Jag har flyttat in i en lägenhet i ett landshövdingehus (dvs en våning sten och två våningar trä) på andra våningen som är riktigt lyhörd.. så jag funderar på huruvida det är praktiskt möjligt att isolera bort allt eller så gott som allt ljud från grannar och trapphus. Det som hörs, såväl genom vägg som igenom taket (underifrån genom golvet är det inte några direkta problem) är högt tal, musik, steg, etc samt spring och tal och mer eller mindre det mesta från trapphuset. Då dörren från trapphuset ut mot gatan slår igen, eller vid kraftiga klampanden från lägenhten ovanför skakar lägenheten till. Är det praktiskt möjligt att isolera en lägenhet på 45kvm från detta oljud så att det blir _riktigt tyst_, och i så fall hur? Om det bara går delvis känns det rätt onödigt. Dessutom undrar jag hur mycket en sådan isolering skulle inverka på lägenhetens storlek, handlar det om ett antal kvadratmeter eller är det mer försumbart? Grovt räknat vetter ca 70% av lägenhtens ytterväggarna mot grannar eller trapphus. Taket är dock inget problem i detta sammanhang (ca 270cm i takhöjd).

Jag har läst andra trådar här som delvis täcker in min fråga, men det vore suveränt att få ett svar utifrån min husstruktur.. extremt tacksam för svar!!

Helt tyst, glöm det.

Det är svårt att ens göra det bra.

Trästomme är värdelöst ur ljud synpunkt.

Eftersom stommen uppenbarligen är vek, så kommer du aldrig undan flanktransmission.

Naturligtvis kan man göra det bättre, men aldrig bra.

Räkna bort minst 10 cm på alla väggar, golv och tak.

Så här skulle man kanske kunna göra om stommen orkar med vikten:

* 50 mm markmatta på golvet,
ovan på det flytande 22 mm spån sedan två lager limmad golvgips,
ovan på det nytt golv.

* Nya innerväggar som står på det flytande golvet.
20 mm luftspalt,
70 mm mineralull och akustikreglar,
dubbelgips.

* Taket kan du om du har stor takhöjd vila på innerväggarna annars så får det bli nedpendlat.

Vad det blir i dB vet jag inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.