Hej allihopa!

Jag har ett Hjältevadshus från -66. isolerat med ca.15 cm stenull el liknande på vinden. extremt trång vind med taklutning på ca. 9 grader. Ingen synlig ventilation.
Direktverkande el, självdrag.

Och nu ska det tilläggsisoleras: jag har gjort en ny lucka utvändigt för att lättare komma in då gamla luckan från insidan satt vid lägsta punkten på huset att man inte ens kunde sticka upp huvudet på vinden.
tittar man in på vinden nu så ser man att det är väldigt mycket torra svarta fläckar, mögel antar jag (bifogar länk till bilder) Kan det bero på bristen på ventilation på vinden? Ska jag sätta in ventilation i gavlarna på huset? räcker det med det?  ventilationen i bostadsutrymmet är också dåligt, men jag ska sätta in spaltventiler i alla sovrum samt sätta en frånluftsfläkt i badrummet.

måste mögelfläckarna tvättas bort innan jag tilläggsisolerar? trångt, trångt....... :)
Nu till frågan om vad jag ska isolera med. Jag har tittat i ritningarna till huset o enligt dom ska det finnas nåt som kallas diffpapp mellan bostaden o vinden, nån som vet om det har lika bra funktion som plast eller kan man säga att jag inte har en diffspärr?
Ska jag isolera med lösull av stenull eller ekofiber? Om jag väljer ekofiber, måste jag riva ut  stenullen först?
oj oj vad frågor jag hade, hoppas någon orkar ta sig tid o ge mig lite tips o råd :-[

http://www.flickr.com/photos/70297834@N00/ bilder på vinden

du kan låta fläckarna vara kvar.. det är mer eller mindre normalt att man har mörkare fläckar på ett gammalt hus.. o det är ingen fara..

Fläckarna kan bero på en mängd olika anledningar.. Bara du håller koll på dom så det inte större fläckar.. genom att tex rita med en sprit penna runt några fläckar så ser du om dom växer..

Då är det läge att göra något..

Du kan nog forsätta att köra med Stenull. Väljer du iallfall att köra Ekofiber så behöver du inte ta bort stenullen..

ang diffpappen så är den nog inte så jätte bra så här efter 40 år.. Plast är nog bättre..

Det du kan och bör göra är att se över din ventelation innomhus i boytan.. kanske montera upp nån/några fläktar i bad rummen..

ok, då blir det bara o krypa upp på vinden o rita lite runt några fläckar så får vi se om det sprider sig eller inte.

Tro inte heller att diffpappen e så mycket att ha. måste jag ordna en fungerande ångspärr om jag ska ha stenull`? I sånt fall så får det bli ekofiber eller liknande, det drar iväg om jag ska börja riva alla tak invändigt.

En fläkt är inköpt och ska bara monteras i badrummet, o sen har jag ju köksfläkten. Ska bara ordna mer tilluft, konstigt nog finns det bara ett tillluftsdon uppe o i källaren i alla rum....

nja..

Jag måste säga att du verkar påläst. :)

Jag kan inte säga säkert.. Men jag hade nog kört på stenull:en... + fläkt då..

Att du inte har så många till luft beror nog på att ditt hus läcker lite här o där.. ;)

Enligt Paroc så kan man lägga stenull direkt på kutterspån utan någon fara.. Och har man kutterspån brukar man inte ha någon diffspärr alls..

Men något säkert svar kan jag inte ge.. Ekofiber eller liknande är ju helt klart säkrast.. :)

Att jag hade kört på stenullen beror nog på priset ;) Fast det är ju klart du får väll inte plast med några jätte mängder så det kanske inte är så stor pris skillnad.. då kan det ju vara värt med Ekofiber istället..

Bara du sover tryggt..

njaa.... påläst skulle jag nog inte kalla mig :). Har precis börjat forska lite i vad jag ska ta mig till med vinden o bara läst lite om vad som står här på forumet :)

Hur stor priskillnad är det på på ett ungefär på stenull o ekofiber? allt som allt är det 100 kvm som ska isoleras.

Ja det gäller ju att man kan sova o veta att man gjort rätt val...hehe! Av nån konstig anledning så är det vid sovdags man börjar skissa o planera i huvet på vad som ska göras, hur o varför.....och vad kommer nästa projekt att kosta. verkligen rogivande :) ;)
Men nu e man pigg o utvilad efter att ha kommit hem från semestern!

Jag fick en muntlig offert svart på 12000:- för 30cm tjockt på en yta av 110 kvm cellulosa matreal liknade Ekofiber dock lite dyrare änn Ekofiber..

Så räkna med runt 15 tusen kanske.. men det beror som sagt var på hur tjockt lager du hade tänkt..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.