Isolering
Per-Erik: 35cm kutterspån motsvarar ca 15-17cm Miniralull/ekofiber. Man rekomenderar som sagt var 50 cm.. Så du skulle alltså kunna lägga på yttligare 35 cm Ekofiber & fortfarande räkna hem en vinst (plus/minus = noll) på mindre änn 10år typ (beror ju lite på det men iallfall). Dock så är denna rekomnedation ut värmebesparings skäl sen om ditt hus mår bra av det eller inte förtäljer
ordain: [citat] Kan då trösta med att vårt nuvarande hus fyllde 30 år iår och har cellplastisolering under grunden och plattan är fortfarande fin, rak och sprickfri (förutom minimala torksprickor). Nuförtiden lägger man ju förstås dock betydligt mer cellplast än då, så det är ju inte riktigt jämförbart, men ändå.
poiu: Helt tyst, glöm det. Det är svårt att ens göra det bra. Trästomme är värdelöst ur ljud synpunkt. Eftersom stommen uppenbarligen är vek, så kommer du aldrig undan flanktransmission. Naturligtvis kan man göra det bättre, men aldrig bra. Räkna bort minst 10 cm på alla väggar, golv och tak. Så här skulle man kanske kunna göra om stommen orkar med vikten: * 50 mm markmatta på
poiu: Boverketsbyggregler BBR. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50178
poiu: Det finns ett problem till med oisolerade stålskorstenar, strålningsvärme. Den kan antingen direkt antända brännbart material via strålning vid tex för hård eldning, eller skorstensbrand. Eller så kan den "kola" brännbart material, som då brinner vid en lägre temp. än rent trä. Då börjar det plötsligt brinna vid vanlig eldning. Det finnns regler om det där i BBR, men jag tror
Mikael_L: Lyfter! ;) Och ställer en motfråga: Hur mycket extrakostnad är det vi pratar om? Kan också fråga om ni vet om det blir korsade reglar i väggen? Jag tycker inte att 240mm isolering låter som något helt orimligt, de allt högre energipriserna gör att allt fler börjar ha så tjockt (och t.om. mer ibland)
aclei: Vi bygger ett enplanshus med delvis ryggåstak. Där är det 400 mm isolering i det "vanliga" taket, och 265 i ryggåstaket. Ska tydligen räcka.
lompolo: Har gjutit platta på mark med golvvärme och 26 cm eps-isolering under. Vintern är i antågande här i Luleå och därför måste jag nu lägga ner isolering utanför grunden. Marken är inte jätte-tjälfarlig men lite siltig är den allt...dock mest finkornig sand. Har tänkt lägga 70mm vanlig vit eps runt om och 1,2 meter ut. Vad tror ni som vet om detta? - borde man satsa på rosa
Mikael_L: En lång lodrät yta som är varmare eller kallare än omgivningstemperaturen (kan) ger upphov till konvektion. Dvs mot den kalla ytterväggen nedåtgående luftström och mot den varma innerväggen en uppåtgående, = "roterande" luft inne i spalten, därav den eventuella nyttan med frigolitkulor, leca eller whatever. OBS, nu är inte strömningsmekaniken riktigt så enkel, det är inte alls
Mikael_L: Skåne eller Abisko ?? ;) edit: Men i Svealand någonstanns, där jag antagligen skulle bygga om det blir något nu snart. Jag har röstat på 300... (Men helt utan argument för detta val, iaf såna som inte redan varit upp massor med ggr)
Arne61: Tjockleken är en sak, hur du förvaltar skarvar är det andra, minst lika viktiga. Kan du passa perfekt och lägga skarvar så du har minsta tänkbara chans till väg rakt igenom (halvöverlapp) och du gör perfekta övergångar till stommen, så tror jag det kvittar. Själv skulle jag väl två lager ur hanteringsskäl.
spocks_beard: [citat] Klart man kan, men det känns inte bra. Fukten som kommer från marken upp i golvbjälklaget kommer då inte att kunna ta sig "ut" i huset och ventileras bort. Tror att du bygger en mögellåda om du gör så.
spocks_beard: Lättast verkar vara att isolera inne eller utesidan. Isolerar du på insidan föreskriver en del ångspärr eftersom du sänker temperaturen på insidan av timret när du lägger till isolering. Detta skapar daggpunkt på fel ställe och kan skada väggen. På utsidan är det isolering direkt mot timret, vindpapp, luftspalt & panel. Be någon räkna på vilket lambda-värde timret har. Det
tartan: Det viktiga är, som du skriver, ventilationen. Du ska ha undertryck i bostaden. Har du två våningar ska du ha undertryck på båda våningarna. Det är mycket vanligt att det är undertryck på bottenvåningen och övertryck på övervåningen. Då kommer det att pysa ut i otätheter och risken för kondens i konstruktionen ökar. Tartan
Tomtebo: [citat] Kan du utveckla, tittade precis snabbt på figur 2 och 3 och tycker det ser ut att vara stor skillnad mellan mineralull och cellulosaisolering..?
