Isolering
thaman: bo i spanien = billig värme...jättedyr kylning... :-/
Per-Erik: nja.. Du bör ha en luft spalt där i mellan.. går bra att sätta en skiva mellan takstolarna. Om du skulle vilja bli av med ullen så går det bra att suga ut den. med samma maskin som sprutar ut den. :) Omständigt o omständigt.. du sprutar ut det med en maskin.. Mattor måste du rulla ut i minst 2 lager omlott för att undvika skarvar som läcker ut värme = dåligt U-värde. Blir ju en del
Per-Erik: jag vet tyvvär inget av detta.. Men jag skulle göra det som är enklast/snabbast. Fast det är givetvis en pris fråga också. Så västkustboard låter ju bra.. är det stor skilland isolerings mässigt dvs U-värde?
Per-Erik: Känns tryggt nu fredde70.. du/ni är på helt rätt väg..
MathiasS: Jag svarar mig själv: Den relativa fuktigheten i marken är alltid 100%. Fenomenet att man "trycker" ner fukt i marken när man eldar på med golvvärme på vinterhalvåret är alltså inte riktigt verklighetsförankrat. Den fuktvandring som erhålls pga skillnader i ångtryck går långsamt och har extremt liten på verkan på markens fuktighet (som ändå i de flesta fall är så blöt den kan
Per-Erik: Kanske någon av dom här vill hyra ut en maskin?? tror dock att dom vill sälja på dig isolering också.. kanske köpa en del av dom + hyra maskin, sen blåsa på extra med det du kommit över billigt?
Per-Erik: Nja.. en del kan jag nog säga iallafall.. Glasull kliar mer enligt vissa Glasull går att trycka ihop och sedan "växer" det tillbaka bättre änn Stenull (en fördel i tex väggar/golv). Glasull klarar en temp på mellan 40grader- 700 grader beroende på modell.. Stenull kliar mindre Stenull klarar en temp på runt 1200 (och uppåt) grader.. Så i stort sätt kan man säga om det är typ en
spikmas: Sätt masoniten med den glatta sidan uppåt och skivorna omlott med den nedre skivan under den övre. Detta för att ett eventuellt takläckage ska kunna rinna längs masoniten ner och ut. Någon springa är inte hela världen. Huvudsaken är att isoleringen när den kommer på plats sitter tight mellan bjälkarna. Tänk på att sätta en tredje bit läkt på mitten av varje takstolsfack så att
tartan: Med mekanisk frånluft, som jag föreslog i mitt tidigare inlägg, ventileras all luft med medföljande värme ut. Du får alltså 100% förlust på energin i frånluften. Med ett från och tilluftssystem med värmeväxlare kan man tillgodogöra sig 50-60% av ventilationsluften plus att det går att styra mer exakt. Man kan räkna att av hela husets energibehov, går ca 15% till ventilation. Du
lilla_ivy: Vi är i samma situation och vore glada för tips. Vi planerade att isolera utsidan. men ändrade oss, den vackra handbilade utsidan vore skamligt att dölja. Vi har beställt 10 cm linisolering i skivor. Hur tjockt isolerade ni? Många varnar för att timret skall frysa - men jag hoppas att det gäller typ gullfiberisolering. Det lutar åt att det blir timmer, lin, tjärpapp och ev gips. Hör
bigge: Har en gulmålad trävilla från sekelskiftet. (ingen tilläggsisolering har gjorts vad jag känner till) Vi tänkte börja med att åtgärda kalla golv i bottenvåningen. Huset har sk torpargrund. I ena änden är det knappt en halv meter ner till berg och i andra änden är det ungefär en och en halv meter ner till berg. Golvet i undervåningen består av brädor som är slipade och lackade.
cpalm: [citat] 45mm isolering i detta fall eftersom spalten totalt blir 90mm. (2x45=90mm = 70mm + 20mm). [citat] Du får nog kolla upp byggreglerna, men så vitt jag vet så är det stålreglar, dubbelgips med överlappande skarvar och max 200mm skruvavstånd i yttre lag som gäller bl.a. [citat] Det påverkar ju brandklassningen. [citat] Här har man sågat upp ända ned till plattan och gjutit en
Lewen: Kan man inte använda vindpapp,plyfa,2cm frigolit, gipsskiva? Blir det "för" tätt?
kusteldaren: Håller på och inreder vinden på ett gammalt 1800-tals-hus, som det så ofta var i dessa hus så finns det ett timrat sommarrum i en änden av vinden. I övriga delen av av vinden kommer jag att isolera upp till nock. Fundera på hur jag skall göra ovanpå det timrade rummet. låta bli att isolera upp till nock och ha utrymmet ovanpå som en kallvind eller isolera upp till nock och få ett
Per-Erik: ja.. jag skulle också skippa plasten.. hade du haft upp åt en 13 grader så hade ev plast gjort nytta..
