2 557 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Ytterväggskonstruktioner
Vissa husfirmor, tex KarlssonHus och A-hus kör med en "delad" ytterväggskonstruktion som de gärna vill framhäva som den bästa. Dvs man har tex 170mm regel, isolering och plast. På detta har man 45mm reglar och isolering. Detta gör alltså att man får ett 45mm installationsutrymme och slipper därmed ta hål i plasten för eldosor och dyl. Tex LB-hus har en 230mm regel + isolering så där antar jag att man måste göra hål i plasten?
Spelar det någon roll?
Spelar det någon roll?
Nej, inte från början.
Men så fort du börjar sätta upp saker punkterar du spärren vilket inte är lika bra som en hel plast.
Fast i ärlighetens namn har jag inte hört att någon fått problem pga detta.....någon som har hört något annat?
Men så fort du börjar sätta upp saker punkterar du spärren vilket inte är lika bra som en hel plast.
Fast i ärlighetens namn har jag inte hört att någon fått problem pga detta.....någon som har hört något annat?
Jag tror inte husfabrikanterna menar att det blir korsdrag i väggen men det problem som kan uppstå är att även ett litet hål kan förorsaka att det kommer ut fukt i väggkonstruktionen. Det är den största anledningen till att man har en installationszon i väggar och tak.
Om man måste gå igenom en yttervägg med rör eller liknande så är det viktigt att man ser till att täta genomgången ordentligt för att inte få framtida problem. Och med tanke på att vi blir tvungna att isolea mer i vägg och tak så blir det ännu viktigare med tätheten eftersom då blir ju konstruktionens utsida inte uppvärmd på det sätt den blivit hittills.
MVH / Anders
Om man måste gå igenom en yttervägg med rör eller liknande så är det viktigt att man ser till att täta genomgången ordentligt för att inte få framtida problem. Och med tanke på att vi blir tvungna att isolea mer i vägg och tak så blir det ännu viktigare med tätheten eftersom då blir ju konstruktionens utsida inte uppvärmd på det sätt den blivit hittills.
MVH / Anders
Som någon skrev är det fukt som är det stora problemet. I dagens välisolerade och täta hus är det mycket viktigt att plasten/diffusionsspärren är så hel och tät som möjligt. För när den fuktiga inomhusluften tränger in i en konstruktion och möter den sk. daggpunkten fälls kondens ut och det i sin tur kan orsaka mögel. Sjuka hus har väl alla hört talas om. Därför är konstruktionen med diffusionsspärren indragen i väggen en bra lösning. Nu finns det i och för sig lösningar utan diffusionsspärr, men då skall det vara mycket välisolerade väggar med väl fungerande styrd ventilation så att man alltid har ett visst undertryck i huset. På statens provningsanstalts hemsida finns lite olika varianter.
Lycka till. :
Tartan
Lycka till. :
Klicka här för att svara