Isolering
Millimetermannen: Hej Har också bytt panel på ett timmerhus. Tog bort den gamla panelen samt rättade väggarna genom att regla utanpå timringen. Eftersom väggarna lutade en del blev isoleringstjockleken mellan 45-70mm samt på något enstaka ställe upp till 100mm. Det blir lite pyssel med att få ihop isoleringen, ett tips är att använda glasull (www.isover.se) - inte stenull, eftersom glasullen håller
Per-Erik: Min erfarenhet av laminat är lika med noll så den tänker jag inte säga något om. Dock undrar jag om golvet verkligen är kallt eller om det är så att det är drag som gör det kallt.? Är inte så ovanligt att man i samband med utbyggnader byter till stora fönster som kan skapa kalldrag. Om det inte är drag så har du nog som du säger kallt golv. Då skulle det kunna vara en idé att
Mats Bengtsson: [citat] Ok, tack till Er båda, jag satsar på den lösningen. --- Mats ---
Genvägen: Om det är svårt att få ner luftspalterna pga det brutna taket så kan du tillverka dem med en sågad/bruten luftspaltslist så att den är böjbar. Det fick jag göra på några ställen.
jon_h: Men val har du väl, du är väl inte tvungen att bygga likadant? Men ska du nu göra det så tror jag att syllpapp är den bästa lösningen. Hur du skyddar isoleringen bäst vet jag inte, men kanske någon form av papp där också. Jag hade föredragit att inte lägga något helt tätt över hela golvet.
Per-Erik: Ahha.. ja då är den lika gammal som min. Då är det trätex. Då är det bara att köra på så som jag skrev här ovan.
vagabondo: Filter sitter redan i maskineriet så det ska inte behövas. Genomströmning är det nog det sista jag har tänkt på :) men när det är igång så blåser det på rätt kännbart. Detta är husets värmesystem (ventilation har egna kaneler - längst till vänster i bilden ser man ett fyrkantigt rör som används i det syftet). Är ganska säker på att huset hade förfallit helt om det inte var
zankan: fin bild med det saknas viktig information.... Bredd, läng och höjd på rummet skulle sitta som en fläskläpp:-) Jag skulle nog släppa absorbenten bakom soffan då soffan som sådan är en grym ätare av ljudvågor.... Funkar som en tubetrap typ.... Sedan jadi jadi.... men dimesionerna i rummet betyder mycket mer än man tror. en anläggning för 100 000 kan omöjligt låta 100 000 i ett rum
Per-Erik: Vet att det finns en gammal tråd om detta.. Tror det man kom fram till någon vettig lösning då. prova att söka lite..
Faidros: [citat] Jo, betongen borde ju bli lite kallare. Men samtidigt installerar du ju golvvärme, och då blir den lite varmare. Det kanske jämnar ut sig?
Pake: Ska du ha garaget varmt hela tiden tror jag på mer isolering än 8cm i väggarna och 15cm i taket, lägg på lite mer och få en trevligare månadskostnad... Jag kör 145+45 skivor i väggarna och 195+195 rullar i taket, köper rubbet på byggmax... /Pake
refero: Tack för alla tips - man lär sig men jag vet inte hur jag ska göra, undrar om man kan borra uppifrån vinden, då slipper man måla om och då borde cellplasten/lösullen krypa in överallt. OM jag nu väljer det:-)
Jopp: Vi har ett gammalt timmerhus med varm källare under. Stenmurarna är runt 1m tjocka. Jag har rivit innertaket i källaren och ska nu fästa upp vattenburen värme i taket (alltså mot våningen ovanförs golv). Sedan planerar jag att sätta upp diff.papp+panel och spruta in ekofiber. Min fråga är hur jag ska hantera utrymmet ovanför grundmuren? Är det bara att fylla upp med isolering, eller
StellanKarlgren: Jodå. Det är allt inkluderat. De som gör jobbet är ju auktoriserade att installera ekofiber (ekofiber.se) och där framgår det klart och tydligt viklken densitet det skall vara vid en installation ( http://www.ekofiber.se/Default.aspx?tabindex=1&tabid=2 ) och kika under byggvarudeklaration. Jag kommer att få hemskickat offerten. Skall kika mer på den då.
