Vad jag har fått lärt mig så är det fullständigt meningslöst att fylla luftspalten med plastkulor el. dyl..
Det viktiga är att alla fogar o.sv. i väggen är hela så att luften står absolut stilla i väggen.
Stillastående luft är nämligen den bästa isolering man kan ha.

A Nilsson skrev:
Luftspalten i gamla tegelhus hade först och främst en isolerande funktion, inte en ventilerande. :)
Nja, i mitt gamla hus finns det ventilluckor för luftspalt i fasaden. Det var nog för att skappa möjlighet att fukten kan snabbt lämna fuktspärrfria och ibland fuktiga tegelväggar när dom värms upp av sol och/eller radiatorer.  Torra väggar isolerar bättre och ibland är det fornuftigare att torka/ventilera dom snabbt än att ha ca 3cm stillastående fuktig luft i spalten ;). Det finns tydligen olika uppfattningar och system ... och är luftspalten större är 3cm så det är kanske bättre att hålla den stängt :-/
gaia

Mikael_L
En lång lodrät yta som är varmare eller kallare än omgivningstemperaturen (kan) ger upphov till konvektion.
Dvs mot den kalla ytterväggen nedåtgående luftström och mot den varma innerväggen en uppåtgående, = "roterande" luft inne i spalten, därav den eventuella nyttan med frigolitkulor, leca eller whatever.

OBS, nu är inte strömningsmekaniken riktigt så enkel, det är inte alls säkert att luften roterar där inne, men principiellt kan den det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.