Byggahus.se

Isolering i stallbyggnad

1. H
    Medlem Nivå 1
    Finns det några som har erfarenhet av stallbygge?
    Jag håller på att bygga ett litet kallstall (2 boxar) i lösvirke med höskulle på övervåningen. Byggnaden skall resas på en oisolerad betongplatta. Jag har murat en 2 rader hög mur av gråsuggor på plattan längs sidorna. Den är tänkt att väggarna skall resas på. På en del av denna mur, (en hel sida) vilar ena väggen på en timmerbyggnad. Den timmerbyggnaden skall alltså utgöra ena väggen i stallet.

Timmerbyggnaden , (ca 10m2), skall isoleras utvändigt och brädkläs. Timmret är lite ojämnt och inte tätat. Den kommer inte att vara uppvärmd alltid. Jag funderar hur den isoleringen, panelen och ev fuktbroms skall se ut på den vägg som skall bli stallvägg. Det kan väl hända att det blir en viss fuktighet i stall som inte motsvarar luftfuktighet utomhus? Däremot så behöver jag väl inget vindskydd då väggen hamnar inomhus så att säga?

Stallet i övrigt kommer inte innehålla någon värmekälla mer än hästarna. Plattan är ju oisolerad, men det måste finnas mening med att bevara värmeenergin från hästarna genom att isolera väggar och tak? Luftspalt på både utsida och insida kanske är bra för att minska risken för fukt i väggen. Jag vill inte ha någon plast eftersom det är ett ouppvärmt rum.

Finns det någon som har några tankar kring detta så berätta gärna.