på insidan kan ju ses riskfyllt.T A skrev:
De tjocka 70 mm plankorna isolerar ju oxå samt att jag isolerar ytterligare 90 mm - treetexen. Det blir nog alldeles för tjocka väggar om jag ska isolera ytterligare. Sedan ska ju minst 1/3 av isoleringen ligga på insidan/varma sida så att tilläggsisolera mer på ytterväggen tror jag inte att man rekommenderar…
Jag hade valt att isolera vinden ordentligt, det sparar energi!
Klicka här för att svara