Isolering
poiu: Läste ett referat av en rapport om bullerplank. Så som de utformas idag är de vanligtvis för låga. De skärmar bullret för de närmsta fastigheterna, men inte för de längre bort. Det tycker jag att man kan visa med strålgångsritningar, men man måste även tänka på diffraktionen. Nästa fel var att de inte dämpade bullret. Utomlands har man tydligen börjat göra vinklade toppar på
Agrik: [citat] i mitt sovrum byggde jag först en vägg med 45mm träreglar, isolering o dubbla gipsskivor, hjälpte knappt alls mot grannens förbannade tv. Så jag byggde ytterliggare en vägg med 70mm stålreglar några cm ifrån den första träregelväggen, även denna med dubbla gipsskivor - blev mycket tystare! Använde latexfog från byggmax (tror jag dom heter) kostar bara 10:-/tub
Tomte12: Jag har ett veranda tak som nu är isolerat mot sitt egna yttertak med luftspalt vindpapp två lager 95 plus extra vindpapp före skiva.. Men då verandan är ansluten direkt mot gamla husväggen och stora taket så uppstår ett litet bökigt utrymme. Förut var verandataket ett horisontellt innertak och då var det helt rätt med ett bra vinddrag. Men då var det också ett sommar rum med 4- 8
Per-Erik: Har för mig att enligt Energimyndigheten så motsvarar 15 cm kutterstpån ca 7 cm miniralull.. dvs lite sämre änn hälften. Så 50 cm miniralull är alltså ca 1 meterkutterspån. Hittade nu.. http://www.energiradgivningen.se/vanligafragor_isolera.html "Hur mycket kan jag spara på att tilläggsisolera på vinden? Idag finns det 15 cm kutterspån och vinden har en yta på 100 m2. 15 cm
amux: javisst nej isoleringen behöver inte vara under plinten
Renato: Tack Tartan och ni andra, Jag kommer att ordna luftspalt som du sa och samtidigt ta ett par bilder med beskrivning var mögelstoppers finns så man kan täta dom sen om det visar sig att det funkar inte. Diffusionspärr är annan fråga. I om att jag gör det från insidan är det alltid problem någonstans, (till exempel väggar). Men det ordnar sig. Tack en gång till. Tartan rules :D :D
Per-Erik: Hejsan.. Ska du ha golvvärme så bör du ha 200-300mm isolering under den. blir väll till att gräva.. vad är det för golv idag? brukar väll vara massivt trägolv? Väggarna jag hänger inte riktigt med på hur det ser ut i dag.. är det stående trävägg? En annan fråga också.. varför vill ni ha stenväggar innomhus? ur Isolerings synpunkt så är det ju bättre att fylla på med extra
norrlandshus_sthlm: luftspalten ska vara mellan panelen och vindpappen. luften ska gå in i underkant på panelen och ut under taksprånget. mitt förslag: riv av panelen, montera asfaboard utifrån på reglarna, spika 12mm lister uppifrån och ner på reglarna, spika läkt 25x38 på tvären over huset ca 4st beroende på fasadhöjd, skjut fast ny panel stående. lägg i isoleringen från insidan, osb skivor
hoggan: Det går visst ! Jag har klossat ner från takstolarna och reglat med 45x45 tvärs från dem.Sedan vindduk och glespanel. Firman som sprutade åt mig skar hål i duken på två ställen + nock i alla fack för att spruta, men de fyllde första tredjedelen av facken först. sen nästa rad alla fack osv. till nock. Sedan fick jag tejpa igen hålen i duken vart efter de sprutade. Vi har isolerat
ByggaNytt: Kan bara hålla med ovanstående! Den tunnaste vägg jag byggde var: Gips OSB 70 mm regel + isolering OSB Gips
MathiasS: Det handlar inte bara om att spara pengar. På senare år har man lärt sig att för mycket isolering inte är bra det heller, för då blir det för kallt på vinden och man får problem med fukt istället.... Lagom är bäst. ca 50cm i 08-land.
