2 564 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Isolering ovanför spotlådor..
Hej,
Det är tänkt att det skall bli lite fler spotlights inbyggda i taket i samband med att vinden skall tilläggsisoleras.
Jag har tänkt bygga spotlådor själv med gips invändigt. Dessa har jag tänkt göra 25 cm stora trots att kravmåttet från tillverkaren bara är 10 cm. Detta för att nedbringa värmeutvecklingen ytterligare.
Hur gör jag med isolering och ångspärr ovanför lådorna som skyddar spotlightsen?
Det är tänkt att det skall bli lite fler spotlights inbyggda i taket i samband med att vinden skall tilläggsisoleras.
Jag har tänkt bygga spotlådor själv med gips invändigt. Dessa har jag tänkt göra 25 cm stora trots att kravmåttet från tillverkaren bara är 10 cm. Detta för att nedbringa värmeutvecklingen ytterligare.
Hur gör jag med isolering och ångspärr ovanför lådorna som skyddar spotlightsen?
Hejsan.. om jag inte miss fel så gör man hål där spotsen sitter i och drar inte någon ny plast ovanför "lådan"... det jag har hört är att spoten är så varm så den torkar upp ev fukt som kommer den vägen..
själv tycker jag det låter lite vanskligt..
Skulle nog försöka linda in "lådan" med plast och tejpa med ålderbeständig tejp så den sitter fast mot plasten..
Isoleringen så skulle jag nog inte ta något annat änn Stenull mot lådorna o begrava dessa i isoleringen om det nu är möjligt..
själv tycker jag det låter lite vanskligt..
Skulle nog försöka linda in "lådan" med plast och tejpa med ålderbeständig tejp så den sitter fast mot plasten..
Isoleringen så skulle jag nog inte ta något annat änn Stenull mot lådorna o begrava dessa i isoleringen om det nu är möjligt..
Jag är också tveksam till att helt avstå plasten ovanför. Vissa av spottarna kommer kanske inte heller användas så frekvent att man kan lita på värmens upptorkande förmåga. Så jag är också inne på att tejpa plast på utsidan. Fast plast smälter ju också..
Har också funderat över stenull runt som extra säkerhet.
Jag kanske helt enkelt skall bygga en testlåda, montera in en spotligt och mäta fram vilka temperaturer som faktiskt uppkommer.
Har också funderat över stenull runt som extra säkerhet.
Jag kanske helt enkelt skall bygga en testlåda, montera in en spotligt och mäta fram vilka temperaturer som faktiskt uppkommer.
Ehhh, gör som jagGoForIt skrev:
* Köp målarburkar
* Skär ett något midre hål i plasten, värm burken med varmluftspistol
* Tryck upp burken genom plasten, låt svalna
* Tag ner burk igen, silikon ordentligt, tryck upp den igen
* Klart - billigare och bättre blir det inte
Nej, den lösningen är jag inte inne på. Men tack för responsen ändå!ByggaNytt skrev:
Jag vill ha ordentligt dimensionerade lådor med gips invändigt.
Dessa monterar jag ovanifrån, uppe på vinden.
Jag skall utföra lite värmetester när tid medges...
Det är lugnt... men varför gips? Du vet väl att gips INTE får utsättas för temperaturer över 50 grader någon längre tid!
http://www.norgips.se/qna.asp?choosen=2
http://www.norgips.se/qna.asp?choosen=2
Det var ny och intressant information för mig.ByggaNytt skrev:
Jag vill absolut ha en lösning som är säker och med överdrivet väl tilltagna mått till brännbart. Och jag vill dessutom ha ångspärr ovanpå med isloering.
Vi bygger spotlådor av gips (15mm brandgips) på jobbet. Om spottarna sitter i yttertaket så bör den hamna i isoleringen men om den sitter i tex bjälklaget mellan 2 våningar så skilljer det bara i brandklassning om den ligger i isoleringen eller inte. Man ska nog klä lådan med ångspärr oavsett om man gör det hemma eller på jobbet. 
15 mm brandgips..??ossie k skrev:Vi bygger spotlådor av gips (15mm brandgips) på jobbet. Om spottarna sitter i yttertaket så bör den hamna i isoleringen men om den sitter i tex bjälklaget mellan 2 våningar så skilljer det bara i brandklassning om den ligger i isoleringen eller inte. Man ska nog klä lådan med ångspärr oavsett om man gör det hemma eller på jobbet.![]()
Är inte det lika värmekänsligt som vanlig gips alltså..?
Var finns det att köpa?
Klicka här för att svara