mohave: hej! har inte suttit vid datorn på ett tag .. fick en dotter i måndags !! :D jo är tjocka gamla hederliga vägger :-) men att putsa upp dom invändigt blir dyyrt tar tid = många pengar .. all gammal puts måste bort först t.ex. plus att dom blir KALLA på vintern :-( har inrett delar av lagården med liknande väggar och det har sin charm och passar in där men vill inte ha det i
BM: Här är en annan tråd som berör ämnet... http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50426/2#2 Spontant känner jag mig tveksam till att lösull kan vara så värst bra för minska golvdrag. Rimligen borde man behöva packa ihop lösullen rätt ordentligt för att åstadkomma bra tätningseffekt (vilket borde minska isoleringsförmåga). Dessutom kommer ju också isolerförmågan gå ned
Agrik: fan skrev ett långt svar men allt försvann, i alla fall, tack för svaren. Har följt denna anvisning, som jag hittade i natt: http://www.gyproc.se/gyproc/content.nsf/docLinks/069734863C0C1A01C1256FE4004F2C82?OpenDocument&m=mjmcmima På skenorna finns det nåt svart ljuddämpande material + att jag köpte isovers ljuddämpningsplatta - bredd 610mm. Latex fick det bli, skulle tydligen vara
LyckeKonsult: Den tråden hade jag inte läst tidigare... men jag vet inte om den ger "Calle D" så mycket, den var mest rörig... och lång... Jag tror också, utan att veta, att han vill isolera på utsidan... eller? Är det så att vi pratar utsida så skall där inte vara något annat än isoleringen mot den putsade lecan... Är det så att vi pratar insida så titta på "ByggaNytt":s länk, och glöm det
Per-Erik: [citat] Helt i linje med min åsikt.. byggt så där skulle jag sova riktigt gott om nätterna..! Du har verkligen BEN koll! Stabilt som Dr Alban skulle ha sagt.. ;)
Per-Erik: Ja.. Det är inte fel..! Framför allt om du tänker använda någon form av miniralull....
Per-Erik: Är det riktigt tegel? eller spik tegel? Spik tegel är tunna tegel "plattor" som man spikade direkt på det stående plankväggen (sån har jag). Var ganska vanligt på 50-60 talet.. Om det är riktigt tegel borde det finnas en luft spalt mellan Teglet Och den stående träväggen. I vilket fall som helst låter ju 200 mm helt rätt.. kolla denna lat hund..! http://www.isover.se/sw12536.asp Man
sunemangs: klein, jag måste nog hålla med föregående talare, det är något som är lurt. Jag tror att husdelarna är sammankopplade på mer än dom ställen som du har hittat. Jag tror inte att avsaknaden av gipsen spelar så stor roll utan stomljudsöverföringen kommer genom en mer kraftig sammankoppling - tror jag i alla fall.... Sunemangs
zankan: nja...om fönstret tar 44 dB så tar din vägg kanske runt detsamma mellan tummen och pekfingret. Om du då fettar på väggen med gips isolering och grejjer så kan den få ett reduktionstal på säg 55 dB ungefär... Detta skulle ge dig en total ljudreduktion fönster+vägg på runt 48-50 dB ungefär... Men då krävs att du gör åtgätder på väggen. Men att du inne skulle få 15dB är
kusteldaren: Hej, Håller på att inreda och isolera vinden i ett gammalt timmerhus från 1870-talet. Det har debatterats mkt om hur man skall isolera gamla hus, har iaf bestämt för att skippa plasten och spruta ekofiber (typ) i taket samt sätta linskivor i väggarna. Det borde inte vara något problem att blanda dessa två typer av isolering väl? Jag har följande frågeställningar: Hur mkt vågar jag
tuffeuffe: Jag lade masoniten mot teglet och sedan lite bruk i skarven. Det viktiga är att få tätt så det inte blåser in i isoleringen och när du sätter dit isoleringen så blir den ju inte intryckt så mycket att det glipar i skarven. Läkten spikas mot takstolarna och sedan spikas en läkt i mitten på själva masoniten. Ta lämplig spik till läkt/takstol och sedan pappspik/klammer till
andersmc: En praktisk kalkyl. Snyggt jobbat! Nu får du bara lägga till lite beräkningar med energipris och kostnader för isoleringen, så man ser om det lönar sig. Varifrån har du fått uppgifterna med gradtimmarna?
Per-Erik: alternativet är ju att du reglar och så men utan isolering samt sätter upp väggar.. Sen kommer nån Cellulosa kille och sprutar in lösull in i väggen genom ett litet runt hål.. Låter kanske inte så smart men det ska tydligen bli grymt bra.. ska täcka hela väggen.. Jag vet att bla Ekofiber använder sig av den metoden.. Dock så låter jag det vara osagt ang uppbygandet av väggen.. Men