ossie_k: Om man vill få det tätt så kan man använda plywood remsor i "rätt" storlek som man spikar med lämplig spik. När man monterar plasten kring stödben eller liknande så ska man inte skära bort plasten utan bara jacka den rätt så att man kan på plyfan på plast-flärppen som blir kvar. Fattade ni?? Nästan all tejp släpper inom 10år.
tita: [citat] det är källarväggmen jag trdde att platon ventilerar ut fukten om man inte vänder den fel förstås som vissa har gjort som man hört
Per-Erik: - I likhet med hela våningen finns ingen plast (diffusionsskydd??) mellan isolering och innervägg. Om jag nu bygger om ett eller två rum ska jag strunta i att plasta? Det finns ju ändå inte något annat rum. Delade skolor här.. en säger sätt dit plast, en del säger skippa plasten. Men om du kör med Miniralull bör du använda plast. - Nuvarande innertak ligger med en luftspalt som är
Miicke: Det e ju trots allt bara 4mx2,40m.. så det blir nog nytt där då.. Lika bra att byta både isoleringen o plasten som sitter där.. så e det bara o mosa ut skiten i containern (garaget) som allt annat.. :) O sedan ta hem nytt..
Stormen: oki doki, tack för tippset Vi får se hur kallt det blir till vintern. Vi har tur att det ligger lika hus längs vägen, jag kom nämligen på att jag faktiskt kan höra med grannarna om dom har tilläggsisolerat. ;)
MathiasS: Att klämma ihop isoleringen försämrar isolerförmågan. I denna typ isolering är det luften i isoleringen som isolerar och om du pressar ihop skivorna blir det mer isolering och mindre stillastående luft => sämre isolerförmåga. Antagligen är skillnaden marginell men har du valmöjligheten så ta det som blir rätt höjd.
Porthos: Att isolera krypgrunden är en bra idé främst för att det blir varmare golv, vilket i sin tur leder till minskade uppvärmningskostnader. Det finns ett antal olika varianter på "hur man ska" isolera en krypgrund för att den ska bli fuktsäker osv. Och för att göra det bra så bör man göra ngt liknande: 1. Sanera från ev. mögel 2. Stäng igen ev. ventiler för uteluft. 3. Hindra
KristianH: Tack, Det blir 10 cm och jag har hittat plastspik på Hornbach för 2 kr/st. Huset är för 20 år sen målat med en plastfärg. Måste den bort från teglet före cellplasten läggs på eller spelar det ingen roll längre när cellplasten är monterad utanpå?
Per-Erik: Hejsan.. Jag tror det är en mycket god idé. framförallt när man har snetak.. kolla här.. http://www.thermisol.se/ Dom har flera lösningar för just dig.. Pris vette Fn.. finns säkert flera med liknade idér.. Hade jag gjort om mitt tak i dag hade jag nog kört på med Cellplast under läckten..
poiu: Skogslyckan skrev: [citat] Nu blev jag inte riktigt klar över om det var ett prefab eller inte. Den beskrivningen av hur prefabhus byggs ligger i linje med vad en framliden byggmästare jag kände berättade om vad han brukade hitta vid ändringar i prefabhus.
Dauen: Har defekt eller obefintlig isolering på vinden i utrymmet mellan övervåningens innertak och yttertaket (snedtak, 1½-plansvilla). Hur ska jag komma åt att ordna en ny isolering? Måste jag riva ner allt innertak för att göra detta bra, eller kan man lirka ner isoleringen från vinden och ändå skapa luftspalt mellan yttertak och isolering? Hur gör man med fuktspärr i så fall???
Surfcruiser: Tack för värdefulla trådar och roligt att få premiärmedverka i detta trevliga forum (lätt att bli sittande istället för att vara ute och producera:-))! Denna frågan har nog säkert varit uppe förr och frågan hör nog som Du säger bättre hemma under "Isolering". /Håkan
Mikael_L: Jag tycker också det låter väldigt onödigt att isolera gavelspetsarna, om det inte skulle vara av förberedande karaktär för att man har tänkt att isolera hela vinden någon gång senare, vilket inte du verkar ha tänkt att göra. Egentligen tycker jag att det tom verkar göra byggnaden lite sämre, för allt material i ett hus mår väl egentligen bäst om det är så lite inbyggt som