Hej på er
Har en tanke om man kanske kan isolera karmarna i våra uterumsdörrar, vinterisolerade som vi har i vårt vardagsrum som vi byggde till för ett antal år sedan. Min tanke är om det skulle hjälpa till att isolera dom med skum. Kanske är en oerhört konstig tanke men som sagt bara en tanke. Är det något som någon redan gjort?
 
Är dom ihåliga då, men pass på skummet exspanderar häftigt och lätt att få dit förmycket. Pöser över och kan i värsta fall deformera karmen.
 
J jonaserik skrev:
Är dom ihåliga då, men pass på skummet exspanderar häftigt och lätt att få dit förmycket. Pöser över och kan i värsta fall deformera karmen.
Okej, japp de är ihåliga, men vad tror du om denna tanke att förhoppningsvis få bort en del av kallrarest i karmarna? Känns som att det borde ge en del, sen är det ju så att aluminium i sig släpper igenom värme/ kyla mycket bra
 
R RobbanT66 skrev:
Okej, japp de är ihåliga, men vad tror du om denna tanke att förhoppningsvis få bort en del av kallrarest i karmarna? Känns som att det borde ge en del, sen är det ju så att aluminium i sig släpper igenom värme/ kyla mycket bra
Förstår jag allt rätt nu om jag påstår:
- Du har köpt ett aluminiumparti som sitter i yttervägg men saknar bruten köldbrygga i partiet?
- Du har isolerglas i partiet? Vilket u-värde?
- Hur stora är dörrarna? Hur stor är glasytan?

Som svar om dessa påståenden stämmer.
Fylla med skum går säkert lite beroende på hur profilerna ser ut givetvis. Här skulle åtminstone jag kolla information från tillverkaren.
Det verkar ju bara gälla karmen är det trädörrar ?

Glaset är ju den stora ytan så det är ju viktigast. Däremot blir jag lite konfunderad att ett metallparti inte har bruten köldbrygga. Då är det inte ett helt rätt vill jag påstå .
För att göra den övningen behöver du trixa rätt rejält vill jag nog påstå. Hur kommer du åt att fylla i hela karmens länge/bredd? Borra hål var 15 cm eller hur går tankarna?
 
  • Gilla
RobbanT66
  • Laddar…
MrJay
Att dreva med fogskum passar inte trähus vilket jag misstänker ni har. Anledningen till det är att trä är ett levande material som sväller och drar ihop sig medans skum inte gör det, vilket kan orsaka skador. Bor ni i ett betong/themomur/leca/tegelhus är det bara att köra på.
 
  • Gilla
RobbanT66
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.