P
Per-Erik: Rulle verkar ju vara det enklaste..
1 svar · 2,8k läst
P
Per-Erik: kontakta återförsäljaren. står det att det ska hänga med så har du betalat för det..! Annars är det miniralull som gäller av typen Stenull. den tål över 1000 grader.. Vilket vanlig gul glasull INTE gör.
1 svar · 10,4k läst
P
Per-Erik: Ja den risken finns. Den risken finns alltid när man har tillägsisolerat. Dock så skulle inte jag vara orolig i ditt fall. Du har ju en fungeraden innomhus ventelation. Ja skulle TRO att du kan lägga på yttligare 20cm utan problem. Kolla nån gång på vintern det är då risken för problem är absolut störst..
1 svar · 2,8k läst
Z
zankan: Vi har behandlat detta ämne flitigt här med mer eller mindre avancerade uppsatser... Kolla runt i forumet...
1 svar · 2,6k läst
A
alex25: Menar du att jag ska ha en paxfläkt synlig invändigt på gavelväggen? Tänkte först att sätta gavel ventiler så luften kunde "cirkulera" uppifrån och neråt genom mögelstopparna men ett litet gavelfönster hindrade mig så jag valde att sätta dubbla mögelstoppar istället samt att luftspalten inte blir "spetsig" högst upp utan som ett litet tak där luften kan komma över på bägge
1 svar · 2,5k läst
J
jeja2000: Naturligvis isoleras alla Avloppsrör om de inte ligger frostfritt! oftast ligger väl stammen frostfritt! Mvh Jeja2000
3 svar · 1,9k läst
P
peterand: Har isolerat med ecofiber för 4 år sen, ligger perfekt och jag är extremt nöjd med det. Från krypvinden kan jag visuellt inspektera facken
3 svar · 1,4k läst
A
andal: Tack för svar. Jo det var första vettiga byggbeskrivningen för lösull som jag hittat. Vad gäller byggbeskrivningen undrar jag hur jag ska följa den? Min vägg ser ut som följer; Tapet - tretexskiva - förhydningspapp - stående plank 1 3/4". Hur ska jag bygga den fortsatta fasaden? Fn följer tretex - panel - vassmatta - puts. Detta skikt ska rivas pga mögelskada. Hur sprutas lösullen,
2 svar · 12,1k läst
·
P
Primuz: Skall en "Torrboll" alltid indikera luftfuktighet? Efter att ha iakttagit ett antal silverfiskar vid golvlisterna uppe på den nyrenoverade och isolerade vinden, placerades en Torrboll mot ena väggen. Under loppet av fyra dygn har den samlat på sig tre-fyra millimeter vatten. Är detta normalt och förväntat? Väldigt tacksam för svar!
0 svar · 3,5k läst
pinebar
pinebar: Intressant tråd detta.... Är också jättenyfiken på om någon har fått fuktskador i väggar på gamla hus pga. brist på plast. Vi bygger ut ett hus från 30-talet (stående plankstomme) och tilläggsisolerar det 5 cm med västkustskiva. Var och pratade med Svensk Byggtjänst rådgivning om plast eller inte plast på väggarna i den gamla delen av huset. Vi ska byta ut tretexskivorna på
13 svar · 5,5k läst
M
MatCan: Hej. Ska bygga om min övervåning och samtidigt isolera en del som idag är oisolerad. Är lite fundersam på hur jag ska göra luftspalten. "Ovanpå" takstolarna sitter det en armerad plast. Ska jag låta denna sitta kvar och sedan göra luftspalen under denna och därefter trycka dit isolering och diffusionsspärr? Har aldrig sett denna typ av plast förut. Känns i och för sig inte som
0 svar · 4,1k läst
B
bongo: Tack för snabbt svar! Det lite enklare alternativet verkar nog mer rimligt för min del, har visserligen gott om takhöjd men vill ju gärna kunna komma igenom dörrkarmarna. Blir ju rätt dyrt med nivell också. Vid det billigare, enklare alternativet, tror du att man kan förvänta sig att slippa åtminstone talljudet då, förutsatt att det inte läcker från väggar osv? Ska det inte vara
2 svar · 5,0k läst
D
Daniel_M: [citat] Ok, är det så man menar med Lambdavärdet. Ja det borde räcka med 10-11% extra för en"41:a". Därmed borde även prisskillnaden ligga där för att det skulle löna sig med en "37:a". Frågan är om man vågar lite på tillverkarens uppgifter !? Det jag har kikat på är hos Byggmax, något med ett ryskklingande namn Uralit eller liknande.
2 svar · 38,4k läst
sandhall
sandhall: [citat] Nope, har inte speciellt bra koll på detta. Mer än vad jag kollade upp när vi själva höll på med att jämföra olika leveransbeskrivningar. :)
5 svar · 10,7k läst
D
Daniel_M: [citat] Jag har hört att man på 70 talet fick bidrag för att installera elvärme.. Vet inte om det stämmer, men stämmer det du skriver om husbyggen på 60-talet så låter det ju inte helt otroligt....