Bob_the_builder: Ja, du ser. Det lönar sig alltid att jämföra priser... :)
JonasHolm: Hej! Är det någon vitts med att sätta utegips innarför panelen som "min" byggare föreslår? Eller ska jag be honom slopa gipsen så sparar jag en liten slant? Funderar annars på att satsa på nedanstående konstruktion. Eventuellt funderar jag på att gå upp i tjocklek till 90mm på den innersta Uniskivan då jag nog bara kommer ha 145-reglar i väggen Vad tror ni om den? Är det någon
JonasHolm: Ursäkta att jag lånar tråden lite... mr Z: Du verkar ha koll på detta med brandklasser. Vet vart man kan hitta ritningar på konstruktioner med olika brandklass. Jag ska precis som Rypos bygga ett garage i en souterängvåning som skall klara EI30, men jag har inte lyckat hitta några ritningar på bärande mellanbjälklag som klarar EI30. /Jonas
Gano: Hej. Är det verkligen bra att lägga på tät cellplast som extra isolering utanpå mineralull ? Då får man ju 2 tätskikt, uppenbar risk för kondens inuti väggen. MVH/Gano
Per-Erik: låter som bra tjocklekar tycker jag.. Pappen på isoleringen som ligger där i dag används nog mest som Vind skydd. går det inte att rulla ihop den.. och sedan lägga den överst?
Manberg: Yxa har jag funnit vara effektiv, krävs dock en viss pricksäkerhet, självklart ett stumt underlag som "svarar"
Sara_B: Jockes inlägg är jättebra, vill bara komplettera med att säga att det oftast är lindrev (obs! otjärat!) som man använder för drevning invändigt - ett helt fantastiskt material som består av linfibrer och som man köper säckvis eller påsvis. Det luktar t.o.m. jättegott! Finns att köpa på de flesta byggnadsvårdsbutiker. Vi har en påse stående, och så fort vi upptäcker att det
Faidros: [citat] ´ Polyuretan verkar i alla fall vara betydligt bättre än mineralull: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50346/2#2
spocks_beard: Hej Vi blåste på ekofiber i Feb 2005 och är mkt. nöjda. Det sägs att det inte behövs luftspalter men jag satte i alla fall masonit (vanlig) mot takstolarna samt ventiler i takfoten på kortsidorna. Så länge bef. isolering är torr så ska den kunna ligga kvar enl. firman jag anlitade. Vet ej vad de tycker om kolstybb men den gör ingen skada gissar jag på. Försöker du ta ut det kommer
poiu: Lite ungefärliga siffror. En lätt regelvägg har kanske en fuktvandring på 10 g/dygn*m^2, en betongvägg något gram, och en plankvägg kanske några gram. Konventionella isoleringsmaterial som mineralull, cellplast osv. har en total fuktbuffrande förmåga på något kg/m^3. Betong och trä buffrar typ 150 kg/m^3 material inom det hygroskopiska området. Det betyder att man ska mata in
Per-Erik: Håller med föregående talare. Det låter som om du har ett äldre hus med självdrag, och ingen diffspärr i väggar & tak. Normalt brukar man installera fläktar i våtrummen & tvättstugan, osv (typ PAX-fläktar).. I köket kan man köra med köksfläkten på lägsta effekt och kör den gärna på hög effekt ett tag efter att man har lagat mat. Allt för att suga ut fukten. Det går
Hans_Nordstrand: Jag håller också på att planera förråd med vattentank från brunn. Kom nu att tänka på att det blir lite speciella förutsättningar sommartid: Vattnet kommer att kyla utrymmet och det kan ev. bli risk för kondensproblem i väggarna, fast omvänt mot bostadshus. Den kalla luften i förrådet kommer att vilja smita ut nertill och uteluft sugs in i övre delen. Man bör hindra luften från
tartan: Asfaboard har ett lamdavärde (värmekonduktivitet) på 0,065 att jämföra med mineralull som har 0,036. Av detta kan man då räkna ut att mineralull på 45 mm har ett betydligt bättre värde än 12 mm asfaboard. Tartan
Kenta-63: Jag anlitade en lokal plåtslagare och han tillverkade venthuvar 4 st till mig 150 kr/st. Måtten är det inte så noga med förutom runt vent gallret på gaveln+att flikarna inte blir för breda då kan dom bli svår att montera.
Gano: Ja, just det. Funderade på västkustskiva bl a, men det blir ganska saftigt dyrt med distanser, specialspik och inte minst kostnaden för skivan. Hugaligen vad det skulle kosta (men det blir säkert väldigt bra). Sedan funderade jag på korslagda reglar, men det blir lite krångel om jag ska ha fasadvirket i samma riktning, skulle behöva lägga 2 lager isolering, och det har jag inte plats
Hans_Nordstrand: Kommer ni att ha plast på insidan av isoleringen? Om detta skikt blir tätt skall ju ingen fuktig luft tränga ut, kylas av och kondensera. Fast om det inte blir tätt nog finns det en risk för kondensation invid järnbalkarna. Vill man vara säker kanske man ska isolera balkarna för sig och lägga ett extra plastskikt. Eller skum, om det är lufttätt nog. /Hans
Thomas_P: Ingen som har ett råd att ge angående isolering mot teglet? :-[