6 153 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Isolering gavelspetsar
Hej på er, jag undrar om det är att rekomendera isolering på gavelspetsar?
Detta handlar om ett nybyggt garage som skall uppvärmas till 10 - 15 grader
Jag ska inte förvara något på vindsutrymmet då jag bara har 19 graders lutning på takstolarna.
Tanken är att jag ska spruta 20cm lösull på vinden.
Har fått dubbla buskap om detta, ena parten säger isolera den andra varför du ska ju isolera vinden.
Tacksam för svar
..//N
Detta handlar om ett nybyggt garage som skall uppvärmas till 10 - 15 grader
Jag ska inte förvara något på vindsutrymmet då jag bara har 19 graders lutning på takstolarna.
Tanken är att jag ska spruta 20cm lösull på vinden.
Har fått dubbla buskap om detta, ena parten säger isolera den andra varför du ska ju isolera vinden.
Tacksam för svar
..//N
Ska Du isolera vinden finns ingen anledning att isolera
gavelspetsarna.
Värmen stoppas vid vinds isoleringen och taket är ju inte
isolerat så där kommer kyla igenom ändå.
Har Du isolering över lägg det på vinden isåfall.
Mvh Putte
gavelspetsarna.
Värmen stoppas vid vinds isoleringen och taket är ju inte
isolerat så där kommer kyla igenom ändå.
Har Du isolering över lägg det på vinden isåfall.
Mvh Putte
Jag tycker också det låter väldigt onödigt att isolera gavelspetsarna, om det inte skulle vara av förberedande karaktär för att man har tänkt att isolera hela vinden någon gång senare, vilket inte du verkar ha tänkt att göra.
Egentligen tycker jag att det tom verkar göra byggnaden lite sämre, för allt material i ett hus mår väl egentligen bäst om det är så lite inbyggt som möjligt, så att amximal ventilation erhålls, med isolering (och plast som man ofta sätter sen) kan fasaden i gavelspetsarna bara ventilera och torka ut endast åt ett håll.
//ML
Egentligen tycker jag att det tom verkar göra byggnaden lite sämre, för allt material i ett hus mår väl egentligen bäst om det är så lite inbyggt som möjligt, så att amximal ventilation erhålls, med isolering (och plast som man ofta sätter sen) kan fasaden i gavelspetsarna bara ventilera och torka ut endast åt ett håll.
//ML
Klicka här för att svara