5 svar · 7,8k läst
D
dalachriser: Hejsan, jag vill isolera mitt fristående garage som är i tegel med plåttak och betongplatta. Just nu är väggarna enbart tegel, medans taket är plåt-isolering 200mm -plåt.Golvet är bara betongplattan. Jag tänkte först riva ner det undre plåttaket och regla samt skruva upp gipsskivor. Men hur gör jag med väggarna för att slippa fuktproblemen? För att göra problemet ÄNNU värre,
0 svar · 4,4k läst
Tompa21
Tompa21: Jag har nyss köpt hus, och skulle kolla isoleringstjockleken i snedtaken, och det visade sig vara 0 cm! Det var bara luft mellan yttertaket och spånskivorna. Dessutom var det helt igenbyggt vid takfot och taknock, ingen ventilation alltså, men trots detta syntes inga fuktskador på insidan av yttertaket. Nu har jag öppnat upp ventilationen, satt upp vindavvisare 4 cm och isolerat 100+45 mm,
0 svar · 2,6k läst
G
gojan: På Parocs hemsida finns en del. På denna sida http://www.stenull.paroc.se/produktdat/ hittade jag följande bra beskrivning: http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Nr8.pdf /Gojan
5 svar · 2,9k läst
L
Lurvnos: Inte skadar det väl, håll bara ordning på luftspalt, ångspärr, genomföringar osv. Det blir tokkallt på vinden, så se upp med kondens. Förmodligen betalar sig de sista decimetrarna inte, värmebesparingen är liten över 500mm. Men har du redan köpt materialet så...
1 svar · 2,0k läst
M
Moelk: Tack för svaret.
1 svar · 2,7k läst
M
1 svar · 2,7k läst
S
Simpsson: Tjenix! Jag skulle behöva lite hjälp med hur jag skall/bör isolera mitt uterum. Tanken är inte att det skall isoleras för att användas på vintern utan för at förlänga säsongen något samt att förhindra minusgrader på vintern. Det blir väldigt snabbt kallt på kvällarna och den värme man tillför försvinner lika snabbt. 1. de väggar eller delar av väggar som inte är förnster
0 svar · 6,3k läst
Z
zankan: [citat] Bra där...då man är lite skadad och förutsätter saker... skruven skall alltså va 41 mm ...Bra Bob:-)
6 svar · 15,4k läst
A
ambly: Jo det e klart att det både är fördel och nackdel. Men jag tror det blir varmare på en vind än i boplanet när solen ligger på en hel dag. Ingen annan mer erfarenhet om inomhustemp efter tillggsissolering?
2 svar · 2,4k läst
spocks_beard
spocks_beard: sopstationen sa att en husfasad ligger på 1+2 ton ungefär
2 svar · 15,7k läst
L
Larsf76: Hej, vi har en indragen balkong på vår övervånng (souterränghus), dvs en del av husets långsida har indragen vägg. Vi tänkte nu flytta ut den väggen(Endast på övervåningen) så den kommer i linje med övriga huset och då försvinner balkongen. Golvbjälklaget upp fortsätter ut och med trall på detta så är det alltså balkongen (i korthet) Vi tänkte sätta pelare och limträbalk
0 svar · 3,6k läst
H
hottuna: Tack för svaret Gojan. Då forstätter jag nog med deras påbörjade konstruktion. Mvh Rikard
3 svar · 7,3k läst
·
pinebar
pinebar: Håller det? Tänk på att huset ursprungligen är byggt för träfasad, som verkar sitta kvar. Sedan har någon satt på eternit, som är betong och TUNGT. Sedan tänker ni sätta på puts 10 cm till längre ut. Puts är väl också rätt tungt? och om det rör sig så spricker det. Och behövs det verkligen 15 cm tilläggsisolering? (Gullfiber + cellplast). Och kan gullfibern luftas efter att
2 svar · 4,6k läst
J
JonasHolm: Jag har inte lyckats få fram någonting om detta. Isolerfirmorna rekomenderar ju fasadskiva eller liknande, men den har ju ett lite annat pris än vanlig isolering. /Jonas
3 svar · 4,5k läst
P
poiu: Läste ett referat av en rapport om bullerplank. Så som de utformas idag är de vanligtvis för låga. De skärmar bullret för de närmsta fastigheterna, men inte för de längre bort. Det tycker jag att man kan visa med strålgångsritningar, men man måste även tänka på diffraktionen. Nästa fel var att de inte dämpade bullret. Utomlands har man tydligen börjat göra vinklade toppar på
3 svar · 4,8k läst
A
Agrik: [citat] i mitt sovrum byggde jag först en vägg med 45mm träreglar, isolering o dubbla gipsskivor, hjälpte knappt alls mot grannens förbannade tv. Så jag byggde ytterliggare en vägg med 70mm stålreglar några cm ifrån den första träregelväggen, även denna med dubbla gipsskivor - blev mycket tystare! Använde latexfog från byggmax (tror jag dom heter) kostar bara 10:-/tub
15 svar · 17,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.