Froddan: Japp, då blir det läkt ändå. Måste kolla upp vindskyddsduk. Tackar.
Schenk: [citat] This what I am going to do ! Thank you very much, I did not know this. [citat] I will do that [citat] 8 x 9 meter and 3 meters high [citat] It is a zigzag construction. That is already made. [citat] Best Regards Nol
Fabian-Bom: Om du ska tvätta bilen i garaget så tycker jag nog att diffspärr bör användas. I alla fall tillsammans med mineralullsprodukter. Det finns även andra typer av isoleringar som inte kräver ångspärr. I ditt fall är det väl mer en smakfråga. Blir garaget boningshus så småningom kanske du ångrar att du inte la plast osv. Lycka till :)
mattemys: [citat] Efter viss vånda och nytt snack med han som kommer att blåsa in ekofiber så blir det att isolera ner mot den korta väggen (stödbensväggen) samt att jag lägger på ordentligt (45 cm) ut på den korta biten mot undervåningen. Jag gissar att det blir varmare där också. Tills idag så har där endast funnits 15 cm grovt sågspån (ej kutterspån). Tack för din åsikt
Per-Erik: 3 cm figolit är nog mera motsvarande 4cm gullfiber.. Cellplast är lite bättre men inte så mycket. Största naktdelen som jag ser det i konstruktionen är att det inte finns någon vindpapp/duk närmast ytterväggen. Vilket gör att kall vind blåser bort den varma luften som är i isoleringen. Sedan beror det ju på vad det är för verksamhet man tänker bedriva i industrilokalen. Cellplast
jon_h: Det har en viss betydelse för att inte luftrörelser ska kunna blåsa ut den varma luften ur isoleringen, men på en normalventilerad vind är detta ett mindre problem.
Palte: Har själv S80 från byggmax 2*10cm under 7cm betong med inguten golvvärme och armering. Orginal i mitt 50 talshus var ca 4cm oarmerad betong på grus, har mkt svårt att tro något skulle hända med mitt nya golv. Snåla inte med tjockleken på isoleringen får 30cm plats så ta 30 när du ska ha golvvärme.
halloy: Huset är från 1971 och vi har en centralfläkt på taket. Svårigheten med att täta är ju att det ligger plank med ca 10-15 cm meters mellanrum som ångspärren och isoleringen ligger på. Funkar det att täta med tex silvertejp på de ställen där det är hål?
Per-Erik: Jag tror inte det är farligt. Det gick en våg med detta på 70-80talet inte specilellt lyckat som du ser. Tanken var väll god.. Jag skulle nog försöka att ta bort skummet så mycket som det går & ersätta det med Cellulosa i stället.
sa3afc: Ett litet hanbjälklag och gavelventiler lät som en bra idé för mig.
Method Man: På mässan hade de priser på stomme "från 5 500:-/kvm" - vad det blir för vår utbyggnad vet vi ännu inte.
Fabian-Bom: Se till att få det tätt mellan huskropp och garage så kan du göra som du vill. Kan kanske vara snyggt med fondvägg i garage ;-)
Fabian-Bom: 1. Ja på insidan av isoleringen, lämpligen mellan 95an och 45an om du kommer att ha många genomföringar för el mm mellan innertak och isolering. Annars lägger du den mellan innertak och 45an. 2. Du vill ha en vindtät vägg, alltså lägg gärna på en vindpapp på panelen om det inte är vindtätt.. Regla upp på avstånd 45mm-70mm innanför panelväggen beroende på hur tjock isolering du
tracker: man skruvar igenom cellplasten ner till råsponten kolla broschyr http://www.thermisol.se/pdf/TH_tak%20broschyr_web2006.pdf