Hej.

Köket i vårt 1700talshus brann för 2.5år sedan och är nu uppbyggt igen.
Huset är byggt av staplad, ej murad, kalksten (natursten). På utsidan är det ett lager puts. Ytterväggarna är ej vindtäta. Träreglar och isolering på insidan.
Plattan under köket är gjuten direkt på marken, troligtvis gjort på 70talet. Ingen isolering under plattan.
Det satt reglar fastgjutna i betongplattan, och sedan ännu ett lager golvreglar ovanpå det.
Ingen vidare konstruktion enligt dagens normer alltså, men golvet har faktiskt varit någorlunda varmt och det har inte varit några problem med fukt.

När byggarna byggde upp köket igen valde de att bryta upp reglarna ur betongen och sätta dit nivell istället med kommentaren "Nu får ni det varmt och gott på golvet"

I vintras var det 14 grader i köket och golvet var svinkallt trots att värmen var på för fullt.
En vattenledning som låg i golvet/väggen frös till och med.

Jag vill nog påstå att byggarna var ena riktiga klåpare överlag, det gjordes oräknerliga fel och misstag under renoveringen, som tagit cirka två år(!)
Frågan är bara vad de gjort för fel med isoleringen av golvet, och hur man åtgärdar det?

Fungerar verkligen nivell när det är drar kallt direkt under reglarna?
Isolering mellan reglarna, och ingen isolering under reglarna känns klent när det är minusgrader och kalldrag direkt under reglarna.

Vad är Nivell?

Pratat med en kille som renoverat en herrgård från 1800-talet.

Dom tog upp varje golvplanka och fyllde på med nytt ekofiber. Tror också att dom passade på att lägga ner galvade stålbalkar för att minska svikten. Sen la dom dit vattenburen golvvärme och så på med ursprungsgolvet igen, fast då uppfräschat.

Ett av dom snyggaste husen och renoveringar jag sett.

Som jag förstått det är nivell i första hand avsett för att bli av med fukt och lukt problemen i "sjuka hus", och då alltid i kombination med mekanisk ventilation, dvs luft sugs ut från utrymmet mellan nivell och plattan. Utrymmet mellan Nivell och plattan måste göras helt lufttätt. Detta innebär innebär att den illaluktande fuktiga luften sugs ut och ersätts med varm inomhusluft.
I en sådan konfiguration blir golvet säkert varmt, men uppvärmningskostnaderna stiger nog.

Även om det ursprungliga golvet helt klart är byggt på ett sätt som innebär risk för fukt, så har det aldrig inträffat på 30år. Allt virke var friskt. Så något sjuka-hus problem behövde inte lösas, och alltså satte de aldrig in någon mekanisk ventilation.
Min gissning är att Nivell inte riktigt är avsett att användas på det viset.

Jag skickade ett mail till Nivell och frågade om Nivellsystemet fungerar under dessa förutsättningar, utan att säga att Nivellgolvet redan är på plats.
Fick ett ganska så intetsägande svar från en säljare som beskrev hur bra systemet är mot sjuka hus och att det är avsett att användas i kombination med mekanisk ventilation. Jag skrev då ett nytt mail där jag förklarade hela situationen och frågade om han kan säga varför golvet är så kallt.
Gissa vad? Det mailet fick jag aldrig något svar på.

Antar att man inte tjänar några pengar på att hjälpa kunder som redan köpt och betalat för produkten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.