Jag har precis köpt tidningen "allt om villor och hus" och där finns en husguide där tidningen jämfört olika hus från olika hustillverkare. Bland annat har företagen möjlighet att ange energiförbrukning kWh/kvm och år men förvånande nog (eller inte :( ) så har nästan inget företag angivit någon förbrukning. Mycket tråkigt tycker jag eftersom ett energisnålt hus är mycket högt prioriterat för mig nu när vi funderar på att bygga nytt. Hur har ni tänkt när det gäller värmeekonomi och nybyggnation?

Konstigt att inga tillverkare vill redovisa åtminstone en estimerad energiåtgång.

Vi bor sedan 2001 i en smålandsvilla på 140kvm med oinredd övervåning och vi har idag en årsförbrukning på runt 15000kwh. Vi hjälper då delvis till med en braskamin som ger tillbaka ca 2000kwh. Jag tycker det är acceptabelt just nu. Efter ett år ringde smålandsvillan för att lyssna med oss ang förbrukningen eftersom vi bodde i en ny hustyp och för att stämma av att deras beräkningar stämde. Vi har vattenburen värme med element.

Tror att det finns två grupper av hus. Smålandsvillan, älvsbyhus, trivselhus osv har ungerfär lika energiåtgång om de är korrekt byggda/isolerade.

Sen finns det lågenergihus där man lagt större vikt på tjockare isolering, maskiner etc.

Respektive hus påverkas sen av trivsel och förbrukningsvanor.

// Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.