P
Per-Erik: - I likhet med hela våningen finns ingen plast (diffusionsskydd??) mellan isolering och innervägg. Om jag nu bygger om ett eller två rum ska jag strunta i att plasta? Det finns ju ändå inte något annat rum. Delade skolor här.. en säger sätt dit plast, en del säger skippa plasten. Men om du kör med Miniralull bör du använda plast. - Nuvarande innertak ligger med en luftspalt som är
1 svar · 2,8k läst
Miicke
Miicke: Det e ju trots allt bara 4mx2,40m.. så det blir nog nytt där då.. Lika bra att byta både isoleringen o plasten som sitter där.. så e det bara o mosa ut skiten i containern (garaget) som allt annat.. :) O sedan ta hem nytt..
2 svar · 1,8k läst
Stormen
Stormen: oki doki, tack för tippset Vi får se hur kallt det blir till vintern. Vi har tur att det ligger lika hus längs vägen, jag kom nämligen på att jag faktiskt kan höra med grannarna om dom har tilläggsisolerat. ;)
7 svar · 1,7k läst
MathiasS
MathiasS: Att klämma ihop isoleringen försämrar isolerförmågan. I denna typ isolering är det luften i isoleringen som isolerar och om du pressar ihop skivorna blir det mer isolering och mindre stillastående luft => sämre isolerförmåga. Antagligen är skillnaden marginell men har du valmöjligheten så ta det som blir rätt höjd.
1 svar · 2,8k läst
P
Porthos: Att isolera krypgrunden är en bra idé främst för att det blir varmare golv, vilket i sin tur leder till minskade uppvärmningskostnader. Det finns ett antal olika varianter på "hur man ska" isolera en krypgrund för att den ska bli fuktsäker osv. Och för att göra det bra så bör man göra ngt liknande: 1. Sanera från ev. mögel 2. Stäng igen ev. ventiler för uteluft. 3. Hindra
5 svar · 2,9k läst
K
KristianH: Tack, Det blir 10 cm och jag har hittat plastspik på Hornbach för 2 kr/st. Huset är för 20 år sen målat med en plastfärg. Måste den bort från teglet före cellplasten läggs på eller spelar det ingen roll längre när cellplasten är monterad utanpå?
2 svar · 1,9k läst
P
Per-Erik: Hejsan.. Jag tror det är en mycket god idé. framförallt när man har snetak.. kolla här.. http://www.thermisol.se/ Dom har flera lösningar för just dig.. Pris vette Fn.. finns säkert flera med liknade idér.. Hade jag gjort om mitt tak i dag hade jag nog kört på med Cellplast under läckten..
1 svar · 4,0k läst
P
poiu: Skogslyckan skrev: [citat] Nu blev jag inte riktigt klar över om det var ett prefab eller inte. Den beskrivningen av hur prefabhus byggs ligger i linje med vad en framliden byggmästare jag kände berättade om vad han brukade hitta vid ändringar i prefabhus.
5 svar · 5,8k läst
D
Dauen: Har defekt eller obefintlig isolering på vinden i utrymmet mellan övervåningens innertak och yttertaket (snedtak, 1½-plansvilla). Hur ska jag komma åt att ordna en ny isolering? Måste jag riva ner allt innertak för att göra detta bra, eller kan man lirka ner isoleringen från vinden och ändå skapa luftspalt mellan yttertak och isolering? Hur gör man med fuktspärr i så fall???
0 svar · 3,0k läst
S
Surfcruiser: Tack för värdefulla trådar och roligt att få premiärmedverka i detta trevliga forum (lätt att bli sittande istället för att vara ute och producera:-))! Denna frågan har nog säkert varit uppe förr och frågan hör nog som Du säger bättre hemma under "Isolering". /Håkan
3 svar · 5,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag tycker också det låter väldigt onödigt att isolera gavelspetsarna, om det inte skulle vara av förberedande karaktär för att man har tänkt att isolera hela vinden någon gång senare, vilket inte du verkar ha tänkt att göra. Egentligen tycker jag att det tom verkar göra byggnaden lite sämre, för allt material i ett hus mår väl egentligen bäst om det är så lite inbyggt som
2 svar · 6,2k läst
ByggPutte
ByggPutte: Vad använder ni för dimension på reglarna? Istället för att yxa till reglarna lodrätt kan man hänga fast dom med vinklar. Kanske underlättar. Mvh Putte
2 svar · 4,4k läst
P
Per-Erik: avlopsröret (avluftningen) ska vara isolerad.. Annars blir det kondens (jag vet på min vind ruttnade golvet bort) det finns miniralull med ett nät på ena sidan vilket är perfekt att isolera sånna här rör med. Oja.. Du bör höja röret en bit dock så ska även denna del ovanför yttertaket vara isolerat.. detta för att minska kondens risken.. 150mm.. är som ca 70mm miniralull.. = dvs
3 svar · 3,0k läst
P
Per-Erik: Den här.. http://www.isover.se/sw9358.asp?showproduct=ja&idnr=1255a&typ=bygg Ska det tydligen gå att putsa direkt ovan på.. vilket är ju en fördel gentimot stenullen som också funkar.. Finns i Tjocklek   40, 50, 60, 80, 100 mm.. Så 80mm med puts på = ca 90mm.. så ser det nog rätt bra ut på din fasad.. kommer att se ut typ så här när det är klart..
