Hej,

Har precis fått tillgång till mitt hus från -57. I ytterväggen som är ca 20 cm tjock så är det på insidan vågrättliggande "plank" som är ca 5 breda.(på långsidorna, kortsidorna är av lättbetong).
Innanför det planket det någon sorts skiva som kändes lite som en mjuk/porös spånskiva (tretex?). Hur som helst så är den skivan på väg ner och då tänkte jag gipsa innanpå.

Kom dock på idén att tilläggsisolera med kanske 45 eller 70mm isolering innan jag sätter på gips. Verkar det vettigt?

Kan jag ha någon ångspärr i den befintliga väggen från -57 eller? (vill gärna inte såga upp väggen och kolla).

Planen är väl nu att sätta upp reglar och sen isolering emellan och sist 13mm gips. Pekpinnar mottages gärna!  :)

Tänkte på det där med 1/3 isolering innanför ångspärr etc.

tvivlar starkt på att du skulle ha en ångspärr.

Det låter som om du har hittat tretex ja.. Den isolerar faktiskt riktigt bra så den kan du låta sitta kvar.. iallafall ingen idé att ersätta den med Gips.. bättre att sätta gipset utan på sånna fall..

Regla o isolera är nog ingen dum ide. Då kan det vara en bra idé att riva ner tretex:en och byta ut den mot riktig isolering..

du har inte hittat någon vindpapp? (brukar vara svart, kan lukta lite tjära).. brukar sitta mellan träväggen & tretex:en..

Hej och tack för svar. Nu är all tretex borta. Bilden visar work in progress :) (frugan sliter)

Kan tänka mig att sätta upp 70mm djupa reglar och sen isolera med 70mm isolering. Borde ha större effekt än tretexen vi tog bort va? Sen 13mm gips utan på det.

Vad borde 10 m2 70mm isolering kosta? några hundringar?

Längst ner mot golvet sticker det upp nått svart papper och även ute i hörnen mot betongväggen. (mellan tretex och trä) dock inte täckande över väggarna. Ska se om jag imorrn kan se in i någon hål iväggen  för att se vad som finns. Har även hittat mögel på en vägg... skriver en ny post om detta.

• plankvagg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att 70mm isolering ligger någonstans runt 25-30 kr per kvm beroende på var man köper isoleringen och vilket fabrikat.

Jag hade satsat på skivor med så bra isoleringsvärde som möjligt (Lamda 0,037).

yepps.. 70mm isolering isolerar mycket bättre änn 12mm tretex det är säkert det..!

O det ser onekligen ut som tretex på bilden..

fick ett trevligt samtal med nya grannen idag. Han har ett exakt likadant hus.
Tydligen så är väggarna isolerade med någon grön ull och mellan ytterpanelen och isoleringen (eller om det var mellan innerpanelen och isoleringen) så är det tjärpapp. Det är väl bra antar jag.

Nu är det dock så att jag har rejäla vattenelement under fönstrena och dom har jag inte tänkt att flytta på så det blir m a o ingen ny isolering under fönsterna.

Hur känns det? Blir det helt meningslöst då eller är det värt att köra ändå?

Bifogar en skiss. (ej skalenlig ;) )

• nyisolering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.