P
Per-Erik: Du har alltså en krypar grund. Då bör du inte isolera så mycket det är korrekt. Kanske byta plåtluckan mot en i trä? dvs en som inte leder värme/kyla lika bra. Sen kan du ju isolera lite under kanske 45mm till att börja med, mesta värmen stiger ju ändå uppåt. Sen måste man aldrig isolera. det gjorde man ju knappt förr. Men så frös man också.. Ska det bli boyta så bör man
4 svar · 4,0k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: S80 bör räcka, tål ca 2400kg/m2. Kakan + övrig belastning lär knappast komma upp i den vikten. Många använder den under grundkonstruktioner även om det är klart bättre med högre hållfastheter då.
12 svar · 4,5k läst
J
jon_h: Fast vindskydd behövs inte alls bakom en timmervägg, om den inte är otät. Och då ska man ändå dreva den, annars förlorar man ju timrets värmeisolerande egenskaper.
7 svar · 8,8k läst
E
ehsqvis: Hej Är det ngn som har erfarenhet av Ecoprim Varmvägg? Har ett hus byggt 1930 som jag tänkt isolera invändigt utan att det bygger för mycket
0 svar · 8,4k läst
MathiasS
MathiasS: Den delen av huset är byggt straxt före 1970 tror jag.
10 svar · 5,0k läst
Nol
Nol: Jag menar emot gnagare som mus. Jag har mus i fritidhus eftersom ett hål i trägolv men jag fort kommer att diktar
4 svar · 2,8k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Är det möjligt att fortsätta kalkylen ett steg till? Det finns en kostnadsbesparing att göra, men inte stor, mest beroende på att skillnaden i värmeförbrukning inte blir så stor. När du hänvisar till jämnare inomhusklimat funderar jag på hur mycket varmare insida på den bättre isolerade väggen blir än insidan på den sämre isolerade väggen? Det jag tänker är att om den
7 svar · 5,6k läst
E
ejwbegysv: Vi har hus byggt 1940. Är ca 40 cm sågspån mellan våningarna... I källaren ska vi ha biorumm så jag testade att ställa dit mina 4 x 10:tummare och drog på rejält... Det hördes knappt upp till våning 1..... I källaren är det ca 10 cm betongtak + 40 cm sågspån.
15 svar · 9,5k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Har du sett någon fukt i väggar eller golv? Då bör du inte isolera från insidan. Annars kör du platonmatta med ventilerad golvsockel på denna kan du lägga tex cellplast och sen golv. Till vägg använder du stålreglar och mineralull (absolut inget organiskt!). Sörj för god ventilation och håll utrymmet uppvärmt.
2 svar · 4,3k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Glöm inte att isolera inuti utrymmet längs väggarna, där läcker det mest. Om du ska använda cellplast så vill det till att du får det tätt så du får lägga dem omlott. En hyfsat bra beskrivning med annat materialval: http://www.isover.se/sw23103.asp
9 svar · 9,8k läst
P
Per-Erik: Det är troligt att ni har kanske 20cm.. Ni skulle säkert kunna dubbla det.. Men det beror lite på hur bra ventilation ni har innomhus. ju bättre ventilation innomhus ni har desto tjockare isolering kan man ha.
3 svar · 3,6k läst
P
Per-Erik: Klart man kan. Dock finns risken alltid. Och den kan nog ingen svära sig i från. Det kan fungera i 10 år utan problem. Men sedan förändras något och man får problem. Vem vet? Det beror på så många faktorer så man kan aldrig vara säker. Cellplast bör väll vara bra mot Betongen. Sen bör du inspektera årligen. Det är på sommaren som man får problem i torpargrunden..
1 svar · 2,0k läst
P
Per-Erik: Tror jag har läst en siffra på 13 grader..
6 svar · 4,9k läst
N
nicdah: Hej Daniel ! Det var länge sedan jag var inne på forumet nu. Kul att du har kommit en bit med din isolering. I mitt fall lät jag taket i källaren vara kvar som tidigare varit trossbotten. Lade trossbottenskivorna på de gamla brädorna. Brädorna går enda fram till stenfoten. Sedan är det ca 1 m granitblock ut till där syllarna ligger. Där granitblocken börjar har jag satt en kortling
5 svar · 7,9k läst
M
muskifjordi: OK tackar för svar!
