Byggahus.se

Isolera gammal torpargrund

1. C
    Medlem Nivå 1
    Min 100år gamla timmerkåk är golvkall den snöfria tiden. Bjälklaget är i stort sett hyfsat bra isolerat(förutom hall och trapphus till övervåning). Innan snön kommer är det väldigt kallt och man får elda utav bara tusan. På vintern skottar jag upp snö runt huset och det blir varmt som en termos. Enligt Anticimex var det OK att täppa till all ventilation i grunden vintertid eftersom det här uppe i norrbottens norra inland är snustorr luft vintertid(från slutet av oktober). Dock kan det ju ibland dröja nästan till jul innan snön kommer och då får man frysa. Tänkte isolera grunden med 40mm cellplast (vanlig vit frigolit)+ minerit el. dyl. Tjockare än ca 48-50mm totalt går ej in under fasadpanelens överhäng. Vidare tänkte jag i botten gräva ned riktig markisolering med lite lutning från grunden.

Synpunkter och erfarenheter om detta?

En del menar att vanlig frigolitskiva suger upp fukt. Har dock nu inga som helst fuktproblem då huset står på en sandhed och murstocken alltid är varm.

2. M
    Medlem Nivå 6
    det låter som du har problem med att vinden tar din golvvärme. Hur ser det ut kring foten på huset?? // Micke

3. C
    Medlem Nivå 1
    Jo, taket läcker en del värme men det är inte så mycket istappar annat än området nedanför avloppsavluftningen. Har tänkt fylla på lite mer spån i vindan men det ryms inte så mycket om jag ska behålla luftspalt från takfoten(övervåningen har ca 1,5m snedtak).
    Det verkar dra in kalluft i husfoten mellan vägg och grund på sina ställen men det är klurigt att isolera innifrån på annat sätt än att dreva igen ev springor. Annars måste jag sala ut innerväggarna(för omfattande jobb). Därför tänkte jag försöka isolera grunden utifrån så gott det går.
    En annan bidragande faktor till kalla golv är kanske att kökspannan ej har bra lufttillförsel(ingen ventil i närheten)? Alltså suger den in varm luft ur huset och det skapar undertryck och golvdrag?

4. B
    Medlem Nivå 1
    Bygg distanser mellan takstolarna. en 45regel mot taket i hörnet mot takstolen och sen sätt en massonit skiva över (eller under blir det ju) sen lägger du på så att du har sammanlagt 50cm lösull eller skivor... inte spån... det lär göra susen.

5. Fabian-Bom
    Medlem Nivå 6
    Eller också tar du det lugnt och lägger på lite i taget. Enklare och billigare och säkrare. Använd vanlig kartong, cellplastdistansremsor + lim och häftpistol istället, enklare och billigare.

Tror tråden handlade om golvet?
    Detta syftade förmodligen på ett av de fyra elementen.
    Det kanske är bättre att styra ventilationen av grunden bättre samt lägga på en skiva under golvbjälkarna, tex så här:
    http://www.isover.se/sw23103.asp

Kan du inte dra ner ett tilluftsrör till pannan i krypgrunden? Kanske blir för bra ventilation där då i och för sig. Vilket inte borde göra så mycket om du gör enligt ovan.