G
Gano: Sätta skivorna mot yttertaket ska du INTE göra. Där ska det finnas en luftspalt så att luften tar sig förbi upp på vinden. Isoleringen ska, precis som du säger, placeras på golv och mot innerväggen. Själv har jag fyllt krypvinden helt och hållet, mest för att få isoleringen att ligga stabilt. MVH/Gano
1 svar · 4,0k läst
D
d-sajn: Tackar för svaret, då återstår bara att sätta igång... ;D ;D ;D
3 svar · 4,2k läst
bulleribock
bulleribock: Jag vet inte om en lite statusrapport ligger i forumets intresse, men jag har 250 mm betong golv, och nu har jag rensat undergolvet från reglar och annat antikt femtitalsskit. det visade sig att det låg partiellt ingjutna reglar i golvet med korsande reglar ovanpå. För att få ett underlag för 30mm stepisol och 2x 16mm golvspån går det åt 700 kg flytspackel!!!! (till 20kvadratmeter), och
7 svar · 4,0k läst
F
FXST: Hejsan, vi är mitt uppe i fönsterbyte av hela kåken och ska sedan putsa om hela fasaden. Huset är byggt 1950 och har tretexskivor på insidan sedan stående spontade 2 tums träreglar sen någon form av vindpapp (svartfärgad med trådar i och tunn isolering 3 - 4 mm tjock) därefter snedställda trä reglar 1" X 4" med ca 1 - 2cm mellanrum, på dessa är det fäst hönsnät med lite
0 svar · 3,1k läst
Saxpy
Saxpy: Har gjort samma sak i en lite entré hittills och jag satte Icopal Vesta där, det är en bitumen-impregnerad papp. Nu när jag fortsätter till andra rum så tar jag nog och sätter Icopal Windy istället, det är typ en plast variant istället.
1 svar · 2,3k läst
V
vitabergspredikan: Nån som vet hur "kvarnen " som river spill till en lösullsliknande produkt typ "re-wool" är konstruerad? knivar etc?
0 svar · 2,8k läst
P
Per-Erik: man blåser in tex ekofiber med högt tryck.. Tror inte att det är något man gör själv.. men vet att man kan göra så iallfall.. Ska tydligen bli jätte bra.. kolla på www.ekofiber.se www.thermotra.se
1 svar · 5,9k läst
·
A
Andy_Pandy: Konstigt att inga tillverkare vill redovisa åtminstone en estimerad energiåtgång. Vi bor sedan 2001 i en smålandsvilla på 140kvm med oinredd övervåning och vi har idag en årsförbrukning på runt 15000kwh. Vi hjälper då delvis till med en braskamin som ger tillbaka ca 2000kwh. Jag tycker det är acceptabelt just nu. Efter ett år ringde smålandsvillan för att lyssna med oss ang
1 svar · 2,7k läst
N
NiclasR: Om jag inte har fel för mig så får man sätta plasten 1/4 del in i den totala isoleringstjockleken sett från den varma sidan (hoppas du förstod) ;) För att det ska vara någon ide att plasta så är det viktigt att den blir tät över hela takytan annars tror jag att det mest är extra jobb.
1 svar · 3,3k läst
Saxpy
Saxpy: Allt är ju relativt. ;) När jag har köpt har jag kunnat förhandla ner priset en hel del, men visst det är ju dyrare än mineralull. Linull kommer i skivor vilket jag tyckte var väldigt bekvämt.
3 svar · 3,3k läst
S
Styx: Masonit går fint ja..