3 svar · 5,1k läst
L
Lillaivy: 10 cm naturligtvis! :D
20 svar · 7,3k läst
M
moddha: Nej nej nej...för guds skull nej!! :) Isolera på insidan skulle jag inte göra!! Utan det var som sagt om jag orkar bemöda mig med att lägga in syllpapp överallt om då en isolering av grunden skulle vara en säker konstruktion... Isolering på utsidan alltså. :-) Och det verkar det ju vara enligt dig. Jippie och fasen också, då får jag väl riva än mer väggar. Skulle väl inte vara
4 svar · 3,1k läst
P
putte80: Jag är inne på samma bana, att isolera våran kattvind, då jag känner kallt drag från luckan. Dock inte mycket men ändå kännbart. Ska man börja isolera tunnt å sen bygga på eftersom om det inte uppstår kondens?? Ska man bara isoler snedtaket eller väggen utåt, eller inåt?? Golvet?
2 svar · 3,6k läst
P
Per-Erik: Jag TROR inte du kommer kommer få några problem. Kör på. Jag motiverar mitt svar med att det är så tunn isolering. Hade du haft tjockare så bör du ha en luft spalt. Men efter som jag tror.. o det gör man i kyrkan eller i andra religösa byggnader. Så skulle jag först kolla upp detta med ett proffs. Tex tillverkaren av Stenullen.
1 svar · 3,5k läst
·
P
Per-Erik: Miniralull borde väll funkar bra. Fast en matta eller skiva vore ju enklare att jobba med änn med 45mm & lösull.
1 svar · 4,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ska du inte ha golvvärme så blir det iaf mycket mindre dumt... För 50 mm isolering + golvvärme = stort energislöseri. Med vanliga element så blir det hyfsat, om än inte bra (tror jag), någon annan kanske har någon åsikt med... Men vid golvvärme så blir förslustenergin räknat på ca 30°C framledningstemperatur, med vanliga radiatorer så blir det väl kring 20° istället, detta
7 svar · 5,8k läst
F
frebor: Jag skulle behöva bygga på våra takstolar med sammanlagt 70 + 95 (takstolen är 145). Planen är att göra en distans av 70-regel och sedan 95-regeln utanför den fäst med spikplåtar i under och överkant samt över distansbiten. Kan det fungera? Förstår ni vad jag menar? Tänkte ett tag att spika på 70-regeln på takstolen och sedan liggande 95-regel men det blir väldigt många meter
0 svar · 4,0k läst
·
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Ok. Det har nog ingen betydelse i så fall, det gör inget om de böjs lite hit och dit, luften passerar säkerligen ändå. Sprutad ekofiber via firma.
17 svar · 14,5k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Den förre ägaren till mitt hus har klätt underdelen av trappen med frigolit. Vet inte om det gör någon skillnad. Han har lagt ner ett jäkla jobb i alla fall :)
5 svar · 6,7k läst
M
Marcus S: Vad är det för typ av bidrag som du skall söka hos kommunen?
6 svar · 5,3k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Beskriv gärna hur vägg respektive taket är byggt i genomskärning så kan vi komma med goda råd :)
1 svar · 5,0k läst
P
Per-Erik: Det är ju troligt att du har vindpapp under panelen också. Dock så borde det inte göra något att du har papp på insidan också.
5 svar · 4,5k läst
·
J
jon_h: Ja, det är bättre att ventilera i nock istället för att borra hål och ventilera mot gavlarna.
2 svar · 2,1k läst
P
Per-Erik: Behöver & behöver.. när erat hus byggdes så behövde man troligen ingen isolering alls.. :) Nu för tiden är vi så tjinkiga. ju tjockare ni tar desto mindre uppvärmningskostander får ni.. Men jag visste inte vilken fasad eller hur gammalt huset var så.. Murade väggar (tegel) ska oftast värmas lite för att förhindra frost sprickor i väggen (den kan ju vara lite fuktig pga rengn och
5 svar · 3,8k läst
M
Millimetermannen: Hej Har också bytt panel på ett timmerhus. Tog bort den gamla panelen samt rättade väggarna genom att regla utanpå timringen. Eftersom väggarna lutade en del blev isoleringstjockleken mellan 45-70mm samt på något enstaka ställe upp till 100mm. Det blir lite pyssel med att få ihop isoleringen, ett tips är att använda glasull (www.isover.se) - inte stenull, eftersom glasullen håller
3 svar · 8,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.