Hej, alla proffsisolerare!

Jag har isolerat ryggåstaket på loftet själv och har en fråga angående plasten. Eftersom jag har isolerat hela vägen ut till yttervägg så har det uppstått en mängd ställen där jag måste skära i plasten för att få ner den på ömse sidor om takstolarna. Min snickare säger åt mig att jag måste tejpa varenda liten millimeter, även mot själva takstolarna och få allt supertätt. Detta är svårt, och tar tid!

Kan någon bara kort förklara för mig: (a) vad händer om det inte är tätt? och (b) hur ska jag bära mig åt för att lyckas så bra som möjligt?

a) varmfuktig luft kommer in i glipan och kan i värsta fall bli så mycket att du får fuktskador..

b) finns nog inga genvägar.. Tejpa med ålderbeständig tejp..

Det är riktigt att det skall vara tätt, sen kan man ju diskutera hur tätt.....?

Jag skulle inte använda tape utan häfta ordentligt med häftklammer och minst 20 cm överlapp på plasten. Visst heter tapen "åldersbeständig" men det gäller knappast själva limmet..... ::)

Har en kompis tillika lösvirkesbyggare som plastar/silikonar/tapar alla skarvar (så långt gjorde jag också) + småtapar alla häftklammrar en gång till :o

Ja, jag ska verkligen försöka få det tätt, men det kommer inte att bli lätt. :( Tejpen fäster dessutom lite dåligt mot träet i takstolarna.

mot takstolarna tar du silvertape!

Jag gjorde lite annorlunda.
Först isolerade jag mellan takstolarna, plastade och glespanelade.
Sedan monterade jag hanaband och stödben.
(Vilket jag förmodar är ställen där ditt problem kommer in i bilden?)
På så sätt behövde jag inte skära sönder plasten alls utan den är helt intakt.
Elintallationen kommer då också på rätt sida, d.v.s. mellan gipset och plasten.
(Kan skicka bild om intresse finns)

Canuto: Det lät som en smart lösning. Inget jag hade kunnat göra dock, då huset stod där, så gott som färdigt, förutom isoleringen då, när jag började...

Mikael_L
Canuto.
Bilder är alltid trevligt, säger mer än 1000 o... ;)

//ML

Här kommer en bild.
Hoppas att det framgår hur det är gjort. Skruvplåten går ner bakom glespanelen oxå+att hanabandet har support av glesregeln. För säkerhets skull, har jag skruvat en stående glesregel i takstolen, mellan glesregeln under och över hanabandet och nästa glesregel för mera support för hanabanden.
(Har ingen bild, kameran har lagt av..!)
Borde bli "superstabilt""
Med denna lösning är plasten alldeles hel.

• IMG_1346_copy_copycopy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man vill få det tätt så kan man använda plywood remsor i "rätt" storlek som man spikar med lämplig spik. När man monterar plasten kring stödben eller liknande så ska man inte skära bort plasten utan bara jacka den rätt så att man kan på plyfan på plast-flärppen som blir kvar. Fattade ni?? Nästan all tejp släpper inom 10år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.