Har precis bytt ut befintlig isolering på vinden i huset från 1910. Det låg 15 cm spån uppepå ljusbrunt papper /papp. Har nu ersatt det med underlagspapp och 50 cm lösull uppepå. Ska även sätta in ett par extra ventiler för att öka luftväxlingen.

Har jag gjort alldeles helfel eller är det ok?

Kan föresten tillägga att man fick en fin "chock" av byggfirman när fakturan för isoleringen damp ned idag. Hade köpt 2 pall (30 paket) med lösull (paroc) och fakturan var på 62.000 kr... :o :o :o Rätt dyrt det där med att isolera om vinden... ;) ;D

Mvh Rob

Robster skrev:
Kan föresten tillägga att man fick en fin "chock" av byggfirman när fakturan för isoleringen damp ned idag. Hade köpt 2 pall (30 paket) med lösull (paroc) och fakturan var på 62.000 kr...  :o :o :o Rätt dyrt det där med att isolera om vinden...  ;) ;D
Mvh Rob
Skämtar du, eller har du ett jättehus?
Betalade 29.000:- och då kom 2 grabbar från FEAB och lösullade 650mm på 120 m2, enligt protokollet gick det åt 149 säckar....
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/losull/

Det där lät väldigt dyrt.

Be om en specad faktura, och kontrollera priset på material.

/Jonas

Det måste vara mer än bara sprutning av lösull det där, även om materialet ingår...

nja.. han har ju ersatt spånet.. låter i mina ögon som om att dom tog med sig spånet hem.. typ suget ut.. vilket ska kosta runt 20.000:-

Sen isolering samt underlagspapp på det..

blir ju mera rimligt.. men fyyyy va dyrt det blev...

Ang frågeställningen om det är smart att öppna upp ventiler.. så skulle jag inte göra det.. vänta och se hur det blir. Risken är att du får in fuktig utomhus luft på vinden.. Det ska vara övertryck på vinden..

Per-Erik skrev:
nja.. han har ju ersatt spånet.. låter i mina ögon som om att dom tog med sig spånet hem.. typ suget ut.. vilket ska kosta runt 20.000:-

Sen isolering samt underlagspapp på det..

blir ju mera rimligt.. men fyyyy va dyrt det blev...

Ang frågeställningen om det är smart att öppna upp ventiler.. så skulle jag inte göra det.. vänta och se hur det blir.  Risken är att du får in fuktig utomhus luft på vinden.. Det ska vara övertryck på vinden..

Tack för svaret om isoleringen och ventiler. Någon mer som har annan åsikt eller någon som instämmer i ovan sagda? Vinden ser dock ut som ett kors coh i ena kortändan sitter det inga ventiler. Kommer att sätta in ventiler där och blir det sämre så kommer jag att sätta igen dem med ngt istället.

Vad gäller kostnaden så kanske jag var lite för snål med smileys för att det skulle gå att utläsa att det blivit fel. Gjorde av med 30 säckar lösull och jag sprutade upp det själv ovanpå vindpappen som jag också lagt själv. DOCK hade firman jag köpte ullen ifrån råkat välja enhet "pall" istället för säck... ;D :o 8-) Därav den något höga fakturan... Efter att ha räknat om fakturan "litegrann" så sjönk den med 28/30-delar till precis över 4.100 kr. ;D ;D ;D

Spånsugningen lejde jag bort, men där sög vi även ur golven på hela nedervåningen så totalt tömde vi 80 kvadrat med spån... Tog 8,5 timmar á 800 kr (+moms) men det var värt varenda öre! Hade gått åt 620 st 200-liters svarta sopsäckar (fyllda till 160 liter så de går att bära) och den som får ihop den matematiken att det är värt att skotta och bära ut den mängden har då inte samma prislapp på sin fritid som mig... :P 8-)

Mvh Rob

Robster skrev:
Spånsugningen lejde jag bort, men där sög vi även ur golven på hela nedervåningen så totalt tömde vi 80 kvadrat med spån... Tog 8,5 timmar á 800 kr (+moms) men det var värt varenda öre! Hade gått åt 620 st 200-liters svarta sopsäckar (fyllda till 160 liter så de går att bära) och den som får ihop den matematiken att det är värt att skotta och bära ut den mängden har då inte samma prislapp på sin fritid som mig... :P 8-)

Mvh Rob
Min fritid har ingen prislapp. Hade den det skulle jag ha sålt den förlänge sedan. Så jag har skottat istället.

Det blir dock inte 600säckar utan ungefär 100? Jag har skottat ihop 60kvm a 20cm + 90 kvm på vinden. Jätteroligt. Men mina 20 tusen som sugbilen hade kostat har jag fortfarande i säkert förvar under madrassen. Om inte frugan tagit dom förstås. ;)

Angående ventilationen resonerar jag såhär:

Ett nytt hus är väldigt tätt åt alla håll, speciellt uppåt. Då riskerar man att öka luftfuktigheten med ventilation (vår och höst). Det enda du då kan göra för att minska ev fuktproblem är att öka tempen en aning på vinden (genom mindre isolering).

Ett gammalt hus, även om det är omsorgsfullt renoverat, är inte tätt uppåt. Det blir alltid lite hål som är omöjliga att helt täppa till. Slutsats: Trots plast i alla tak etc har jag valt att ta upp ventilation på vinden i samband med lösullsisoleringen. Takfot och nockventilation i varje fack (vartannat kanske, minns inte nu).

Rätt eller fel, får visa sig framöver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.