Majgårdarna
Har fått pris på warmacell.
ca 40kr kvm 1dm färdigt på vinden.Är det okej pris?
får jag räkna med fukt problem om jag lägger på 3-4dm?

Har ventiler på kortsidorna luftspalter på långsidorna
och en varm skortsten..har dock ingen difspärr
Har 15cm kutterspån nu,kommer det bli stor skilnad?
Mvh Andreas
 
Hej.
Vi betalade 10000 för tillägsisolering av vårt vindsgolvbjälklag. Då var det ca 65 kvm och 30 cm. Jag har också kutterspån i botten ca 20 cm. Inneklimatet går inte jämföra med hur det var innan. Jag skulle tippa på att vi får 2-3 grader varmarenär det är som kallast (bor i Kinna så ca -15) med samma eller ev mindre energiåtgång. Vi har Ecofiber från Sjömarkens Byggnadsisolering. Definitivt inte billigast men det verkade vettigt med organiskt material. I somras är det två år sedan vi isolerade och har inte än haft något problem med fukt på vinden. Jag har också varm skorsten (pelletsbrännare i pannan och braskamin)
Lycka till.
 
Efter som du värmer med Ved.. så skulle jag nog slänga på 20 Cm.. i stället för 10...

Tror inte det är någon fara för dig i allfall.. Värre med dom som skaffar värmepump, El panna, Fjärrvärme.. Det är framför allt dom som ska vara försiktiga...
 
Vi hade 10-30cm sågspån + kutterspån på vinden.
Vi blev rekommenderade att lägga på 35cm Ekofiber (cellulosa).

Cellulosa förordades pga. att det har ungefär liknande egenskaper som det befintliga isolermaterialet.
Dvs. samma hygroskopiska egenskaper, förmågan att lagra och släppa vidare fuktig luft.

Pga. dessa egenskaper rekommenderas att inte använda diffusionsspärr (plast) mot vinden.

Jag tycker att det är detta du ska ha om du har sågspån/kutterspån idag.

Titta på www.ekofiber.se det är intressant information.

Jag har lite på min hemsida under "vind" www.nybleus.se
 
Majgårdarna
Skall man låta bli att lägga isolering runt murstocken?
Det kanske är bra om den värmer luften ovanför isoleringen eller?
 
isolering runt mur stocken beror på det..

använder du miniral ull så är det ingen fara...

Dock så kan det vara en bra idé att inte isolera runt skorstenen för att på så sätt höja tempen på kall vinden..

Dock så blir ju skorstenen kallare och du måste elda mera...

kommer själv att köra utan isolering runt skorstenen..
 
Om jag inte kommer ihåg fel så måste du "avisolera" murstocken med minst 100mm sten eller mineralull om du eldar i den.
Det kostar ett par 100-ingar x-tra, även om du inte eldar i den nu, så kanske du ska göra det senare.
Kan vara svårt att komma åt då utan att trampa ned den gamla isoleringen... ;D
 
Gäller väl bara för cellulosa isolering kanske :P
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.