6 048 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
cellulosaisolering
jag har satt vanlig masonit mot takstolarna på vinden för att bibehålla luftspalten mot råsponten.
Har lite bilder på www.nybleus.se under "vind"
Har ej satt ångspärr då det inte rekommenderas när man isolerar med cellulosa.
Har lite bilder på www.nybleus.se under "vind"
Har ej satt ångspärr då det inte rekommenderas när man isolerar med cellulosa.
nja rekomenderar o rekomenderar inte..
"Med Ekofiber kan Du bygga diffusionsöppna hus
(utan plast) men med en vindskyddande väv.
(Du får naturligtvis bygga även med plast om Du vill)"
klippt från Ekofibers hemsida..
Man kan använda plast även till Cellulosa.. men då försvinner ju lite av fördelen med cellulosa..
Men som sagt var god ventelation innomhus är att rekomendera om man ska tilläggsisolera vinden. Framför allt när man inte använder plast..
"Med Ekofiber kan Du bygga diffusionsöppna hus
(utan plast) men med en vindskyddande väv.
(Du får naturligtvis bygga även med plast om Du vill)"
klippt från Ekofibers hemsida..
Man kan använda plast även till Cellulosa.. men då försvinner ju lite av fördelen med cellulosa..
Men som sagt var god ventelation innomhus är att rekomendera om man ska tilläggsisolera vinden. Framför allt när man inte använder plast..
Du får använda plast om du vill finns inget som hindrar. Men du behöver inte, det är det som är grejjen...
Cellulosa isolerar inte bättre änn miniral ull.. I vissa fall är det sämmre till o med mycket sämmre.
om jag vore som du skulle jag köra med plast & miniral ull.
Cellulosa finns inte i skivor.. eller jo det finns men det är dyrt svin dyrt.. import från Finnland alt använda Lin "matta"
Cellulosa isolerar inte bättre änn miniral ull.. I vissa fall är det sämmre till o med mycket sämmre.
om jag vore som du skulle jag köra med plast & miniral ull.
Cellulosa finns inte i skivor.. eller jo det finns men det är dyrt svin dyrt.. import från Finnland alt använda Lin "matta"
Vi har använt cellulosa i hela vårat nya hus (väggar/tak).
Om du har plast i taket kan du ha massonite som luftspalt. Om du inte har plast måste du ha något som "släpper" igenom fukten snabbare annars kan fukten kontensera på de hårda täta massoniten. Jag kommer använda wellpapp som luftspalter.
Vi har använt IcoPal Windy som duk. Väldigt smidig att jobba med jämfört med förhydningspapp.
Lycka till! /Thrax
Om du har plast i taket kan du ha massonite som luftspalt. Om du inte har plast måste du ha något som "släpper" igenom fukten snabbare annars kan fukten kontensera på de hårda täta massoniten. Jag kommer använda wellpapp som luftspalter.
Vi har använt IcoPal Windy som duk. Väldigt smidig att jobba med jämfört med förhydningspapp.
Lycka till! /Thrax
Klicka här för att svara