1 svar · 2,8k läst
P
Per-Erik: Man brukar räkna att 15 cm kutterspån motsvarar 7cm miniralull.. Så du behöver alltså minst 600mm spån på vinden... vilket ju väger en del...
1 svar · 3,0k läst
P
Per-Erik: Hejsan... Ur värme synpunkt så går det utmärkt att isolera vinden med figolit "spån" eller små kulor dom det blir? du behöver dock fortfarande runt 400-500mm tjockt lager... Naktdelarna är dock ganska stora.. Vid brand så är det en riktigt katastrof, röket är grymt giftig och det brinner hyffsat bra dessutom och smälter lixom ut.. En annan naktdel är att om det blåser lite på
1 svar · 1,2k läst
P
Per-Erik: helt klart bäst att köra 2 vändor med 45mm.. då du gör det med överlappning så läcker det inte så mycket värme genom skarvarna.. annars är det väll vanligt 95*45mm reglar som gäller.. Metal reglar är ju heller inte fel efter som det är spotar som det gäller.. i EL forums delen finns det en hel del att söka o leta reda på när det gäller montering av just spotar.. jag skulle tro
1 svar · 2,9k läst
V
vedeldaren: Väggen är ovan mark.
2 svar · 3,1k läst
sandhall
sandhall: [citat] Det är inte bara tjockleken av isoleringen som spelar in. Hur man isolerar har också stor betydelse. En konstruktion med korslagda reglar med totalt 215 mm isolering isolerar bättre än en konstruktion med genomgående reglar med 240 mm isolering. Beroende på att den senare konstruktionen har större köldbryggor. Så 20 cm med korslagda reglar är alltså en helt annan sak än 20 cm
8 svar · 2,7k läst
H
Hans_Nordstrand: Ytan som värmen läcker ut genom blir också större med snedtaket och gavlarna. Fast om vinden är lagom ventilerad borde det bli mindre risk för fukt på vinden, då den blir varmare.
8 svar · 2,9k läst
F
Farzan: Stod inför samma problem för några månader sedan och hittade inga bra tips om det! Jag försökte slipa och det var värdelöst, slippappret geggar igen av gammalt lim. Hade viss framgång med stämjärn (krävde dock försiktighet för att inte skada bjälkarna) och med en vanlig och rätt slö morakniv som jag "hyvlade" med genom att hålla den i låg vinkel tvärs bjälken och dra mot mig.
1 svar · 6,8k läst
Angelven
Angelven: Ah - det låter vettigt - man får ju samma problem om man har dubbla diffusionspärrar i vardagsrummet :-) Tackar!
2 svar · 1,7k läst
ylven
ylven: Skrev in några väl valda sökord i Google och fann bla detta: http://www.isolina.com/se/isolering.cfm -> linisolering http://www.novator.se/kretslopp/0204/s10.pdf -> en annan linisolering
1 svar · 2,4k läst
P
Per-Erik: menar du i från 20 cm i väggar? till 40cm? Väggarna bör vara absolut minst 20 cm.. helst 30cm.. Tak bör vara absolut minst 30cm.. helst 50cm..
1 svar · 2,2k läst
H
hansjo: Det jag kunnat läst mig till är att stenull/mineralull motsv har en förmåga att ta upp och hålla fukt men inte kunna avge fukt. Får man kondensutfällning i den typen av isolering så blir fukten alltså kvar med ev mögel och fuktskador som följd. Linull och cellulosaisolering har förmåga att ta upp och avge fukt (alltså "andas"). Om man då blandar olika isoleringstyper tror jag det
2 svar · 6,6k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Jepp, det är inga problem. Använd 4" spik. Som komplement till karmskruvarna (använd gärna Essves hylsor) så kan du använda fogskum istället för vanlig drevning. Då sitter fönstret som berget även utan karmskruv.....
7 svar · 3,7k läst
G
GR_B: Tänkte använda vedeldad varmluftspanna på ca 50 kw att värma mitt garage på 15x7x4m.Använder ved idag för uppvärmning. Golv 100 mm cellplast.Vägg 145 ev 45 xtra på utsidan.2x145 tak.Roxull. Eller har någon annan någon annan uppfattning.
0 svar · 2,3k läst
P
Per-Erik: det går bra att slänga upp det på vinden.. det lär ju inte bli sämmre i allfall.. :) Dessutom är det ju nästan samma jobb som att köra i väg det till tippen..
1 svar · 3,7k läst
Ingenjören
Ingenjören: Har du någon ventilation i utrymmet? Mina föräldrar har en matkällare i ett källarhörn (norr/väster) där en vägg (betong) gränsar mot ett förråd (+18) och en vägg (betong) mot en mestadels ouppvärmd oanvänd bastu. Ventilationen sker genom en frånluftsventil rakt ut genom väggen och ev tilluft genom springor vid den oisolerade dörren. Vintertid måste de öppna dörren mot
1 svar · 2,0k läst
pinebar
pinebar: Hej! I samband med utbyggnad byter vi fasad. (Tar bort Eternit.) Vi har valt att tilläggsisolera, men bara 50 mm med västkustskivor. Våra gamla väggar består av plank med 1 tum sågspånisolering. Att vi väljer så tunt isoleringstillägg beror mycket på just takfoten som är smal på vårt hus och vi planerar inte att göra om taket just nu. Vi flyttar också ut fönstren. (vilker ju har
5 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.