1 svar · 2,9k läst
S
B
bummse: Det blev Isover en 45a Och en 195a Det får räcka :)
9 svar · 4,1k läst
S
Spettan: Tack för svaret. Det visade sig att vara ett ännu större fel än vad jag omedelbart trodde... Jag öppnade upp väggen helt och till min stora fasa så visade det sig ha varit en VÄLDIGT omfattande vattenskada som idag var helt torr men som angripit en stor del av fasaden med. De flesta reglarna var helt murkna! Dessutom fanns det ett gammalt getingbo i väggen som var det största jag
2 svar · 3,0k läst
P
Per-Erik: som jag ser problemet så är det fukt.. du kommer få en del fuktvandring genom betong golvet.. lägga trä där (laminat) tror Jag inte så mycket på.. tror det kommer att svälla och andra värre saker kanske inträffar.. Vet att dom som gör platon har nån lösning för detta.. hur bra den är vet jag inte.. En naktdel att isolera innefrån är ju att utrymmet inne krymper och du blir
0 svar · 2,9k läst
P
Per-Erik: oj oj.. det var många frågor det.. Badrumms frågan bör du ställa i badrums delen på detta forum.. Där har ni grymt mycket jobb framför er. Garanterat...! www.GVK.se eller rättare sagt http://www.gvk.se/upload/SakraVatrum.pdf där står allt ni behöver för att få erat badrum godkännt av försäkringsbolagen. Plast och inte plast.. det är den stora frågan. Bäst är det att börja
1 svar · 5,8k läst
P
Per-Erik: undrar lite.. fryser ni om fötterna på sommaren..? efter som ni hade använder bara huset på sommaren.. ju varmare krypgrund man har desto mindre risk för fuktskador borde det bli. Det är på sommaren som det är mäst fukt i krypgrunden pga den är sval & det är "jätte" varmt ute.. Jag TROR att det är bättre att ta bort det som sitter där i dag och se till att ventelationen i kryp
2 svar · 3,8k läst
S
Styx: Det går alldeles utmärkt att sätta plasten direkt på 145'orna och sedan lägga (eller ställa) 45'or innanför. Det är t.o.m. så att det är mycket bättre eftersom det då bildas ett "schakt" där man kan dra el, vatten etc. utan att behöva göra åverkan på plasten.. Det räcker att plasten sitter på den "varma" sidan, och man brukar säga att så länge det ligger minst 2/3 av
2 svar · 2,7k läst
P
patrik86_ljus: ja du ska ta så mycket som möjligt ju mer isolering ju mer pengar sparar du 8-) och vad gäller lamda värde så ta alltid så lågt som möjligt !!! lycka till........
6 svar · 6,4k läst
R
RexRambo: [citat] Är detta något måste. Där kommer jag absolut inte till utan att riva upp en massa.
1 svar · 3,8k läst
Larsa
Larsa: Kanon, tackar!! Precis vad jag var ute efter, fanns tom ett exempel på bullerplank :) Nu återstår bara att kolla vad kalaset kommer att gå på......
2 svar · 13,1k läst
A
andersmc: [citat] Det går att isolera både inifrån och utifrån. Jag skulle tro att utifrån är klart vanligast. Båda metoderna har sina för- och nackdelar. Men som sagt, 150 mm är ju inte anmärkningsvärt lite.
4 svar · 4,6k läst
K
Kvarnbonden: Tack för era funderingar. Nej det känns som att den gamla åker in i kakelugnen... Jag blir nog bara förbannad när det inte svarar, spiken går i luft etc... :)
3 svar · 4,2k läst
M
TN-Funkis: Skönt att höra. Använd gärna metallprofiler till gipsskivorna istället för organiska träbalkar. Ventilationen kanske kan lösas med en centralt placerad frånluftsfläkt som ev kan placeras på skorstenstoppen (om det nu existerar ventilationskanal i ett så gammalt hus/skorsten) som man sen kan reglera med tyristor beroende på årstid. Är däremot osäker på hur man löser golvvärme i
16 svar · 8,1k läst
S
slurbo: Ok, då får det bli att köra utan då, ligger fruktansvärt efter och snart är semestern slut...
2 svar · 3,8k läst
J
jannem: Jag tömde ut kutterspånen från tre fack i går och en del av kutterspånen såg inte helt frisk ut, så jag kommer att tömma ut all kutterspån och ta bort panelen och bygga upp isoleringen från grunden med luftspalt mm. Tack för hjälpen!
3 svar · 2,0k läst
B
bergholm: Ja det var ju riktigt smart Per-Erik! Så gör vi...
5 svar · 1,3k läst
D
DennisK: [citat] Jo, jag ska kolla om jag kan få tag på en sug. Har dessutom ett rum i garaget vars tak behöver isoleras lite bättre, så där kan man ju lägga lite av ullen.
5 svar · 6,5k läst
K
klein: Hej Kanske ljudexperten mr.Z kan svara på ngt av nedan (eller ngn annan för den delen): Vi bor i ett parhus där vi har problem med stegljudsöverhöning (både från trappa och från grannens steg på deras 2:a våning (fullisolerat träbjälklag med sprutull)). Vi har nu undersökt detta närmare och snickarna har gjort två fel: 1: man har satt ihop de två lägenhetssklijande väggarna med
0 svar · 1,3k läst
M
MatCan: Hmm. Jag sover tryggt, men det gör man ju alltid om man kör huvudet i jorden och låtsas som om problemen inte finns :)
6 svar · 6,5k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: [citat] Det gör väl ändå en skiva asfaboard också? Om jag inte missminner mig så har asfa ett lambdavärde på 0,065 mot MU 0,036. Det gör ju att skivan motsvarar mindre än 7 mm mineralull... Det kan man ju både ha och mista. Dock finns det ju andra argument för att ha skivor som vindskydd, men det handlar ju mer om stabilitet och motståndskraft mot "byggvåld". ;)
6 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.